Incrucisarea gindirii pe caietul-ghid de clasa a ll-a

miercuri, 13 decembrie 2000, 00:00
3 MIN
 Incrucisarea gindirii pe caietul-ghid de clasa a ll-a

Formele de manifestare ale reformei din invatamint capata conotatii dintre cele mai dure, mai ales pentru elevii din clasele primare. Noile manuale si caiete speciale, suportate cu greu din buzunarele parintilor, sint facute parca in dusmanie, ca sa-i pedepseasca pe copiii neascultatori.
Ne-a incaput si noua pe mina Caietul de comunicare pentru clasa a II-a, elaborat, zice-se, "in conformitate cu Programa analitica pentru invatamintul primar aprobata de MEN", avindu-i ca autori pe Marioara Ianos si Valerica Beldiman. "Caietul-ghid va putea fi folosit atit in perioada de predare – invatare, cit si in perioada de evaluare", se scrie in Cuvintul inainte, ceea ce nu face decit sa-i puna pe ginduri pe micutii invatacei, care abia de-au terminat cu deslusitul buchiilor. Pentru ca e destul sa dai pagina ca sa vezi ce fel de teste ar putea ei sa primeasca la evaluare. La pagina 7 a caietului, tincii de numai opt anisori se confrunta cu un exercitiu de inteligenta caruia cu greu ii pot face fata si oamenii mari, sau chiar nici ei: rebusul. Ascultati numai definitiile rebusului si imaginati-va reactia unui copil care, asa cum am spus, tocmai a terminat de insusit alfabetul limbii romane. "1. Actiune prin care oamenii isi transmit unii altora informatii" – 10 litere. Ma rog, aici, cu putina inspiratie, tinind cont si de obiectul la care studiaza, ar putea sa-si dea seama ca-i vorba de "Comunicare". Buuun!. Dar ce se face el la numarul 2, unde are de raspuns la intrebarea: "Ce aflam de la telejurnalul de seara?" Cam greu de raspuns fiindca telejurnalul nu-i pe lista emisiunilor sale preferate, el optind la acea ora pentru desenele animate. Asa ca-si consulta familia: "Mami, ce-ai aflat tu la telejurnalul de seara?" "Cica niste drogati s-au batut intr-o discoteca". Dezamagit, copilul incearca mai departe: "Dar tu, tati, ce ai aflat?" Nimic, puisor, ca eu m-am uitat numai la discursul lui Vadim Tudor".
Evident ca atita timp cit multe dintre reportajele emisiunilor informative merita cu prisosinta bulina verde, copilul e preocupat mai mult de eroii sai preferati: Tom si Jerry sau Pinochio, care nu beau, nu se drogheaza si macar stiu sa minta frumos. Asa ca trage el o concluzie pripita si scrie citet: "Stiri". Punctul 3 pare a fi totusi de domeniul lui: "Ce face un elev cind intra in clasa?" Pacat ca definitia e atit de vaga. Ar putea scrie o nuvela daca ar sti ce-i aia si mai ales daca nu i s-ar impune sa se limiteze la numai 7 litere. Asa ca trece la numarul 4: "Dupa ce primesti o informatie trebuie sa…" Sa ce? va intreb eu pe dumneavoastra. Ca ziarist as spune ca trebuie sa o verifici, dar nu-i asa, fiindca rebusul cere un raspuns din nu mai putin de 12 litere, fara elemente ajutatoare. Acum intevine rolul parintilor, care trebuie sa-si puna mintea la contributie, intocmind fel de fel de variante pe foi cu patratele. Ca in caiet trebuie sa apara scrisul copilului.
Copilul insa nu mai are rabdare. E deja tirziu, asa ca-si ia ursuletul de plus si se cuibareste in patut incercind sa adoarma. Nu-i da insa pace o fraza din manual, pe care o recita in gind ca pe rugaciunea de seara: "Esalonarea gradata a sarcinilor pe niveluri diferite de dezvoltare intelectuala constituie un instrument de lucru in dezvoltarea flexibilitatii gindirii". Adica cum? (Florentin FLORESCU)

Comentarii