Taximetristilor nu le place sa fie luati la bani marunti

marți, 01 august 2000, 23:00
4 MIN
 Taximetristilor nu le place sa fie luati la bani marunti

Articolul intitulat "Taximetria este o afacere buna in Botosani", publicat saptamina trecuta in ziarul Monitorul, l-a deranjat tare pe liderul de sindicat al taximetristilor din municipiu, Mihai Pinteala. Sub amenintarea actionarii in justitie, acesta a trimis spre publicare un drept la replica, prin care sub nici o forma nu scoate din culpa pe marea parte din taximetristii locali, decit prin folosirea unor expresii gen "hazard", "disconcordanta cu realitatea" si "calcul eronat". Dreptul la replica nu se bazeaza pe niste calcule adevarate sau pe studii de pret care sa demonstreze ca profitul taximetristilor din Botosani este foarte mic si ca acestia au ajuns sa practice aceasta meserie doar ca ultima solutie.
Afisarea tarifelor ar introduce din start si obligativitatea punerii in functiune a aparatului de taxat
Mihai Pinteala afirma in dreptul la replica ca "Monitorul de Botosani" a publicat eronat numarul taximetristilor care functioneaza in municipiu. Asa cum este specificat in articol, informatiile au fost obtinute de la viceprimarul Florin Ghiorghita si dealtfel nu acest lucru este important.
Liderul de sindicat mai afirma ca taximetristul nu este obligat sa foloseasca aparatul de taxat, iar pretul unei curse se stabileste in comun acord cu clientul. Negocierile de pret se fac doar in cazul incheierii unor contracte intre doua parti si in nici un caz in taxi inaintea plecarii in cursa. Firesc este ca fiecare serviciu sa aiba pretul lui, iar clientul sa stie de la bun inceput cu ce masina merge, in functie de tarif. O afisare a tarifelor ar scuti si pe client si pe taximetrist de asa zisa negociere la care face trimitere Mihai Pinteala. In schimb, o afisare a tarifelor ar introduce din start si obligativitatea punerii in functiune a aparatului de taxat lucru care nu convine nici unui sofer de taxi. In acest caz, o cursa de la piata la gara ar costa maxim 15.000 de lei, la un tarif de 4.500 de lei pe kilometru, nicidecum 20.000-25.000 cit pretinde acum un taximetrist particular. Aparatul de taxat nu ar fi un singur accesoriu obligatoriu doar pentru ca asa prevede legea si normele RAR pentru activitati de taximetrie, ci ar deveni adevaratul contor al cistigurilor taximetristilor. Faptul ca acestia nu platesc impozit pe profit, singurul ban catre stat fiind o taxa forfetara platita trimestrial la Administratia Financiara ar trebui sa puna in functiune un sistem concurential, adevaratul mecanism al economiei de piata.
Crearea unui sistem de impozitare pentru taximetristi ar duce si la intensificare a controalelor Garzii Financiare, institutie care va fi direct interesata citi bani se cistiga din acest fel de activitati, in vederea maririi bazei de impunere. O taxa fixa, platibila la orice ora de orice taximetrist ii face pe acestia cei mai cinstiti producatori de bani din citi exista: cu toate taxele platite la zi, cu masinile in regula, cu autorizatii de functionare perfecte, orice control devenind un act de rutina. Recent la Iasi, Consiliul Local a obligat pe taximetristi printr-o hotarire sa-si vopseasca masinile in galben si sa afiseze pe masina tarifele practicate. La noi nu se intimpla deocamdata asa ceva, dar nici mult nu mai este. Pentru o problema de acest gen, care nu costa nimic si care ridica sensibil nivelul de civilizatie si de corectitudine a prestatorilor de servicii de taximetrie din urbe, consilierii nu au altceva de facut decit sa ridice mina si sa voteze.
Din citi taximetristi sint in Botosani cam 60% sint corecti
Silviu Gorgan, directorul Biroului Judetean pentru Metrologie declara ca atit timp cit un taximetrist are in masina un aparat de taxat este obligat sa-l foloseasca. Aceasta afirmatie demonteaza toate trepturile la replica trimise de Mihai Pinteala. "Taximetristii cistiga foarte multi bani. Din citi sint in Botosani cam 60% sint corecti. Toti au aparate de taxat, dar multi nu le folosesc. Noi am mai facut controale, dar din punctul de vedere al metrologiei sint in regula. Ar trebui facute echipe cu angajati de la Metrologie, Politie, Garda Financiara si OJPC care sa-i verifice. Asa ceva insa nu se intimpla". Din punctul de vedere al OJPC, taximetristii nu reprezinta una din prioritatile acestei institutii. Dumitru Monacu, seful OJPC Botosani declara: "Pe noi nu ne intereseaza preturile practicate de acestia, cit confortul pe care il ofera clientului. De cind sint director am avut o singura reclamatie privitoare la taximetristi, si aceea datorita comportamentului necivilizat al unui sofer". Opinia directorul OJPC este ca pentru Botosani, serviciile de taximetrie sint multumitoare. Nu este definit clar ce inseamna "pentru Botosani" si ce inseamna "multumitoare". Totusi este inexplicabil cum scot profit si sint multumiti taximetristii din alte orase, care practica tarife la kilometru care ajung si la 2.500 de lei si platesc si taxe mai mari catre bugetul local, in timp ce soferilor din Botosani nu le ajung banii nici la 4.000-4.500 de lei pe kilometru. In fond drumurile sint aceleasi, kilometru este la fel de lung si la Iasi si la Botosani, iar masinile consuma la fel. (Ionut POCLID)

Comentarii