Asociatiile – puse cu botul pe labe

duminică, 16 septembrie 2001, 23:00
5 MIN
 Asociatiile – puse cu botul pe labe

Guvernul s-a gindit, in sfirsit, sa faca putina ordine intr-un domeniu vital, dar lasat de izbeliste mai bine de un deceniu: organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari. Zilele trecute, Executivul a emis Ordonanta nr. 85 care reglementeaza acest sector. Prevederile ordonantei ating unele dintre cele mai sensibile si esentiale aspecte legate de functionarea asociatiilor. Astfel, administrator nu va mai putea deveni chiar oricine si oricum, ci numai dupa o atestare, pe care o acorda Primaria; asociatiile intra sub aripa consiliilor locale; asociatiile, administratorii si proprietarii pot fi amendati usturator daca nu se achita de obligatiile ce le revin; si cel mai important, asociatiile vor fi controlate, in sfirsit, in ceea ce priveste activitatea financiar-contabila.
Ordonanta 85 are multe prevederi comune cu Legea 114/96 a Locuintei – lege de baza, de altfel, a functionarii asociatiilor, dar vine si cu multe completari si noutati.
Ca si pina acum, asociatia de proprietari reprezinta forma de asociere autonoma si nonprofit a proprietarilor unei cladiri. Asociatia se poate constitui si pe tronsoane sau scari. Asociatia este condusa de adunarea generala a proprietarilor, care alege o comisie de cenzori, comitetul executiv – de la 3 la 11 membri, din care unul va fi presedintele asociatiei, prin votul adunarii generale. Presedintele reprezinta asociatia in relatiile cu furnizorii, cu tertii, in fata instantelor de judecata si isi asuma obligatii in numele asociatiei. Comitetul executiv angajeaza un administrator si un contabil, precum si alte persoane fizice necesare asociatiei, pe baza de contract individual de munca sau conventie civila. In schimb, indemnizatiile sint adoptate de adunarile generale.
Administratorul poate fi persoana fizica sau juridica (o firma specializata). Administratorul poate ocupa si functia de contabil al asociatiei, daca are pregatire de specialitate. Presedintele poate fi si administrator daca asociatia cuprinde pina la 10 proprietari.
Administratori profesionisti
Functia de administrator nu se mai poate ocupa oricum si chiar de oricine. Candidatii vor trebui sa prezinte garantii morale, dar si materiale – stabilite in conditiile legii – sa aiba capacitate profesionala, sa fie buni gospodari si sa nu aiba cazier. Atestarea persoanelor fizice pentru a putea indeplini functia de administrator, se va face de catre o comisie formata din 5 membri, specialisti in domeniul financiar-contabil si al legislatiei muncii, constituita de consiliul local, printr-o hotarire. Atestarea este obligatorie.
Pentru executarea unor lucrari de reparatii sau de intretinere, administratorul va solicita agentilor economici oferte, pe care le va supune spre aprobare comitetului executiv. Cu alte cuvinte, comitetul decide ce firma executa o lucrare in bloc, dar numai daca satisface cerintele privitoare la pret, durata de executie si calitate.
Conducerea asociatiei nu va mai putea inchiria spatii aflate in proprietatea comuna, fara o hotarire a adunarii generale si acordul proprietarilor direct afectati. De asemenea, deschiderea unei frizerii, a unui birou, magazin etc., intr-un apartament, se va face tot in baza unei hotariri a Adunarii Generale si cu acordul proprietarilor direct afectati. Aceleasi sint conditiile si in cazul in care un proprietar doreste sa aduca modificari constructive, cum ar fi ancorarea de reclame pe peretii exteriori, suspendari de stilpi, pereti, scari interioare. Acesti locatari mai au nevoie, daca e cazul, de un proiect tehnic si de autorizatie pentru executare de lucrari.
Proprietarii sint obligati sa ia masuri privind intretinerea si folosirea blocurilor si apartamentelor, protectia mediului inconjurator si a sanatatii, salubritate etc. Asociatiile pot prelua o parte din aceste obligatii.
Asociatiile nu vor mai fi de capul lor
Asociatiile vor avea, in sfirsit, un "tatuc" al lor: consiliul local. Acesta va sprijini activitatea asociatiilor, dar le va si controla. Consiliile locale vor crea, in cadrul aparatului propriu, un compartiment specializat in relatiile cu asociatiile. Acest compartiment va fi format din specialisti in domeniul financiar-contabil si al legislatiei muncii. Consiliile locale vor indruma si sprijini asociatiile pentru indeplinirea obligatiilor legate de intretinerea si reparatia constructiilor si instalatiilor.
Tot consiliile locale, cu sprijinul aparatului propriu al consiliilor judetene, vor exercita controlul financiar-contabil si gestionar asupra activitatii asociatiilor.
Pe de alta parte, trebuie precizat ca apartamentele nu vor mai putea fi instrainate decit dupa ce proprietarul face dovada achitarii la zi a cheltuielilor ce-i revin in cadrul asociatiei. De altfel, notarii nu vor mai putea autentifica actele de instrainare fara aceasta dovada. Exceptie face cazul in care se introduc in contract clauze privitoare la achitarea datoriilor de catre noul proprietar. Nerespectarea acestor prevederi va insemna pentru notarul respectiv, plata unei amenzi cuprinse intre 25 si 50 milioane lei.
Ultimatum pentru asociatiile de locatari si sanctiuni pentru administratori si proprietari
Ordonanta prevede ca toate asociatiile de locatari sint obligate sa se transforme, pina la 1 octombrie 2002, in asociatii de proprietari. In acest sens, consiliile locale vor indruma si sprijini asociatiile pentru a se reorganiza in asociatii de proprietari.
In alta ordine de idei, asociatiile, administratorii sau proprietarii pot plati amenzi usturatoare daca nu se achita de obligatii. Astfel, neluarea de catre asociatie a masurilor necesare pentru repararea si mentinerea in stare de siguranta a cladirii, se lasa cu amenzi cuprinse intre 2 si 20 milioane lei, fie pentru asociatii, fie pentru administrator. Aceleasi amenzi se aplica si in cazul in care asociatia nu asigura activitatile gospodaresti necesare, precum si functionarea in conditii optime a instalatiilor cladirii – de apa canal – termoficare, electrice, de gaze, de salubritate, lift, centrala termica etc.
Nici proprietarii nu sint lasati deoparte. Daca nu-si repara instalatiile interioare sau nu-si intretin elementele de constructii aflate in folosinta exclusiva a acestora, proprietarii vor plati o amenda de la 2 pina la 20 milioane lei. In plus, schimbarea destinatiei locuintei de catre proprietar, fara aprobarile legale, va aduce dupa sine o contraventie cuprinsa intre 2 si 10 milioane lei.
"Ordonanta e benefica"
Ordonanta prevede penalitati de intretinere pentru locatarii restantieri, pe care le poate hotari adunarea generala a proprietarilor. Penalitatile se vor aplica pentru fiecare cota de intetinere lunara si numai dupa o perioada de 30 de zile peste termenul stabilit pentru plata, fara ca penalizarile sa poata depasi suma cotei de intretinere lunara, la care s-a aplicat.
Curios este insa faptul ca nivelul acestora nu poate fi mai mare de 0,2% pentru fiecare zi de intirziere, ceea ce vine in contradictie cu Legea serviciilor publice, intrata in vigoare in august, care prevede penalitati de 0,5% pe zi de intirziere.
Cum normele metodologice ale celor doua acte normative nu au aparut, este de asteptat ca neconcordanta sa fie, totusi, eliminata.
Directorul general al "Aptercol", Mihail Chirita, apreciaza ca ordonanta e bine-venita, chiar daca a aparut destul de tirziu.
"E benefica si e foarte bine ca a aparut, in sfirsit. Acum, trebuie trecut la aplicarea ei cit mai grabnica. Sint convins ca vor aparea rezultate pozitive. Nu cred ca va rezolva toate problemele legate de asociatii, dar, cu eforturi sustinute, in timp, situatia se va imbunatati", a aratat sursa citata.
Cit priveste cuantumul penalitatilor prevazute de OG 85, directorul general al "Aptercol" a precizat ca oricum regia nu a aplicat asociatiilor, nici dupa publicarea Legii serviciilor publice, penalitati mai mari de 0,2%. "Din acest punct de vedere, la noi nu sint probleme. N-am aplicat niciodata penalitati de 0,5%, mai ales ca normele metodologice la Legea serviciilor publice n-au aparut pina acum", a mai spus directorul general Chirita.
Ordonanta 85 intra in vigoare la 1 octombrie, data pina la care ar trebui sa apara si normele metodologice de aplicare a acesteia. (Mircea DOAGA)

Comentarii