Cine raspunde de „caderile de pietre” de pe fatadele blocurilor

Subtitlu

sâmbătă, 08 ianuarie 2011, 18:34
4 MIN
 Cine raspunde de „caderile de pietre” de pe fatadele blocurilor

Responsabili pentru lucrarile de reparatii, aici fiind incluse si fatadele cladirilor, sint atit administratorul asociatiei de proprietari, cit si presedintele si comitetul executiv.

Legislatia obliga proprietarii sa aprobe un fond anual de reparatii. In cazul in care nu se asigura "repararea si mentinerea in stare de nesiguranta a cladirii si a instalatiilor comune aferente", asociatia de proprietari poate fi sanctionata cu amenzi de la 500 la 3.000 de lei.

Asociatia trebuie sa-si intocmeasca anual un buget

Reprezentantii municipalitatii sustin ca, in ceea ce priveste lucrarile de reparatii la proprietatea comuna, responsabilitatea cade atit in sarcina administratorilor asociatiilor de proprietari, cit si a presedintelui si comitetului executiv.

"In legatura cu executarea lucrarilor de reparatii la partile din proprietate comuna a unui condominiu precizam ca, prin managementul de proprietate al condominiului, administratorul asociatiei de proprietari asigura cunoasterea si respectarea regulilor cu privire la proprietatea comuna si ajuta la procurarea materialelor necesare intretinerii si reparatiilor proprietatii comune in cazul existentei fondului de reparatii. Comitetul executiv, format din presedinte si membri, asigura urmarirea comportarii in timp a constructiei, pe toata durata de existenta a acesteia, si reglementeaza folosirea, intretinerea, repararea, inlocuirea si modificarea partilor proprietatii comune", a declarat Sebastian Buraga, purtatorul de cuvint al municipalitatii.

Legea 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, la art.37 prevede ca "pentru lucrarile privind proprietatea comuna, administratorul, tinind seama de pret, durata de executie si calitate, supune spre analiza, selectie de oferte si aprobare comitetului executiv al asociatiei de proprietari ofertele operatorilor economici care satisfac cerintele, in vederea executarii lucrarilor, conform legislatiei in vigoare". Aceeasi lege prevede obligativitatea colectarii de bani de la locatari intr-un fond special creat pentru reparatii.

"Inainte de inceputul urmatorului an fiscal si pentru fiecare an fiscal ce urmeaza, comitetul executiv va pregati si le va prezenta proprietarilor in adunarea generala un buget anual de venituri si cheltuieli, suficient pentru a acoperi cheltuielile asociatiei de proprietari, inclusiv fondurile necesare organizarii si functionarii acesteia. Proprietarii membri ai asociatiei de proprietari au obligatia sa aprobe si un fond de reparatii anual, necesar pentru repararea si imbunatatirea proprietatii comune. Comitetul executiv va pregati si va prezenta adunarii generale suma anuala necesara pentru constituirea sau completarea acestui fond, care se alimenteaza in avans, in transe lunare egale, prevazute in lista de plata a cheltuielilor asociatiei de proprietari", se arata in lege.

Sanctiuni exista, amenzi nu

Reprezentantii Biroului Asociatiei de Proprietari din cadrul Primariei au specificat faptul ca "efectuarea unor lucrari de intretinere, reparatii sau inlocuiri la partile de constructie si instalatii aflate in proprietate comuna este obligatia legala a proprietarilor".

Pentru executarea unei lucrari de reparatii, administratorul si restul comisiei formate in acest sens trebuie sa intocmeasca un proces-verbal de constatare a situatiei existente. Urmatorul pas consta in aprobarea unei oferte, din minimum doua prezentate comitetului executiv, constituirea unui fond distinct de reparatii, in functie de cuantumul devizului de lucrari, eventual aprovizionarea cu materialele necesare, supravegherea executiei lucrarilor de reparatii, efectuarea receptiei lucrarii si consemnarea finalizarii acestora intr-un proces- verbal de receptie si garantie a lucrarii si efectuarea platii corespunzatoare.

Legislatia prevede amenzi de la 500 la 3.000 lei pentru "neluarea de catre proprietari, de catre asociatia de proprietari sau de catre comitetul executiv al asociatiei de proprietari a tuturor masurilor necesare pentru repararea si mentinerea in stare de nesiguranta a cladirii si a instalatiilor comune aferente". Aceeasi sanctiune se poate aplica si proprietarilor care nu executa lucrari de "intretinere, reparatii sau de inlocuire a elementelor de constructii si instalatii aflate in proprietatea individuala, daca aceasta este de natura sa aduca prejudicii celorlalti proprietari".

Conform articolului 57 din legea 230/2007, constatarea contraventiilor se face la sesizarea "oricarei persoane interesate", de catre reprezentantii Inspectoratului de Stat in Constructii, ai Ministerului Administratiei si Internelor sau ai municipalitatii.

Despre amenzi se vorbeste doar din amintiri

Oficialii Inspectoratului de Stat in Constructii Iasi (ISC) au specificat ca pentru astfel de probleme au fost date sanctiuni putine. "Am avut o situatie, dar nu mai stiu exact cind, in urma cu vreo doi ani, la Casa de Cultura a Studentilor. In zona respectiva este o terasa. S-a deprins o bucata din tencuiala de la copertina, a lovit o umbrela si un consumator care se afla acolo, era vara. A fost sanctionat si constructorul, si Casa de Cultura a Studentilor. Sanctiunea a fost in jur de 2.000 de lei, daca imi amintesc bine", a declarat Neculai Manolache, seful ISC Iasi.

Acesta a specificat ca au mai fost semnalate probleme la o asociatie de proprietari din Alexandru cel Bun. "Este o copertina care prezinta instabilitate, la parter. Am solicitat asociatiei de proprietari refacerea sau indepartarea ei. Din cite stiu, inca se lucreaza acolo. Noi sintem o mina de oameni si ne ocupam in general de constructiile aflate in derulare. Proprietarul este cel care trebuie sa se ocupe de intretinerea cladirii si este raspunzator daca se intimpla ceva", a adaugat Manolache.

Alaltaieri, doua femei au ajuns la spital dupa ce bucati de tencuiala le-au cazut in cap. Incidentul s-a produs in urma desprinderii tencuielii de pe aticului blocului din statia de tramvai din Piata Unirii. Blocul Cuza Voda 1 este administrat de Termoservice. Conducerea unitatii a afirmat ca a notificat in mai multe rinduri asocitia de proprietari de riscul producerii unor astfel de accidente, insa nu s-au luat masuri. Locatarii din bloc sustin ca, in urma cu 4-5 ani, au fost efectuate lucrari de reparatii la atic, insa nu au bani pentru a le face in fiecare an. Reprezentantii ISC au specificat ca vor verifica si ei ce s-a intimplat in Piata Unirii.

Comentarii