EXCLUSIV: Revolutia parcarilor

Subtitlu

marți, 13 noiembrie 2012, 15:49
6 MIN
 EXCLUSIV: Revolutia parcarilor

Fortata de inmultirea peste masura a masinilor, municipalitatea incearca o adevarata "revolutie" in materie de parcari. "Ziarul de Iasi" va prezinta in exclusivitate noul regulament pe care Primaria se pregateste sa il prezinte spre dezbatere publica pana la finele anului. Greu de spus deocamdata daca este unul bun sau rau, dar cu siguranta este unul care va schimba radical modul in care parcam masinile, inclusiv langa bloc. Fiecare parcare, chiar si de la marginea orasului, va primi o culoare – galben, rosu sau verde – fiecare cu pretul ei. Practic, oricine are masina si nu are o curte va plati o taxa anuala intre 20 si 80 lei.

Oficialii orasului vor scoate in curand "pe piata" un regulament care ar trebui sa indeparteze, cel putin teoretic, unul din cele mai urate cosmaruri pentru soferii din municipiu: lipsa locurilor de parcare. Dupa multi ani de asteptare, municipalitatea va supune dezbaterii publice regulamentul de concesionare a parcarilor publice din oras. Practic, documentatia este aceeasi de acum sase-sapte ani, dar a fost actualizata si completata. Regulamentul prevede propuneri si reglementari, acestea urmand a fi facute publice pentru dezbatere publica pana la sfarsitul anului.

Numarul masinilor a crescut cu o treime in sase ani

Concesionarea tuturor parcarilor publice din municipiu s-a dovedit pana acum a fi o utopie. Primaria a anuntat in nenumarate randuri ca proiectul in acest sens va fi demarat, insa documentatia a intarziat sa apara. Regulamentul de concesionare este insa finalizat si asteapta sa fie completat si publicat. Reprezentantii municipalitatii nu au lucrat prea mult la el, documentatia fiind, in mare parte, cea intocmita acum sase-sapte ani. De atunci insa, numarul masinilor care circula pe strazile din oras s-au inmultit considerabil. La nivelul anului 2006, figurau in evidenta fiscala 72.531 de mijloace de transport, iar in acest moment sunt 96.987 de autoturisme, camioane si alte mijloace de transport. Dintre aceste, 69.839 apartin persoanelor fizice, iar restul persoanelor juridice. Municipalitatea administreaza doar 4.000 de locuri de parcare, din care doar 900 sunt parcari cu plata, restul fiind de resedinta. Noul regulament de concesionare a tuturor parcarilor publice din oras ar trebui sa rezolve acest deficit. Contractul de concesiune nu se aplica parcarilor de resedinta. „Ziarul de Iasi" va prezinta in exclusivitate modul in care va functiona servicul parcarilor care aduce pierderi foarte mari la nivelul municipalitatii.

Zone rosii, galbene si verzi

Principiul dupa care a fost creat regulemantul este foarte simplu. Parcarile publice din municipiu vor fi concesionate, iar administratorul va fi obligat sa le intretina, sa investeasca in noi locuri de parcare si sa incaseze taxele platite de soferi. Conform regulamentului, viitorul administrator va fi obligat sa doteze parcarile cu parcometre, cu distribuitoare de tichete sau cu personal calificat. Acesta trebuie sa marcheze locurile de parcare, sa le doteze cu indicatoare de semnalizare rutiera, sa modernizeze parcometrele si distribuitoarele de tichete. Acesta va fi responsabil si cu dezvoltarea unor noi locuri de parcare.

Orasul a fost impartit in trei zone de tarifare. Zona 0, marcata pe placute cu culoarea galbena, va cuprinde strazile din centrul orasului. Zona I, identificata prin culoarea rosie, va fi delimitata de arealul din jurul zonei centrale, din Podu Ros pana in Nicolina, Socola pana la Cotnari sau Tudor Vladimirescu, iar zona tarifara II va fi marcata pe panouri cu culoarea verde si va cuprinde toate cartierele, Copou, Pacurari, Alexandru cel Bun, Canta, CUG etc. Tarifele platite de soferi vor fi diferentiate, in functie de aceste delimitari. In zona 0 de tarifare, soferii vor trebui sa plateasca 3 lei pe ora de parcare, pentru zona I 1,5 lei pe ora, iar pentru zona II, 75 de bani pe ora, sau 1,5 lei pe doua ore. Se va putea achita si un tarif pentru o zi de parcare, costul fiind acelasi indiferent de zona si de numarul de ore de parcare. Soferii vor putea plati 9 lei pentru o zi de parcare. Vor fi amenajate parcometre sau se vor elibera tichete de parcare pentru stationarea de scurta durata. Aceste tichete vor fi validate prin razuirea zonei care indica anul, luna, ziua si ora sosirii in parcare. „Acestea sunt propuneri de tarife pe zone. Sunt la nivel de propuneri si dupa ce va fi pus pe site si va intra in dezbatere publica vor fi stabilite. Pana la sfarsitul anului speram sa supunem dezbaterii publice. Vrem sa realizam un management integrat al parcarilor. Sa se stie la orice ora cate locuri libere vor avea la dispozitie", a declarat viceprimarul Mihai Chirica.

Abonamente intre 20 si 80 de lei

Abonamentele propuse pentru plata parcarilor variaza de la persoane fizice la cele juridice. Abonamentele au o valoare de 80 de lei pentru zona 0, 40 de lei pentru zona I si 20 de lei pentru zona II. Municipalitatea a propus si mai multe tipuri de abonamente. Acestea se materializeaza printr-o vigneta transparenta care se aplica pe interiorul parbrizului, in partea dreapta. Abonamentul de tip universal este valabil pentru toate zonele de tarifare si este eliberat pe autoturism. Cel transmisibil va fi eliberat numai persoanelor juridice si sunt valabile doar in zonele I si II. Acest abonament poate fi transmis de la o masina la alta. Operatorul parcarilor poate elibera si abonamentul de tip locatar. Acesta este emis pentru un singur autovehicul, numai pe numele persoanelor fizice care au domiciliul in perimetrul de taxare. Iesenii care detin acest tip de abonament trebuie sa faca dovada proprietatii asupra masinii. De asemenea, pot sa parcheze pe o raza de 100 de metri de domiciliu. Acest tip de abonament nu va fi eliberat acelor persoane care locuiesc la curte si au garaje proprii si nici celor care au parcari de resedinta. „Eliberarea abonamentului pentru locatari se va face numai in baza unui aviz al Biroului strazi din cadrul Primariei care va verifica la fata locului inexistenta unei alte alternative de parcare in afara zonelor de taxare si de catre Directia de patrimoniu care va verifica proprietatea Municipiului Iasi asupra parcarii", este specificat in regulament.

Penalizari si sanctiuni

Municipalitatea va oferi si posibilitatea rezervarii unui loc de parcare, insa numai institutiilor care obtin avizul Comisiei de Circulatie. Si tarifele de rezervare variaza in functie de zone. Astfel, pentru zona 0 tariful de rezervare va fi in valoare de 195 de lei pe loc pe luna, pentru zona I tariful va scadea la 97 de lei, iar pentru zona II 49 de lei pe loc pe luna. Regulamentul intocmit de Primarie include si sanctiunile pentru parcarea neregulamentara. Stationarea fara tichet sau abonament valabil se sanctioneaza cu plata a zece tarife orare. Acesta difera de la o zona la alta si are o valoare de 3 lei pentru zona 0, 1,5 lei pentru zona I si 0,75 lei pentru zona II. Astfel, sanctiunile vor varia de la 30 de lei la 7,5 lei. Daca soferii parcheaza, dar le-au expirat tichetele de zece minute sau abonamentele de trei zile, vor achita o sanctiune de cinci ore tarifare. La fel se va penaliza si afisarea defectuoasa a tichetului sau a abonamentului, sau nerespectarea marcajului rutier si ocuparea a doua locuri de parcare. Blocarea accesului in parcare, ocuparea unor locuri rezervate sau pentru persoane cu handicap se va penaliza cu 20 de ore tarifare, adica cu sume cuprinse intre 60 de lei si 15 lei.

Regulamentul va fi actualizat cu o inventariere exacta a locurilor de parcare din municipiu, care nu se regasesc in documentatie in acest moment. Vor fi incluse locurile de parcare de la Piata Nicolina, de la piata Alexandru cel Bun, dintre Billa si restaurantul Familial din Alexandru, precum si cele din Dacia. In plus, vor fi inventariate parcarile de la Super Copou, parcul Expozitiei, din fata Teatrului National, de la biserica Barnovschi, din zona supermarketului Mercur Mary, de pe Splai Bahlui din zona Universitatii Tehnice, de pe soseaua Nationala, precum si cele din Tatarasi. „Am mai gasit amplasamente pe care le vom include, precum sunt cele cu parcaje longitudinale pe care le vom face pe strazile cu sens unic", a mai spus viceprimarul Chirica. Astfel de parcari vor fi pe strazile dintre bulevardul Independentei si centru, pe Stroescu, George Enescu, Armeana, precum si pe Sararie, unde se intentioneaza amenajarea a 250 de noi locuri de parcare.

Comentarii