Masinile mai vechi pot fi inmatriculate

luni, 05 februarie 2001, 00:00
4 MIN
 Masinile mai vechi pot fi inmatriculate

Masinile straine ar putea deveni in curind un concurent foarte serios al traditionalelor marci de autoturisme de productie autohtona, Dacia si Aro. Inca de anul trecut, Executivul a dat unda verde la inmatricularea autovehiculelor mai vechi de opt ani. Din acest an, cei care doresc sa devina proprietarii unei masini straine beneficiaza de reducerea substantiala a taxelor vamale care trebuie achitate pentru autoturismul importat.
Masinile straine nu vor mai fi considerate un obiect de lux, achizitionarea lor fiind, de la inceputul acestui an, la indemina oricarei persoane cu venituri medii. Pina acum, singurii care se puteau mindri ca sint fericitii proprietari ai unui autoturism de import erau oamenii de afaceri sau VIP-urile (persoane foarte importante), care-si permiteau sa scoata din buzunar sume importante de bani pentru plata taxelor vamale pentru modelele deosebite de masini importate din Occident.
Executivul a stabilit, prin OG 81/2000, ca masinile mai vechi de opt ani aduse din strainatate pot fi inmatriculate. Actul normativ care va relansa importul de autovehicule straine va da insa o lovitura producatorilor autohtoni de autoturisme Dacia si Aro, precum si celor care au obtinut profituri substantiale din tranzactiile ilegale cu masini mai vechi de opt ani, care erau aduse pe anumite filiere in tara si ulterior inmatriculate cu acte false.
Conform OG 81/2000, pe baza declaratiei vamale, proprietarul autoturismului trebuie sa se prezinte la Registrul Auto Roman (RAR), unde specialistii RAR vor verifica daca masina corespunde normelor Euro 2, respectiv daca este prevazuta cu catalizatori pentru reducerea emisiilor de noxe, cu sonda Landa. Daca autoturismul corespunde standardelor Euro 2, proprietarul acestuia va trebui sa se prezinte ulterior la Serviciul Judetean de Evidenta a Persoanei, unde vor fi verificate documentele eliberate de autoritatea vamala. In conditiile in care posesorul masinii mai vechi de opt ani primeste unda verde de la Serviciul Judetean de Evidenta a Persoanei, Registrul Auto Roman (RAR) va omologa autoturismul (taxa perceputa in acest caz fiind de 500.000-600.000 de lei) si va elibera cartea de identitate.
Taxele vamale s-au redus substantial de la 1 ianuarie
Desi procedeul de omologare a autoturismului strain necesita "rabdare si tutun", proprietarul acestuia se poate consola totusi cu ideea ca va plati incepind din acest an taxe vamale mult mai mici pentru masina adusa din strainatate.
Astfel, conform acordului de asociere incheiat intre Romania si Uniunea Europeana (UE), taxele vamale la automobile importate din UE au scazut de la 12% la 6% de la 1 ianuarie 2001, iar taxele vamale la importul de mijloace de transport din UE s-au redus de la 10,5% la 6%.
Tot de la inceputul acestui an, au fost eliminate si taxele vamale la importurile de automobile din tarile membre CEFTA (Acordul pentru Comert Liber din Europa Centrala), respectiv Bulgaria, Polonia, Ungaria, Slovacia, Cehia, Slovenia. In opinia specialistilor, scaderea taxelor vamale va determina o crestere a numarului de autoturisme importate si totodata o scadere a pretului de vinzare a acestora pe piata interna.
Avem de platit taxe vamale, accize si TVA
De exemplu, o persoana care-si va cumpara din Germania o masina marca Opel Vectra, fabricata in 1994, cu Euro 2, si avind o capacitate cilindrica de 1800 centimetri cubi, va plati o taxa vamala de 247,2 dolari, fata de 494,4 dolari cit ar fi trebuit sa achite pina la 1 ianuarie 2001.
Pe linga taxele vamale, cel care achizitioneaza o masina de import, persoana fizica sau juridica, trebuie sa plateasca si cota parte de TVA si accize. Toate acestea se raporteaza la valoarea in vama a autovehiculului respectiv, valoare care este stabilita de Ministerul Finantelor prin Ordinul 672/95. Valorile sint fixe, pe categorii de autovehicule. Nu are nici un fel de importanta faptul ca autovehiculul respectiv a fost cumparat cu mai multi sau mai putini bani.
Atentie la certificatul de origine!
Pentru masinile importate din afara Uniunii Europene (UE) si CEFTA, taxele vamale au ramas aceleasi – 30% din valoarea in vama a autoturismului. Asa se face ca proprietarul va trebui sa plateasca o taxa vamala mai mare decit cea de 6%, in cazul in care nu detine certificatul de origine al masinii importate. Acest act reprezinta un document eliberat de autoritatea vamala din tara din care se exporta autoturismul si care certifica faptul ca bunul respectiv este produs in tara respectiva.
De exemplu, pentru un autoturism importat din Germania si care a fost fabricat in SUA, deci care nu a fost produs intr-o tara a UE, proprietarul masinii va plati o taxa vamala in suma de 30% din valoarea declarata in vama.
Daca autoturismul importat din Germania ar fi fost fabricat in aceeasi tara, taxa vamala platita de proprietar s-ar reduce considerabil, fiind de doar 6% din valoarea in vama. (M.C.)

Comentarii