Meseria de asistent personal are unda verde a autoritatilor

marți, 05 septembrie 2000, 23:00
4 MIN
 Meseria de asistent personal are unda verde a autoritatilor

Potrivit normelor metodologice privind conditiile de incadrare, drepturile si obligatiile asistentilor personali ai persoanelor cu handicap, acestia vor trebui sa faca un curs de instruire pentru asistenta specifica, in termen de maxim doi ani de zile de la incheierea contractului individual de munca.
Secretariatul de Stat pentru Persoane cu Handicap va elibera absolventilor un atestat valabil pe o perioada de un an, cu drept de prelungire. Totodata, o alta obligatie a asistentilor personali prevazuta de respectivul act normativ este ca acestia sa intocmeasca trimestrial un raport de activitate catre primar, care sa cuprinda date privind evolutia persoanei cu handicap grav pe care o ingrijesc. Raportul, care nu devine valabil decit cu semnatura persoanei cu handicap sau dupa caz, a reprezentantului legal, va fi avizat de secretarul unitatii administrativ-teritoriale respective. O copie a acestui raport va fi depusa la Inspectoratul de Stat Teritorial pentru Persoane cu Handicap.
Conditii de incadrare
Normele metodologice privind drepturile si obligatiile asistentilor personali mentioneaza faptul ca incadrarea cu contract individual de munca in acesta functie presupune indeplinirea anumitor conditii. Astfel, solicitantul trebuie sa aiba virsta minima de 18 ani impliniti, iar daca este la prima incadrare ca asistent personal, virsta maxima de 50 de ani. In acelasi timp, persoana care doreste incadrarea ca asistent personal este obligata sa faca dovada ca a absolvit cel putin cursurile invatamintului general obligatoriu; ca nu a fost condamnata pentru savirsirea unei infractiuni, care ar face-o incompatibila cu exercitarea functiei de asistent personal; ca are o capacitate deplina de exercitiu; ca este sanatoasa, fapt atestat pe baza unui examen medical de specialitate.
Daca toate aceste conditii sint indeplinite, solicitantul va semna un angajament, ca act aditional la contractul individual de munca. Prin el, asistentul personal isi asuma raspunderea realizarii integrale a prevederilor programului individual de recuperare si integrare sociala a persoanei cu handicap grav, care a fost stabilit de comisiile de expertiza medicala.
Pe baza contractului individual de munca, asistentul personal are dreptul la un salariu lunar, stabilit potrivit dispozitiilor legale privind salarizarea asistentului social debutant cu studii medii, din unitatile de asistenta sociala din sectorul bugetar.
"In mod normal, asistentii personali trebuie sa fie platiti de Consiliile locale, dar pina in prezent toti banii au fost dati de ISTPH. Este foarte bine ca in sfirsit Normele metodologice au fost aprobate", a declarat Iulian Bulat, inspector sef la ISTPH Vrancea.
Asistentul personal are dreptul la transport gratuit; la un program de lucru care sa nu depaseasca in medie opt ore pe zi si 40 de ore pe saptamina; odata angajat, beneficiaza de concediu anual de odihna, platit si de asigurari sociale de stat si de sanatate.
Ce cuprinde dosarul de angajare
Contractul individual de munca al asistentului personal se incheie cu primarul localitatii de domiciliu sau, dupa caz, de resedinta a persoanei cu handicap grav, pe baza hotaririi consiliului local. Dosarul de angajare trebuie sa cuprinda cererea de angajare; copie dupa actul de identitate al persoanei care solicita angajarea ; carnetul de munca (daca solicitantul nu a mai lucrat, este necesara o declaratie data pe propria raspundere in care sa se specifice aceasta situatie); copii dupa actele de stare civila si dupa cele de studii; curriculum vitae; actul de examinare medicala; cazier judiciar; originalul plus trei copii ale certificatului de incadrare in categoria de persoana cu handicap grav al persoanei care are nevoie de asistent personal; copie dupa actul de identitate ori, dupa caz, copia certificatului de nastere al adultului, ori copilului cu handicap grav; raportul de ancheta sociala intocmit de compartimentul de autoritate tutelara si protectie sociala din cadrul consiliului local al localitatii de domiciliu sau de resedinta a persoanei cu handicap, din care sa rezulte necesitatea angajarii asistentului personal. In cazul in care persoana cu handicap grav nu are discernamint, viitorul asistent personal trebuie sa obtina acordul scris al familiei sau al sustinatorilor legali ai acesteia.
Contractul de munca poate fi suspendat
Normelor metodologice privind drepturile si obligatiile asistentului personal al persoanei cu handicap, specifica faptul ca ingrijitorului i se va suspenda contractul individual de munca atit pe perioada in care nu are in ingrijire persoana cu handicap, cit si pe perioada suspendarii atestatului.
Totodata, in cazul in care nu este obtinut atestatul, ori acesta este retras, contractul de munca inceteaza. In cazul asistentilor personali, contractele de munca se incheie pe o perioada determinata de cel putin trei luni, functie de recomandarile comisiei de expertiza, cu posibilitatea reinnoirii acestuia.
Asistentii personali trebuie sa stie ca neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a obligatiilor prevazute in contractul individual de munca atrage raspunderea juridica a acestuia in conditiile legii. In cazul in care personalul cu atributii de control constata ca asistentii personali au savirsit fapte prevazute de legea penala au obligatia de a sesiza imediat organele de cercetare penala. (Laura BREANA)

Comentarii