Datori vinduti

miercuri, 23 mai 2001, 23:00
3 MIN
 Datori vinduti

Conventia dintre Asirom si Daewoo Automobile dateaza inca din anul 1996. Potrivit directorului Sucursalei Galati a Asirom, Petre Ghelase, contractele "buclucase", care au dus la acumularea unor debite de aproape doua miliarde de lei, au fost incheiate in perioada 1996-1998. Ceea ce
parea sa fie o intelegere avantajoasa pentru ambele parti in 1996, cind masinile Daewoo erau in mare voga, fiind singurele autoturisme straine nou-noute care puteau fi achizitionate la un pret acceptabil de romanii cu buzunarele inca destul de goale s-a dovedit a fi pina la urma "o fundatura", cel putin pentru asigurator.
Conform conventiei incheiate cu firma de automobile, Asirom avea obligatia sa achite contravaloarea ratelor contractuale, in cazul in care clientii nu-si respectau obligatiile de plata mai mult de doua luni. In schimb, acestia trebuiau sa plateasca firmei de asigurare o suma reprezentind asigurarea obligatorie auto CASCO (4,7% din valoarea bunului) si o asigurare de garantie (1,7%). Tinind cont ca Daewoo practica sistemul de vinzare in 36 de rate, sucursala locala a Asirom a ajuns sa scoata "din buzunar" sute de milioane de lei pentru a acoperi datoriile rau-platnicilor fata de producator. "Din ’98 incoace am inceput sa ingradim accesul la acest tip de contract al persoanelor suspecte din punct de vedere financiar. Am incercat sa compensam pierderile prin sumele provenite din asigurarea CASCO insa nu am reusit acest lucru, pentru ca piesele de schimb sint foarte scumpe", ne-a declarat directorul Asirom Galati, Petre Ghelase. Intre timp, debitele acumulate din cauza rau-platnicilor se ridica la peste 417 milioane de lei in cazul persoanelor fizice si la aproape 1,6 miliarde de lei la persoane juridice.
"VIP"-uri galatene care nu si-au achitat ratele la masina
Pentru a-si recupera banii pierduti prin respectarea conventiei cu Daewoo Automobile, sucursala Asirom i-a actionat in instanta pe cei care au cele mai mari debite. Pe lista "piritilor" se afla si citeva nume "sonore" din urbe, precum fotbalistul Viorel Ion, Claudiu Branzan, directorul Zonei Libere Galati, Constantin Dobrea, seful reprezentantie Hyundai din oras sau Ionel Neagu, administratorul SC Deltacar. Constantin Dobrea are pe rol la Tribunalul Galati un dosar de executare silita, autoturismul fiindu-i sechestrat pentru a fi scos la licitatie, in vederea recuperarii de catre Asirom a unui debit de 137 milioane de lei. In cazul lui Viorel Ion exista o hotarire judecatoreasca favorabila societatii de asigurari, care insa nu este definitiva. Juristii de la Asirom sint convinsi ca vor obtine in instanta sechestrarea bunului, pentru a-si recupera o datorie de 20,5 milioane de lei. Printre galatenii "fara frica de Dumnezeu", care nu si-au onorat la timp platile este si preotul Ion Malaxa, cu o datorie de 18,2 milioane de lei fata de Asirom, pentru care a fost actionat in instanta. Dintre fostii sau actualii administratori de societati comerciale ajunsi pe "lista neagra" a Asirom iese in evidenta Ionel Neagu, administratorul SC Deltacar, care datoreaza nu mai putin de 180 milioane de lei pentru cele zece autoturisme achizitionate. Impotriva acestuia exista un dosar pe rol la Tribunalul Galati. Situatia sta altfel in cazul lui Claudiu Branzan, actualul director de la "Zona Libera" Galati. Pentru a-i permite creditorului sa-si recupereze suma de 100 milioane de lei, instanta de judecata a emis, cu titlu executor, hotarirea ca masina Cielo detinuta de acesta sa fie ridicata si scoasa la licitatie. Oricum, insa, acesta nu mai are mare neovie de autoruismul respectiv deoarece, odata instalat in fruntea Zonei Libere, a primit o noua masina de serviciu. Alte firme care au dosare pe rol in acest caz sint SC "APCO" SRL, pentru un debit de 163 milioane de lei, SC Metal Net, cu o datorie de 93 milioane de lei sau SC Taxi-GAL, cu 139 milioane de lei restanta. (Florin STEFAN)

Comentarii