Facilitatile de operare ale armatorilor s-au redus la jumatate

sâmbătă, 19 ianuarie 2002, 00:00
3 MIN
 Facilitatile de operare ale armatorilor s-au redus la jumatate

Protocolul incheiat in 1999 stipula, in principal, ca taxa de cheiaj sub operatiuni, taxa de stationare la cheu a pontoanelor permanente ale tertilor si chiria pentru terenurile portuare era redusa la jumatate pentru membrii AAOPFR. Conditia era ca societatile afiliate sa nu inregistreze datorii mai vechi de 30 de zile fata de APDM. In caz ca perioada era depasita, prestatiile se refacturau la valorile nominale.
APDM a impus conditii stricte pentru mentinerea facilitatilor
Consiliul de Administratie al APDM a decis la sfirsitul lui octombrie 2001 sa prelungeasca protocolul cu AAOPFR in conditii diferite. Termenul de achitare a taxelor pentru acordarea facilitatilor a fost redus la 15 zile de la emiterea facturii, iar contravaloarea prestatiilor facute armatorilor a fost stabilita la 75% din cea normala. Reducerea de 25% este valabila in cazul taxei pentru cheiaj sub operatiuni ca si pentru stationarea la cheu a pontoanelor tertilor. Pe de alta parte, noul protocol prezinta avantajul ca facilitatile de plata se aplica si in cazul societatilor care au datorii mai vechi fata de Companie, dar au obtinut reesalonarea obligatiilor restante. Daca insa debitorul intirzie mai mult de 15 zile cu platile curente ori cu achitarea restantelor reesalonate, imediat se trece la facturarea in regim normal a prestatiilor efectuate de catre APDM. "Am stabilit in urma negocierii ca AAOPFR accepta conditiile impuse de CA al APDM. Deoarece am considerat ca perioada pentru plata facturilor de catre beneficiarii de facilitati este prea scurta, noi am solicitat, si conducerea APDM a fost de acord, ca termenul de 15 zile sa se mareasca pina la 25 de zile pentru facturile emise in ultimele cinci zile ale fiecarei luni. De asemenea, am fost de acord ca protocolul sa poata fi prelungit si dupa 31 martie pina la deblocarea Dunarii", ne-a declarat directorul executiv adjunct al AAOPFR, Mircea Cotiga.
Armatorii mai au mult pina sa revina la linia de plutire
De facilitatile prevazute in protocol vor beneficia 37 de societati afiliate la AAOPFR, care sint la zi cu plata obligatiilor catre asociatie. Acestea vor fi acordate de catre APDM pina la deblocarea completa a fluviului in sectorul iugoslav. Desi se spera ca reluarea traficului in conditii normale s-ar putea produce in vara acestui an, armatorii se tem ca buna parte din vechile afaceri sint definitiv pierdute. Prin urmare, ei au solicitat sa poata beneficia de facilitati si dupa reluarea navigatiei si suspendarea taxelor de tranzit in sectorul iugoslav. "Este nevoie de o anumita perioada in care sa se incheie noi contracte. Cred ca multe dintre relatiile clasice ale armatorilor nu vor fi reluate nici dupa sase luni de la curatirea Dunarii. Cel putin, nu la volumul anterior. Avind in vedere ca fluxul de marfa a fost mutat pe alte cai, greu se mai intoarce pe Dunare. De la blocarea Dunarii, navigatia pe Rhin a crescut cu 40% si s-a dovedit ca multe marfuri vin spre Ardeal tranzitind porturile nordice. Multe marfuri de masa au luat calea Tirurilor si a cailor ferate. O alta dovada e si faptul ca toate societatile straine de navigatie care aveau agentii in Galati si Braila ori si le-au desfiintat, ori le-au mutat la Constanta", ne-a mai declarat Mircea Cotiga. (Florin STEFAN)

Comentarii