Greva "cu repetitie" la Service-Port

luni, 28 mai 2001, 23:00
3 MIN
 Greva "cu repetitie" la Service-Port

Salariatii de la Service-Port, una din societatile aparute prin reorganizarea Romportmet in 1999, au declansat ieri dimineata o greva spontana. Muncitorii, care inceteaza pentru a doua oara lucrul in aceasta luna, vor ca reprezentantul actionarului majoritar de la Service-Port sa-si ia un angajament clar ca va asigura comenzile pentru plata integrala a salariilor, deoarece, la momentul actual, ei nu primesc mai mult de 1,3 milioane de lei pe luna. Liderul sindical de la aceasta societate, Stan Lupu, sustine ca oamenii s-au saturat de provizorat si ca multi ar prefera sa fie dati in somaj cu plati compensatorii, daca Romportmet-ul nu le poate da de lucru.
Angajatii Service-Port au intrat ieri in greva deoarece considera ca Romportmet isi pastreaza "partea leului" din comenzile pe care le primeste. Acestia sustin ca nu mai pot tolera faptul ca, in vreme ce Romportmet acorda salariatilor sai indemnizatii de doua ori mai mari, ei au ajuns sa primeasca numai 25% din salariu si sa pazeasca telefonul de acasa o buna parte din luna cu speranta ca vor fi chemati din concediu fara plata pentru vreo comanda.
Oamenii nu vor decit sa aiba de lucru
Cei 80 de muncitori direct productivi de la Service-Port sustin ca traiesc de citeva luni de zile intr-o nesiguranta totala, desi au 15-20 de ani vechime in activitate. "Ei sint obligati sa stea o treime din luna, prin rotatie, in concediu fara plata pentru ca nu sint suficiente comenzi. In plus, conducerea Romportmet taie ore intregi din devizele pentru lucrari, fara a da nici o explicatie. Astfel, timpul de pregatire pentru o reparatie sau alta nu este platit", ne-a declarat liderul sindical de la Service-Port, Stan Lupu. Potrivit acestuia, oamenii vor sa se alcatuiasca un protocol scris cu reprezentantul actionarului majoritar de la respectiva societate prin care sa fie garantata incarcarea pentru plata salariului integral iar cei de care nu este nevoie, sa fie disponibilizati, cu plata a sase salarii compensatorii. O alta solutie avansata de acestia ar fi si retransferarea angajatilor catre Romportmet. Conducerea executiva interimara de la Service-Port sustine insa ca o asemenea decizie n-o poate lua decit CA al Romportmet. "In prezent angajatii nostri sint platiti pentru 4000 de ore de munca lunar. Pentru a li se asigura salariul integral ar fi nevoie de comenzi pentru minimum 19.000 de ore de lucru. Eu am venit aici de numai doua luni si am incercat diverse solutii; am trimis prin rotatie oamenii in CFS, in ideea ca situatia se va redresa pe parcurs. Am avut contracte cu beneficiari din Constanta, Tulcea sau Braila pentru a obtine comenzi pe profilul activitatii noastre, insa acestea nu ne parvin decit ocazional", ne-a declarat directorul executiv al Service-Port, Stelian Iacob.
Conducerea Romportmet acuza lipsa de initiativa de la Service-Port
Presedintele CA de la Service-Port, Vasile Sava, a fost anuntat despre declansarea conflictului de munca printr-o adresa din partea conducerii executive a acestei societati, care nu continea nici un fel de revendicari salariale. Acesta s-a aratat suprins ca s-a ajuns la o asemenea situatie. Sustinind ca Romportmet nu are nici o vina pentru faptul ca nu exista suficiente comenzi. "Problema celor de la Service-Port este ca, dupa aproape doi ani de la infiintarea societatii, au ramas foarte comozi la nivelul relatiilor cu Romportmet. In acest moment noi le dam tot ce lucreaza, contractele externe reprezentind mai putin de 5% din activitatea lor. Ponderea contractelor cu terti ar trebui sa fie mult mai mare, in conditiile in care Service-Port utilizeaza mijloacele fixe de la Romportmet in schimbul unei chirii modice", ne-a declarat Vasile Sava. In plus, acesta pretinde ca retransferarea muncitorilor catre societatea "mama" nu ar fi o solutie, deoarece restructurarea care s-a facut in 1999 a dus la rezultate bune, cel putin in cazul Romportment si s-a tinut cont atunci de obiectul de activitate si necesarul de personal pentru noile societati. In ceea ce priveste taierea orelor din devizele pentru lucrari, directorul general de la Romportmet, Vasile Sava, declara ca acestea erau "umflate", fiind solicitati bani pentru nemunca. Situatia de la Service-Port ar putea reintra in normal cel mai devreme miercuri, cind are loc CA al Service-Port. Pina acum oamenii sint hotariti sa ramina in greva deoarece, spun ei, in absenta unor masuri clare de redresare a societatii, "decit sa muncesti degeaba, mai bine stai degeaba". (Florin STEFAN)

Comentarii