Masini de lux pentru afaceristii "de ocazie"

duminică, 27 mai 2001, 23:00
3 MIN
 Masini de lux pentru afaceristii "de ocazie"

Daca sucursala Galati a Asirom are "de furca" numai cu trei clienti de acest gen, respectiv doi rromi din Toflea si o firma locala cu patroni turci, si aceasta a putut totusi recupera o parte din datorii, la nivel de tara pierderile inregistrate de societatea de asigurari, prin incheierea unor contracte cu cetateni de etnie rroma, se ridica la aproape 1,5 milioane de dolari.
Rromii din Toflea au "tepuit" sucursalele Asirom din toata tara
In prezent exista la Judecatoria Tecuci doua dosare de executare silita pentru recuperarea unor datorii de 40 milioane de lei si 120 milioane de lei de la rromii Vasile Calin si respectiv Vasile Dumitru din Toflea. Potrivit conducerii Asirom Galati debitul mai mic al lui Vasile Calin se explica prin faptul ca societatea a putut sechestra si vinde masina atunci cint aceasta a intrat in service. "Cetateanul de etnie rroma a avut un accident la Cluj si a bagat masina in service. Cind am fost contactati in legatura cu asigurarea obligatorie auto, am reusit sa identificam masina si am sechestrat-o", ne-a declarat directorul Asirom Galati, Petre Ghelase. Pentru ca, la nivel administrativ, sucursala locala a firmei de asigurari a fost, inca de la inceputul conventiei cu Daewoo, impotriva unor contracte cu rromii din Toflea, pagubele suferite de aceasta au fost destul de mici comparativ cu alte filiale din tara. "Noi am avut doar doua cazuri de acest fel, la reprezentanta Asirom Tecuci iar inspectorul de asigurari care a incheiat aceste contracte, neglijind politica sucursalei, a fost concediat. La nivel de tara insa, societatea noastra a inregistrat pierderi de aproape 1,5 milioane de dolari, existind, dupa cunostintele mele, peste 100 de masini pentru care, rromi din Toflea, au facut contracte de cumparare in rate", a mai declarat Petre Ghelase. In topul sucursalelor "tepuite" de rromi se afla cea din Bucuresti, cu 50 de automobile, cele din Botosani si Bacau cu cite 15 masini, nefiind ocolite de "ghinion" nici filialele din Iasi, Satu-Mare, Arad sau Timisoara. In ceea ce priveste modul de operare al afaceristilor "de ocazie" din Toflea, acesta s-a dovedit a fi simplu si eficient. Rromii se prezentau la asigurator cu acte doveditoare ca detin firme cu o bonitate corespunzatoare sau cu adeverinte de salarizare din care reiesea ca primesc o remuneratie lunara cu 50% mai mare decit valoarea ratei pentru masina. Din moment ce conditiile de baza erau respectate, se facea plata avansului si clientul isi ridica automobilul si putea sa circule cu acesta, in baza chitantei pe care o primea de la Daewoo Automobile Craiova. Vazindu-se insa cu masinile, rromii "se spalau pe miini" de alte obligatii contractuale si vindeau in tirg modelele "nou-noute" de Cielo sau Espero, scotind profituri considerabile cu investitii putine.
Turcii "zburatori" de la "Dolphin" SRL
Cei sase asociati turci de la firma galateana SC "Dolphin" SRL au incheiat in 1996 un contract de achizitionare in rate pentru trei masini Asirom Galati, obligata prin conventia cu Daewoo sa achite contravaloarea ratelor atunci cind clientul nu dadea "semne de viata" mai mult de doua luni consecutiv, a revendicat masinile in 1999, la expirarea contractului. Dupa ce un autoturism a fost sechestrat, turcii le-au cedat pe celelaltate de buna voie, pentru a fi vindute in contul debitelor acumulate la Asirom. Tinind cont de faptul ca la momentul licitatiei acestea fusesera deja uzate un numar de ani, firma de asigurari nu si-a scos "pirleale", turcii raminind cu o datorie de 169 milioane de lei. Cind au vazut ca intreaga afacere a ajuns in instanta, turcii si-au "luat talpasita" la Ankara, orasul lor de bastina, odata cu ei "disparind" si orice urma a firmei galatene SC "Dolphin" SRL. "Am facut actiune de infiintare si validare poprire pe contul bancar al societatii, dar la nici o banca din Galati nu exista un cont pe acest nume", sustine juristul Asirom Galati, Ana Szekely. (Florin STEFAN)

Comentarii