Mecanicii de locomotiva au viata grea

joi, 23 august 2001, 23:00
4 MIN
 Mecanicii de locomotiva au viata grea

In prezent, la Regionala CFR Galati lucreaza aproximativ 270 de mecanici pe trenurile de calatori, de marfa sau la depou. De citiva ani de zile, mecanicii incadrati la Regionala de calatori se urca singuri pe locomotiva, in timp ce angajatii de la CFR Marfa sint insotiti de mecanici-ajutori. Un astfel de salariat isi petrece, conform normelor de incadrare in munca, cel mult opt ore pe locomotiva, limita la care ajung doar mecanicii de la Marfa, deoarece cei de la Calatori lucreaza in schimburi. Tinind cont ca vara asta temperaturile au urcat pina la 38-40°C si ca in locomotiva se incalzeste cu cel putin 20°C in plus, locul de munca al mecanicului devine un "cuptor" veritabil. Cu toate ca salariatii de pe trenurile de calatori nu primesc nici macar apa minerala, ei nu pot parasi locomotiva pentru a umple o sticla de apa in vreo statie de cale ferata decit cu ricul desfacerii contractului de munca. Dotari precum aerul conditionat sau figiderele sint raritati la care mecanicii galateni au acces prin rotatie, cite unul pe zi.
"Coca-Cola" de doua milioane de lei
Singurele locomotive din Depoul CFR Galati dotate cu aer conditionat sint folosite la "remorcarea" acceleratului 1872 de pe relatia Bucuresti – Constanta si mecanicii le conduc cu rindul, o data la aproximativ 24 de ore. Datorita culorii lor rosii, locomotivele Siemens au fost numite de oameni "Coca-Cola". "Unul dintre mecanicii nostri a preferat sa petreaca in locomotiva cu aer conditionat cele doua ore care i-au ramas intre terminarea cursei si plecarea trenului. Deoarece, conform regulamentului, el trebuia sa mearga la dormitoare la «cap de sectie», omul a fost retrogradat, pentru ca nu a fost gasit acolo de catre organele de control. Ori, dupa 25 de ani de vechime, sa pierzi doua milioane de lei la salariu pentru o asemenea greseala, mi se pare exagerat. Si spun asta tinind cont ca dormitoarele de la capatul liniei sint intr-o stare de amenajare deplorabila, unde de multe ori nici nu exista locuri suficiente", sustine liderul sindicatului "Locomotiva",
Vasile Ivan. Cind nu au norocul sa nimereasca pe una din locomotivele mai noi, mecanicii trebuie sa suporte calduri care ajung la 60°C in interior, activitatea lor fiind ingreunata in aceasta perioada si de faptul ca viteza de deplasare a trenurilor este limitata la 50-60 km/h, fata de 120 km/h in mod normal. Masura, impusa de cei care raspund de infrastructura de cale ferata, se ia pentru a preveni fenomenul de "serpuire" a liniei, care apare din cauza caldurilor excesive. Cind i se transmite circulara de reducere a vitezei pe o anumita portiune, mecanicul trebuie sa se conformeze intocmai, desi astfel nu se mai simte nici macar "briza" care intra pe geamuri la o deplasarea mai alerta. Serpuiri de linie nu s-au mai produs insa de mult timp pe raza Regionalei Galati, "meseriasii" amintindu-si cu greu momentele in care au fost martori la asa ceva. Atunci cind au sesizat fenomenul, spun ei, au anuntat imediat prin statie la centru si au fost recompensati cu prime. Astfel de cazuri se petreceau insa cu multi ani in urma. "Cind sint temperaturi mari nu se umbla la sine, pentru a nu le slabi rezistenta. Programul de revizie ocoleste zonele in care exista astfel de probleme", ne-a spus Vasile Ivan.
Meserie grea, tratata cu batjocura
Cu toate ca muncesc in conditii grele, mecanicii nu beneficiaza, de exemplu, de sporul pentru alimentatia de intarire a organismului. In plus, bolile profesionale nu sint recunoscute, desi multi dintre ei au probleme de sanatate din cauza stresului "cotidian".
"Peste 70% dintre mecanici sint hipertensivi. Ei se duc la cabinetul medical, primesc doua zile de concediu medical, dupa care sint declarati buni de lucru, din lipsa de personal", ne-a mai declarat liderul de la "Locomotiva". Acesta isi amintea chiar ca, acum patru ani, au murit noua oameni la Depou si au chemat un preot sa sfinteasca locul pentru ca oamenii devenisera superstitiosi. "Multe dintre conditiile de lucru predispun la probleme de sanatate. Mecanicii pleaca la drum in diferite orase si, dupa ce termina cursa, sint obligati sa stea circa 8-12 ore la dormitoarele de la cap de linie pina se intorc inapoi. De multe ori nu au nici ce minca, unde sa se spele, fiind chiar cazuri cind oamenii asteapta citeva ore ca sa se elibereze un pat la dormitor", spune Vasile Ivan. In acelasi timp, daca un mecanic trebuie sa preia locomotiva din alta localitate, el se deplaseaza pe banii lui acolo, fara a-i fi decontate cheltuielile. Desi conducerea "CFR Marfa" Galati a solicitat fonduri Ministerului pentru acoperirea acestor deplasari, bugetul local al regionalei a ramas "imaculat" la acest capitol. Drama cea mai mare insa ar fi, in opinia meseriasilor cu care am discutat, faptul ca viitorul breslei este in pericol, deoarece multi profesionisti au fost nevoiti sa plece, iar acum tinerii nu mai au rabdare sa invete meserie pe bani putini, care se deprinde bine in circa 15 ani. "OMT 716/2001 prevede ca un mecanic cu toate calificarile isi pierde atestatele daca face o intrerupere mai mare de sase luni si trebuie s-o ia de la capat, de la mecanic de manevra. Inspectorii de la Autoritatea Feroviara il amendeaza pentru orice, daca locomotiva este murdara sau nu este semnalizata. Daca omul mai este si singur pe locomotiva, nu mai are timp sa se ocupe de asa ceva, pentru ca, dupa atitea, abia asteapta sa plece acasa. Cum sa mai vina altii din urma? Si asa au plecat cu ordonanta 90 de oameni de la inceputul anului, iar posturile sint batute in cuie", ne-a mai spus Vasile Ivan. (Florin STEFAN)

Comentarii