Transportul cu maxi-taxi se va "schimba la fata"

marți, 24 aprilie 2001, 23:00
4 MIN
 Transportul cu maxi-taxi se va "schimba la fata"

Dupa citeva luni bune de tergiversari pricinuite de intirzierea aparitiei normelor metodologice ale Legii 105/2000, activitatea de transport public privat din Galati tinde sa intre in normalitate. "Normele privind transportul public de calatori cu autoturisme de 4+1 locuri si pe trasee prestabilite", adoptate luni intr-o intilnire care a reunit reprezentanti ai Primariei, Consiliului Local (CL), Consiliului Judetean (CJ), ai Autoritatii Rutiere Romane (ARR) si ai transportatorilor privati, reglementeaza in primul rind faptul ca persoanele fizice autorizate nu mai pot activa in transportul public decit prin intermedierea unui operator licentiat. De asemenea, activitatea proprietarilor de autoturisme 8+1 va fi cercetata de o comisie speciala, fiind verificate atit starea tehnica a masinii cit si serviciile prestate in ultimii doi ani, pe baza punctajului astfel obtinut fiind atribuite cele 18 trasee stabilite de Primarie. In plus, dupa aprobarea acestui regulament soferii de maxi-taxi vor activa in transport cu carte de munca.
Dupa ce la inceputul acestui an, CL a hotarit sa nu mai acorde autorizatii pentru transportul public cu autoturismele 8+1, prelungindu-le pe cele deja existente (mai intii pina in aprilie, apoi cu inca 45 de zile), se pare ca, dupa aprobarea noului regulament, acestea vor circula numai pe baza licentei de transport a unui operator autorizat. Initiativa are meritul de a pune capat atit muncii "la negru" cit si evaziunii fiscale.
Transportatorii vor lucra "cu acte in regula"
Proprietarii de autoturisme maxi-taxi vor putea sa angajeze soferi numai cu contract de munca sau, daca ei insisi "fac traseu", vor trebui faca o declaratie de asigurari sociale. In prezent, in Galati circula peste o mie de maxi-taxi, dintre care numai in jur de 350 sint autorizate. Acest fapt poate fi explicat prin aceea ca, pe linga dorinta unora de a "fenta" plata asigurarilor sociale, stabilirea normei anuale de venit impozabile la 56 milioane de lei a creat panica printre transportatori. "Proprietarii de maxi-taxi au renuntat pe capete la autorizatia de transport pentru persoane fizice, preferind sa-si inchirieze masinile unor societati comerciale, asa-zisi operatori de transport. Acestea au ca baza legala o intelegere intre parti, sub forma unui contract de inchiriere, care ajungea uneori pina la suma ridicola de 100.000 de lei", ne-a declarat Silviu Carlan, vicepresedintele Automobil Clubului de Transport Judetean (ACJ), unul dintre operatorii autorizati din oras.
Ori, societatile respective incaseaza comisioane grase de la transportatori, dar fenteaza statul la plata impozitului pe venit. "Aceste contracte de inchiriere ar trebui insotite de contractul de munca al soferului. Firmele din transport nu platesc impozit pe venit, folosindu-se de tot felul de tertipuri, desi cu 4-5 masini scot pina la doua milioane pe zi. Pe de alta parte, unii dintre soferi incaseaza in acelasi timp si somajul, si bani din munca «la negru»", ne-a declarat vicepresedintele Comisiei pentru siguranta circulatiei a CJ, Stefan Gherasim.
Prin introducerea noului regulament, se incearca stoparea acestor nereguli, societatile comerciale din transport fiind obligate sa angajeze soferii cu contract de munca si sa ii doteze cu documentatia tehnica a masinii, cu foaia de parcurs si licenta de operator. De asemenea, propunerea ca transportatorii sa lucreze in doua ture, respectiv 05,00-14,00 si 14,00-23,00, i-ar putea elimina pe cei care faceau maxi-taxi citeva ore pe zi pe unde se nimereste, in conditii mai mult sau mai putin legale.
Masinile noi vor "prinde" traseele principale
Autoturismele 8+1 vor fi cercetate, dupa aprobarea regulamentului propus de catre CL, de catre o comisie mixta, formata din reprezentanti de la Primarie, ARR, RAR, Politia Rutiera, OJPC si APM. Zilnic, 50 de masini vor fi controlate si vor primi un punctaj, pe baza unor criterii. "Autoturismele care corespund normelor de poluare EURO 2 vor primi din start 15 puncte, iar masinile cu vechime de pina la patru ani – 20 puncte. Daca masinile noi nu vor avea probleme cu obtinerea minimului de zece puncte, situatia va fi mai dificila cu cele mai vechi, care pot insa obtine puncte si din alte criterii, de exemplu daca proprietarii vor putea dovedi ca in anii 1999-2000 au circulat in buna regula", afirma vicepresedintele ACJ, Silviu Carlan. Cele 18 trasee stabilite de Primarie vor fi atribuite in ordinea descrescatoare a punctajului, pina la finele acestui an, cind va avea loc o noua evaluare de acest gen. Transportatorii care se aleg cu trasee mai putin circulate, precum Cartierul Aviatiei-Gara sau Hotel Sofin – Cimitirul Israelit, ar putea beneficia din partea Primariei de o reducere a taxei de licenta, de pina la 30%.
Conditii dure pentru reglementarea transportului pe maxi-taxi
Cele 300 de masini care vor ramine in trafic dupa aceasta "epurare" vor trebui sa respecte conditii greu de indeplinit, atit din punct de vedere al dotarii tehnice cit si al sigurantei circulatiei. Astfel, soferii de pe maxi-taxi nu vor mai avea voie sa opreasca decit in statiile stabilite, stationarea in locuri nepermise fiind aspru sanctionata: la prima abatere cu plata dubla a licentei de transport, la o doua de cinci ori, iar la cincea cu anularea ei definitiva. "Statiile de maxi-taxi vor fi situate cu 25 de metri inainte sau dupa statiile Transurb, cu exceptia locurilor in care acest lucru nu este posibil", ne-a mai spus vicepresedintele ACJ, Silviu Carlan. Prin urmare, calatorii nu vor mai sta la "ia-ma nene!", dar nici nu vor mai avea de suportat "bataia" pe clienti a soferilor, pentru ca acestia vor sosi in statii la intervale de citeva minute. De asemenea, au fost propuse si unele modificari tehnice, masinile urmind sa beneficieze de inchidere centralizata a usilor si de instalatii de amplificare prin care statiile vor fi anuntate de catre sofer. (Florin STEFAN)

Comentarii