Autostrada Budapesta-Iasi-Odessa se va bate cu proiectele Varsovia-Gdansk si Atena-Skopje

sâmbătă, 26 februarie 2005, 00:00
2 MIN
 Autostrada Budapesta-Iasi-Odessa se va bate cu proiectele Varsovia-Gdansk si Atena-Skopje

Proiectul autostrazii Budapesta-Iasi-Odessa a fost relansat. Contra unei sume de aproximativ 4 miliarde euro, Iasul ar urma sa fie legat printr-o artera de peste 1.000 km atit de vestul, cit si de estul Europei. Proiectul ar urma sa fie supus aprobarii Adunarii Parlamentare a UE, astfel incit autostrada sa fie inclusa in cadrul coridoarelor europene de transport rutier. „Am avut o intilnire cu Viorel Cotuc, ministru consilier in cadrul ambasadei Ucrainei la Bucuresti, iar acesta s-a declarat de acord cu sustinerea acestui proiect. Sudul Ucrainei este rupt de Europa, ca si estul Romaniei, interesele noastre fiind sub acest aspect comune. Cotuc m-a asigurat de sustinerea totala pentru realizarea acestui proiect”, a declarat deputatul PNL Relu Fenechiu.
Aproape jumatate ar trece prin Romania
Conform proiectului, noua autostrada ar urma sa aiba traseul Budapesta-Ny?regyh?za-Baia Mare-Borsa-Suceava-Pascani-Iasi-Ungheni-Chisinau-Tiraspol-Odessa. Autostrada ar permite accesul direct de la Iasi fie spre centrul si vestul Europei, fie spre culoarul IX european Odessa-Kiev-Moscova. Din cei 1.064 km ai autostrazii, 310 km ar traversa Ungaria, 460 km ar trece prin Romania, iar 294 km ar fi amplasati pe teritoriul Republicii Moldova si Ucrainei. Cea mai mare parte a tronsonului maghiar al autostrazii este deja construit sau se afla in stadiu de executie, fiind necesara doar realizarea tronsonului Vaja-Csengersima, in lungime de 55 km. „Luni sau marti ne vom intilni cu ambasadorul Ungariei pentru a discuta acest proiect. Traseul propus al autostrazii completeaza practic sistemul rutier existent al Ungariei”, a spus Fenechiu.
Ce pasi trebuie parcursi
Principala varianta luata in calcul pentru finantarea efectiva a lucrarilor de constructie a autostrazii este contributia UE, prin fondurile structurale care vor fi acordate Romaniei dupa 2007. Pentru a primi insa fondurile necesare, proiectul va trebui sa parcurga o procedura deosebit de complicata. Astfel, proiectul va trebui aprobat de principiu de catre guvernele celor patru state care vor fi traversate de autostrada. Traseul definitiv al autostrazii va fi stabilit dupa realizarea studiilor de prefezabilitate si fezabilitate ale proiectului, cind va fi facuta si evaluarea costurilor investitiei. Pentru a obtine o finantare din partea UE, autostrada va trebui inclusa in culoarele de transport europene. Pentru aceasta, proiectul va trebui sustinut in fata organismelor UE de cel putin 5 state. Abia dupa transformarea traseului Odessa-Iasi-Budapesta in culoarul XI european, se va putea pune problema obtinerii unei finantari. Aceasta va fi cu atit mai dificila cu cit pina acum doar 30% din cei 24.000 km de autostrazi ale celorlalte zece culoare europene de transport au fost realizate efectiv, in decurs de 28 de ani. Practic, initiatorii proiectului vor trebui sa convinga autoritatile europene ca autostrada Odessa-Iasi-Budapesta este mai importanta decit Varsovia-Lodz-Gdansk sau Atena-Tesalonic-Skopje. In cel mai fericit caz, dupa obtinerea tuturor aprobarilor si a finantarii, legatura spre vest a Iasului ar urma sa se finalizeze in 2015.
„Iasul are nevoie de aceasta autostrada pentru a recupera din decalajul economic fata de alte orase. Proiectul este realizabil”, a concluzionat Fenechiu. Legarea Iasului de vestul Europei a fost propusa si de conducerea Consiliului Judetean, prin intermediul unui drum expres Iasi-Tg.Mures-Cluj. (Alex ZANOAGA)

Comentarii