Mineriada la RATC

luni, 02 aprilie 2001, 23:00
9 MIN
 Mineriada la RATC

O greva spontana in transportul public era cea mai mare pacaleala pe care si-o puteau imagina iesenii. Fiind a doua zi a lunii aprilie, si nu prima, zeci de mii de oameni au sperat, ieri dimineata, sa apara, totusi, un mijloc de transport, asteptind insa in zadar, cu ochii spre capatul liniilor. Soferii de la Sectia 1 au refuzat, inca de la 4.00 dimineata, sa iasa la strada, fiind apoi urmati, incetul cu incetul, de toti colegii lor din regie. Pe la ora 11.00 se mai puteau vedea prin oras doar citeva tramvaie razlete, asigurind, cum s-ar spune, o treime din activitate, asa cum scrie la lege.
Odata cu declansarea grevei, data oficial drept spontana, sindicatul RATC a pornit pe un drum fara intoarcere. Din acest moment, ei pot obtine "totul sau nimic", negocierile cu primarul Constantin Simirad urmind a avea loc doar cu securea pe masa. Dupa prima zi, bilantul e simplu: 300 milioane de lei pierderi la RATC si tot atitea cistiguri la maxi-taxi si taximetristi.
"Hup si tio!" pe capul lui Girlea
Ieri dimineata, la ora 4.20, cei peste 100 de soferi ai sectiei I a RATC au refuzat sa mai iasa pe traseu. La capatul unei scurte sedinte interne, ei au hotarit, in unanimitate, sa intre in greva pe o perioada nedeterminata. Toate cele 78 de autobuze si cele 38 de troleibuze ale sectiei au ramas incremenite in curte. La primele ore ale diminetii, majoritatea iesenilor, buimaciti, se inghesuiau in masinile de maxi-taxi pentru a obtine un ultim loc salvator.
De ocazia favorabila aparuta pe nepusa masa au profitat si taximetristii. Acestia au inventat un nou sistem de transport, inghesuind laolalta trei sau patru ieseni care mergeau in aceeasi directie.
La ora 8.30, in curtea sectiei I se afla si liderul de sindicat al CNSLR Fratia, Ioan Pascal, confederatie la care este afiliat si sindicatul regiei. "Gradul de nemultumire a salariatilor a crescut de la o zi la alta. Ultimele declaratii ale primarului i-au inflamat pe cei de la RATC. Nu este bine sa incerci sa stingi focul aruncind mai mult gaz", a spus Pascal. La ora 9, in mijlocul protestatarilor si-a facut aparitia si Petru Girlea, directorul regiei. Incercind sa calmeze spiritele, Girlea a fost rapid incoltit de grevisti, care i-au cerut socoteala in legatura cu situatia financiara dezastruoasa in care este RATC. "Vom incerca sa schimbam…Am pus la punct un program de eficientizare a transportului…asa ca rugamintea mea este sa treceti la treaba", au fost explicatiile neconvingatoare ale directorului RATC. Huiduit de cei prezenti, Girlea s-a retras discret din curtea sectiei I.
Sindicatul RATC cere ca de astazi sa moara concurenta
Inca de la primele ore, soferii grevisti au solicitat rezolvarea urgenta a doua probleme: eliminarea concurentei reprezentate de maxi-taxi si alocarea, de la bugetul local, a subventiilor pentru cheltuielile materiale. "Nu putem sa facem treaba cu autobuze vechi de 20 de ani. Ni s-au promis investitii, autobuze moderne, insa, de zece ani, nu s-a facut nimic. Sa vina primarul Simirad, acum in ultimul ceas, si sa discute cu noi", a declarat soferul Dumitru Costin.
In acelasi timp, in cabinetul sau din Palatul Roznovanu, primarul Constantin Simirad a spus ca nu este impresionat de protestul soferilor, insa a adaugat ca va face ulterior o declaratie oficiala. Comentind in grupuri restrinse activitatea din ultimul an a RATC, soferii regiei il mai asteptau in vizita pe primar ieri, la ora 11.
Iesenii chibiteaza de pe margine
In paralel, in oras, iesenii se impartisera deja in doua tabere: pro si contra grevei de la RATC. "Stau de o ora in statie, dar nu vine nici un autobuz. Este bine ca au aparut aceste maxi-taxi, dar nu mi se pare normal sa fie desfiintat RATC", a spus Ioan Amarandei, in virsta de 81 de ani.
"Ce vom face noi, cei cu abonamente? Mai dam bani si la maxi-taxi? Cei de la regie isi spala rufele in public, dar de suferit are numai populatia", a declarat Octavian Pochim. Tremurind in statii, o parte dintre ieseni au fost de acord cu greva salariatilor RATC. "Nu vreau sa merg cu maxi-taxi pentru ca m-am obisnuit cu RATC. In microbuze stau inghesuit rau. E bine ca oamenii astia lupta pentru conditii mai bune de munca si de transport", a spus Iulian Crisu.
La rondul CUG, soferii de maxi-taxi nu-si permiteau nici macar o pauza de o tigara, fiind avizi de cit mai multi calatori. "Am circulat fara intrerupere pentru a satisface toate cerintele. Cred ca numai pe traseul CUG-Copou sintem vreo 60 de masini, asa ca transportul iesenilor este in mare parte asigurat", a spus soferul de maxi-taxi, Fanica Nicorici.
Simirad cere tuturor iesenilor cu carnet sa treaca la carausie
Miscarea sindicala a grevistilor s-a inviorat ieri in jurul orei 12.30. Conferinta de presa in care primarul Constantin Simirad si-a prezentat oficial punctul de vedere a coincis cu schimbul de ture de la RATC. "Vad ca spiritul de mineriada de la RATC nu a disparut. Sa terminam odata cu acest vandalism si cu nerespectarea legilor. Voi da dispozitie sa li se taie din leafa tuturor grevistilor, iar daca vor continua, dupa trei zile, vor fi concediati", a spus, ferm, primarul. Insa, declaratia soc a lui Simirad, care a atitat si mai mult spiritele, a fost rostita in finalul declaratiei de presa: "Oricine vrea sa faca transport de persoane cu taxi sau maxi-taxi o poate face, chiar si fara autorizatie. Vom demonstra celor de la RATC ca, daca nu-si fac treaba, trebuie sa-si gaseasca un alt loc de munca", a concluzionat Simirad.
Sindicalistii s-au retras in spatele baricadelor
Lipiti de difuzoarele aparatelor de radio, salariatii regiei au receptat declaratia de razboi a primarului. La ora 13, la schimbul de ture, numarul protestatarilor s-a dublat. Toti vatmanii sectiei II a RATC au abandonat tramvaiele si, imbarcati in autobuzele regiei, au venit in curtea sectiei I. In paralel, si o parte dintre vatmanii si soferii sectiei III, din capatul bulevardului Dacia, au oprit, de asemenea, lucrul. Practic, la ora 14, transportul de persoane era asigurat doar de citeva tramvaie RATC, pe linii marginase, numai pe traseele din zona industriala. La ora 14.15, citeva sute de soferi asteptau rabdatori ca cineva din conducerea administrativa a orasului sa vina la negocieri. "Daca nu vine nimeni, propun sa luam autobuzele si sa blocam bulevardul Stefan cel Mare, chiar in fata Primariei. Atunci poate vom fi ascultati de cineva pentru ca la RATC falimentul este programat", a spus unul dintre soferii grevisti. Pentru moment, intentia sindicalistilor de a bloca principala artera ieseana a fost aminata, la tratative prezentindu-se viceprimarul Vasile Munteanu, cel care se ocupa de activitatea regiei.
Vom merge pe jos pina luni
O delegatie formata din aproximativ 40 de soferi, liderul sindicatului Solidaritatea din RATC, Adrian Nedelcu, directorul Petru Girlea si viceprimarul Vasile Munteanu au incercat, timp de o ora, sa puna capat conflictului de munca. Intre timp sindicalistii isi intocmisera o lista consistenta de revendicari, cele mai importante fiind: eliminarea de pe traseele regiei a masinilor particulare de maxi-taxi, acordarea de subventii la cheltuielile materiale, demisia directorului Petru Girlea, cresterea salariilor si acordarea tichetelor de masa. Punctual, viceprimarul Vasile Munteanu a explicat punctul sau de vedere. "Cred ca a venit momentul sa rupem mita-n doua, iar activitatea de maxi-taxi sa intre in legalitate. Luni va fi o sedinta extraordinara a Consiliului Local in care vor fi discutate toate problemele dumneavoastra. Faceti ce vreti, dar eu va propun sa reluati lucrul, iar luni sa discutam", a spus Munteanu. Propunerea sa a fost respinsa vehement de toti cei prezenti, care au preferat sa ramina in greva generala pina luni, la ora sedintei de Consiliu Local. Contactat ieri, Vasile Sandu, liderul de sindicat RATC, sustine ca greva nu apartine sindicatului. "Sint, insa, intru totul de acord cu doleantele lor. Cred ca le-a ajuns cutitul la os si nu mai pot inghiti alte promisiuni fara acoperire", a spus Vasile Sandu.
Greva este ilegala, spun juristii
Miscarea de protest initiata de soferi este considerata de juristii ieseni ca fiind ilegala. "Pentru a fi legala, orice greva trebuie intii declarata conducerii regiei, dar si conducerii Primariei. Chiar trecerea de la o forma la alta de protest trebuie anuntata. Aceasta greva este ilegala", a declarat avocata Carmen Bernic.
Va fi pus biciul si pe firmele de maxi-taxi
Aseara, tirziu, soferii RATC erau hotariti sa continue si astazi actiunile de protest, ei nefiind inca hotariti daca vor bloca sau nu bulevardul Stefan cel Mare. Atit directorul regiei, Petru Girlea, cit si viceprimarul Vasile Munteanu au incercat sa-i determine pe oameni sa treaca la treaba. "Fac ce vor ei. Eu le-am propus sa ne mai acorde un ragaz de doar o saptamina", a spus Munteanu.
Contactat telefonic, consilierul local Ioan Haraga, care este si membru in Consiliul de Administratie al RATC, a declarat: "Singura solutie de dezamorsare a conflictului ramine o sedinta extraordinara de Consiliu Local. Trebuie sa reglementam clar activitatea maxi-taxi". La rindul sau, Petra Carp, membru in CA la regie, crede ca salariatii RATC si-au pierdut rabdarea. "Este clar ca majoritatea firmelor de maxi-taxi nu sint in regula. Este o adevarata vinatoare de calatori si de bani, iar cei de la RATC nu mai au siguranta zilei de miine. Insa nu sint de acord sa se faca greva", a declarat Carp.
A patra greva generala in 10 ani
In ultimul deceniu, sindicalistii RATC au mai recurs de trei ori la astfel de miscari de protest. Prima greva generala si cea mai intensa a avut loc in 1990. Atunci, miscarea sindicala a cuprins intreaga regie de transport, paralizind traficul de calatori timp de trei zile consecutiv.
A doua greva, care s-a desfasurat in 1997, a fost programata intr-un interval strategic: in luna octombrie, in timpul hramului Sfintei Cuvioase Parascheva, cind Iasul era "invadat" de mii de pelerini veniti din toate colturile tarii. Si atunci, conflictul a izbucnit tot de la sectia I, situata pe malul drept al Bahluiului.
Ultimul conflict de munca care a culminat cu oprirea lucrului a avut loc pe 15 august, anul trecut. Scinteia a izbucnit atunci de la sectia II si s-a extins, ulterior, in majoritatea punctelor de lucru ale RATC. Actiunea de protest a durat doar o zi, spiritele fiind repede calmate.
Nimeni nu a numarat inca pierderile
Pierderile pe care regia le-a inregistrat in timpul grevei de ieri inca nu pot fi contabilizate strict. In mod normal, RATC incaseaza zilnic in jur de 300 milioane de lei din vinzarile de bilete si abonamente si cheltuie pentru combustibil si piese de schimb aproximativ aceeasi suma. Chiar daca o parte dintre ieseni au apucat ieri sa-si cumpere bilete pina sa afle de greva soferilor, se estimeaza ca incasarile nu au depasit 10% din media zilnica. "E prematur sa facem acum un calcul, atit timp cit nu avem date certe. Nu stim cit s-a incasat, dar nici cit am consumat", a declarat aseara, telefonic, directorul Petru Girlea. Ca si la alte greve de asemenea proportii, salariatii RATC sint dispusi ca, dupa rezolvarea doleantelor lor, sa faca ore suplimentare pentru a elimina pierderile acumulate in timpul protestelor.
Cauzele reale ale acestei greve
Greva de la RATC plutea in aer de multa vreme. Pentru aceasta regie anul 2000 a fost cel mai dezastruos din ultimii zece, pierderile fiind estimate la aproape 20 miliarde lei. Miezul conflictului il constituie subventiile cerute de la bugetul local de catre sindicalisti. Dilema este urmatoarea: este transportul public un serviciu de asistenta sociala, care trebuie subventionat, sau o activitate economica pur-singe, din care sa iasa tot timpul profit? Pina acum o luna, cind primarul Simirad l-a zgiltiit serios de umeri, directorul Petru Girlea era convins ca transportul trebuie subventionat. Acum el are misiunea de a uita tot ce-a vazut prin tarile dezvoltate – unde anumite municipalitati isi permit sa dea bani pentru cei care merg cu autobuzul – si sa fie capitalist pina in pinzele albe.
In asemenea conditii, solutia este clara: se renunta la cursele neprofitabile, chiar cu pretul ca anumiti ieseni sa astepte mai mult in statii. Daca 10 curse pe zi nu sint profitabile, vor ramine doar doua, elevii sau muncitorii care au nevoie de mijloace de transport urmind a folosi doar cele doua curse. Pe de alta parte, rentabilizarea inseamna stringerea curelei in interiorul regiei, adica eliminarea risipei, sau folosind o formula mai frontala, inseamna eliminarea furturilor. Reducerea activitatii, pina la parametrii de eficienta, inseamna si reduceri de personal sau, in cel mai bun caz, disparitia sporurilor si a altor facilitati stipulate in contractul colectiv de munca.
In plus, in ultimii doi ani a aparut serios concurenta firmelor de maxi-taxi. Un microbuz ajunge sa transporte, in afara orelor de virf, tot atitia calatori cit un autobuz sau un troleibuz de cinci ori mai mare, costurile fiind cu totul altele. RATC trebuie sa se reorienteze si din acest punct de vedere.
O alta bila neagra a acestei regii este neputinta de a obtine finantari de la organismele financiare internationale pentru ca acolo sint adevaratele resurse si nu la bugetul local. Un imprumut extern va detensiona situatia, putind avea tot sprijinul administratiei locale, asa cum s-a intimplat si in cazul RAJAC.
Toate acestea, adunate punct cu punct, duc la revolutionarea transportului public, neschimbat fundamental in ultimii 10 ani. Restructurarea unei activitati-mamut inseamna pierderi de natura sociala. Sindicatul RATC cere subventii pentru ca este singura solutie prin care mai poate exista in actuala forma, iar cei care conduc orasul trebuie sa aleaga. Pina la urma conteaza daca merita sa bagi banii in aceasta afacere.
(Razvan MOLDOVEANU, Bogdan PASCANEANU)

Comentarii