Preturile pentru refacerea sinelor de tramvai au sarit in aer

miercuri, 01 decembrie 2004, 00:00
3 MIN
 Preturile pentru refacerea sinelor de tramvai au sarit in aer

Licitatia pentru refacerea liniilor de tramvai din Iasi pare a fi ajuns intr-un punct mort. Aceasta pentru ca ofertele financiare ale firmelor participante depasesc cu mult estimarile initiale. Daca zilele trecute se vehicula suma de 12 milioane euro, iar studiul de fezabilitate anunta o investitie de 17 milioane euro, ofertele celor doua firme participante au lasat cu gura cascata oficialitatile locale. Ambele firme au cerut pentru refacerea a o treime din tronsoanele de tramvai din Iasi cu aproximativ 10 milioane euro mai mult fata de estimarea din studiul de fezabilitate. Concret, firma Baran din Israel a calculat investitia la 26 milioane euro, iar firma Amec Spie din Franta la 28 milioane euro. Diferenta dintre studiul de fezabilitate si preturile cerute de firme inseamna 400 miliarde lei si reprezinta aproape 20% din bugetul local pentru 2004. „Vom analiza cu atentie datele ofertelor tehnice pentru a vedea de unde vine aceasta diferenta”, a declarat viceprimarul Constantin Neculau, presedintele comisiei de analiza a ofertelor. Membrii comisiei care se ocupa de licitatie au in acest moment trei variante: fie sa declare cistigatoare, pe bani multi, una din firmele ofertante, fie sa repete licitatia, fie sa continue reabilitarea cailor de rulare la nivel local, printr-un efort financiar redus. „Primarul Gheorghe Nichita a primit raportul comisiei de licitatie si isi va comunica punctul de vedere in cursul zilei de miine”, a afirmat Andrei Trofor, purtatorul de cuvint al Primariei.
Primaria nu a luat nici o decizie
Din totalul celor 19 firme care au cumparat caietul de sarcini doar doua au participat la licitatie. Ambele au fost considerate eligibile in urma analizei documentatiilor depuse. „Firma Baran Project Construction a indeplinit criteriul cifrei de afaceri medii anuale pe ultimii 3 ani, de 15 milioane euro, prin asocierea cu o alta firma din Israel, Lesico”, a declarat consilierul local Tiberiu Brailean, membru al comisiei. Surpriza a aparut ieri, in urma deschiderii ofertelor financiare. Una din firmele participante, Baran Project Construction din Israel, s-a oferit sa execute lucrarea in schimbul a 26 milioane euro, fara TVA, adica peste 1.000 miliarde lei. „Suma poate fi considerata mare, dar trebuie avut in vedere ca la studiul de fezabilitate s-a lucrat pe baza materialelor romanesti, iar calculul ofertantei a fost realizat pe baza materialelor straine, mai scumpe”, a mai spus Brailean. Daca va cistiga licitatia, consortiul israelian va subcontracta 10% din lucrare firmei SC Constructii Feroviare Moldova. „Daca subantrepenorul nu preia mai mult de 10% din lucrare acesta nu va fi analizat separat de comisia de licitatie”, a precizat Brailean. Cealalta participanta la licitatie este o firma din Franta, Amec Spie Rail. Oferta financiara a acesteia se cifreaza la 28 milioane euro. Si aceasta a ales un subcontractant, SC Constructii Feroviare Iasi, Grup Kolas. „Vom analiza cu atentie ofertele tehnice a ambelor firme pentru a vedea de unde vine diferenta fata de previziunile studiului de fezabilitate”, a declarat viceprimarul Constantin Neculau. In cazul in care comisia de licitatie va constata ca ofertele financiare nu sint sustinute prin solutiile tehnice propuse, exista posibilitatea ca licitatia sa fie refacuta. „Efortul financiar al bugetului local este deosebit de mare, chiar daca firma cistigatoare urmeaza sa primeasca banii pe parcursul unei perioade de 8 sau de 14 ani”, a mai spus Neculau. Acesta a admis posibilitatea ca lucrarile de modernizare sa fie realizate in continuare de regia de transport, in cazul in care comisia de licitatie va ajunge la concluzia ca ofertele firmelor sint prea mari. (Cezar PADURARIU, Felix GUZGA)

Comentarii