S-a gasit o picatura din oceanul de motorina furata

miercuri, 11 aprilie 2001, 23:00
5 MIN
 S-a gasit o picatura din oceanul de motorina furata

Una din destinatiile la care a ajuns o parte din motorina furata de la Depoul CFR Pascani este Manastirea "Sfintul Mina" din Rosiori, judetul Suceava. In numarul de ieri al ziarului aratam ca Petrica Ichim, soferul care primea sarcina sa transporte combustibilii, a declarat anchetatorilor ca ducea motorina la o manastire. Ieri ne-am deplasat acolo si am incercat sa luam legatura cu staretul lacasului, preotul Varnava Ene. "Este plecat la Bucuresti. Despre motorina, ce sa va spun eu? Stiu ca se mai aducea, dar daca ne-am apuca noi sa verificam de unde provin donatiile pe care le primim, unde am ajunge?", ne-a explicat singurul calugar care se afla ieri la Manastirea "Sfintul Mina".
Schitul, asezat pe o culme de deal din apropierea satului Rosiori, este inca in constructie. Nimic nu este terminat, nici biserica, nici acareturile, nici spatiile de cazare a calugarilor, iar spatiul nu este imprejmuit. Motorina primita "de la CFR" le-a prins bine fetelor bisericesti pentru ca, astfel, aveau asigurat macar transportul unor materiale de constructie. Am luat legatura cu staretul manastirii prin telefon. Preotul Varnava Ene a confirmat faptul ca primea sub forma de donatie diverse cantitati de motorina de la Depou, insa spune ca a primit doar doua – trei tone si nu 15. "Incarcat, daca au fost vreo trei tone. Trimetea domnul Birsan (ultimul sef al Depoului CFR Pascani – n.r.) cite un butoi de motorina la o luna, o luna si jumatate. Asta intr-un an nu are cum sa faca 15 tone", afirma preotul Varnava Ene. Despre faptul ca si maiorul Vasile Costiug, recent destituit din functia de sef al Politiei TF Pascani, ar fi comandat trimiterea motorinei la schitul sau, staretul afirma ca nu stie nimic. El este mihnit ca a ajuns in mijlocul unui scandal de proportii fara sa aiba idee de ceea ce se intimpla. "Daca Dumnezeu le-a luat mintile de s-au apucat de furat, ce sa mai facem noi. De stiam ca motorina este furata, nu mai primeam nici un strop", spune acum staretul manastirii. Singura multumire pe care le-a adus-o celor care le dadeau motorina pe gratis a fost "omenirea" cu cite o masa crestineasca si un pahar de vin popesc, atunci cind "domnii" de la CFR isi gaseau drum pe la manastire. Astfel, se poate spune ca macar citeva picaturi din oceanul de motorina care a disparut din Depoul CFR Pascani au fost folosite in scopuri caritabile. Totusi, este posibil ca motorina trimisa spre schitul sucevean sa fi fost "vamuita" de transportatori. Asa s-ar explica faptul ca, la ancheta, s-a ajuns la o cantitate de 15 tone, care ar fi ajuns la manastire, in timp ce preotii afirma ca ei au primit cel mult trei tone de combustibil.
Cu toate ca preotul Ene neaga orice implicatie a maiorului Costiug, declaratiile celor arestati pina acum in acest dosar duc tot la el. "Este o chestiune de zile momentul in care cazul va ajunge sa fie instrumentat de Parchetul Militar datorita implicarii unor lucratori din cadrul Politiei TF", afirma procurorul care are dosarul pe birou. Dezvaluirile facute in arest de catre soferul Petrica Ichim, unul dintre "carausii" folositi la transportul motorinei furate din Depoul Pascani, au condus spre maiorul Vasile Costiug, nimeni altul decit fostul sef al Politiei TF locale, cel care, la un moment dat, trebuia chiar sa ancheteze acest dosar. Ichim a spus anchetatorilor ca anumite transporturi pe care le facea cu autocisterna erau comandate personal de catre maiorul Costiug. Soferul a indicat date si destinatii exacte ale motorinei furate din Depou. Una din destinatii era Schitul "Sf. Mina", aflat la citiva kilometri de Pascani. Mai multe fire ale anchetei conduc spre Costiug, insa, deocamdata, politistii care fac ancheta nu vor sa divulge nimic concret. Maiorul este la dispozitia superiorilor, pierzindu-si postul si fiind transferat la Iasi.
Una dintre pistele cercetate de ofiterii ieseni trece prin curtea familiei Isache, care locuieste in Pascani, in cartierul Fintinele. Exista indicii ca aici se depozitau butoaie de 200 l pline cu motorina. Cert este ca anchetatorii i-au vizitat deja pe Ion si Carmen Isache, fiind luate declaratii si de la vecinul acestora, Constantin Rusu. Ieri, Ion Isache a sustinut insa ca Vasile Costiug nu l-a vizitat niciodata: "Il cunosc pe domnul Costiug numai din vedere pentru ca am lucrat la REMAR, dar nu a venit niciodata la mine. Nu avea cum sa ajunga motorina in curte la mine. Nici pe Ichim nu il cunosc. Recunosc ca a fost politia pe la mine, dar nu stiu despre ce a fost vorba pentru ca a anchetat-o numai pe nevasta-mea".
In schimb, Constantin Rusu, care sta gard in gard cu familia Isache, a contrazis cele spuse de Ioan Isache. Acesta ne-a declarat ca, in dese rinduri, l-a vazut pe maiorul Costiug la vecini, insotit de un "popa". "Venea des pe aici, dar nu stiu ce afaceri aveau de facut impreuna pentru ca nu ma interesa. Am auzit cite ceva, dar nu-i treaba mea. Cit despe Petrica Ichim, l-am vazut des trecind pe aici cu masina, dar nu m-a interesat unde intra", ne-a declarat Constantin Rusu, care a adaugat pe un ton conspirativ:
"Nici nu sint prost ca sa spun, ca sa ma poarte astia prin tribunale".
Scandalul motorinei volatilizate a izbucnit in noiembrie 2000, cind CFR "Marfa" Iasi a solicitat eliberarea unei cantitati de motorina. Atunci s-a descoperit ca rezervoarele din Depoul CFR Pascani sint goale, iar din primele verificari s-a constatat ca lipseau in jur de 2.500 tone de motorina, in valoare de peste un milion de dolari. Cercetarile au demarat greoi, abia in ultima luna fiind facuti pasi importanti in ancheta. Gestionarul depoului, Virgil Stoleru, a fost arestat pe 3 martie de procurorii Parchetului de pe linga Curtea de Apel Iasi, sub acuzatiile "delapidare", "fals" si "uz de fals". La o saptamina a fost arestat Aurel Birsan, ultimul sef al Depoului CFR Pascani, pentru "instigare la delapidare", "abuz in serviciu in dauna intereselor publice", "fals intelectual" si "neglijenta in serviciu". Procurorii considera ca Aurel Birsan l-a determinat pe Virgil Stoleru sa elibereze din gestiune, fara forme legale, diverse cantitati de carburanti si lubrifianti. Concret, Birsan dadea comanda, iar Stoleru trebuia sa o execute, urmind ca lipsa sa fie apoi acoperita in acte de Aurel Birsan. Motorina era apoi transportata cu autocisternele de soferi din cadrul unitatii. Unul dintre ei este si Petrica Ichim, ultimul arestat in acest dosar. (Radu BURLACU, Cristian DROANTA)

Comentarii