Mita generalizata la Politia Rutiera?

Subtitlu

joi, 08 ianuarie 2009, 22:54
6 MIN
 Mita generalizata la Politia Rutiera?

La Rutiera, spun foarte multi soferi, este raiul spagilor si al traficului de influenta, chiar daca nici un oficial nu recunoaste asta. Seful Politiei iesene a avut intotdeauna o pozitie ambivalenta. Pe de o parte admitea existenta coruptiei, pe de alta parte spunea ca nu poate face mare lucru pentru a o stopa. Se pare ca nimeni nu se putea atinge de acest sector. Politia Rutiera parea a fi stat in stat la IPJ. Acum, procurorii dau de inteles ca au luat taurul de coarne. Ieri dimineata, aproape toti ofiterii Directiei Generale Anticoruptie Iasi, coordonati de un procuror, au descins in forta la sediul Politiei Rutiere si au incarcat in mai multe masini zeci de mii de acte: procese verbale, registre de evidenta a dosarelor penale, dar si citeva dosare penale. Nimeni insa nu sufla o vorba despre actiune. "Ma jur cu mina pe Biblie si pe icoana ca nu stiu nimic", spune comisarul sef Liviu Zanfirescu, seful IPJ. Reprezentantii Parchetului au spus, scurt, ca doar fac verificari. Surse apropiate anchetei au dat insa verdictul clar: grave fapte de coruptie. Procurorii au in vizor zeci de politisti de la Rutiera pe care i-au filat, supravegheat si interceptat telefonic. Multi sint cei care au fost vazuti luind spaga, dar exista si citiva care au refuzat "sa inchida ochii" pentru bani grei. In tot acest timp, seful Politiei Rutiere a stat ascuns.

Cititi in rindurile ce urmeaza care era modul de operare al politistilor de la Rutiera, surprinsi ca luau spaga

 

Ieri dimineata, sediul Politiei Rutiere (SPR) a intrat in fierbere. Aproape toti ofiterii Directiei Generale Anticoruptie (DGA), coordonati de un procuror al Parchetului Curtii de Apel Iasi, au intrat in sediul Serviciului si au inceput sa adune acte de prin birouri.

Anchetatorii au ridicat din fisetele Politiei Rutiere mii de procese verbale, registre de evidenta a dosarelor penale, dar si mai multe dosare penale aflate in lucru, pe care le-au bagat in saci si le-au sigilat. Documentele au fost apoi incarcate in trei masini care au plecat catre sediul DGA, unde au fost descarcate si vor fi luate la verificat.

Desi pare o actiune in forta, totul s-a desfasurat in cea mai mare discretie. Nimeni nu vrea sa vorbeasca insa despre aceasta ancheta de amploare, fara precedent in ce priveste activitatea Politiei Rutiere. "S-au ridicat unele documente, iar deocamdata se fac verificari", atit a declarat Iulian Ispir, procurorul general al Parchetului de pe linga Curtea de Apel.

Surse apropiate anchetei au dezvaluit insa ca in spatele actiunii de ieri dimineata stau grave suspiciuni in ce priveste acte de coruptie savirsite de o parte a angajatilor de la Politia Rutiera.

Luni de zile de filaj

Ancheta care priveste Politia Rutiera a fost demarata in toamna anului trecut in baza mai multor sesizari si a informatiilor operative obtinute de anchetatori. Toti cei asupra carora se fac verificari sint subofiteri care isi desfasoara mare parte din activitate in supravegherea si controlul traficului rutier. Adica in strada. Acolo unde se petrec "micile" incalcari ale legii si care pot fi rezolvate pe loc cu putina bunavointa din partea agentului, daca acesta este suficient "stimulat".

Aproximativ 20 de cadre de la SPR, un sfert din angajatii de la Rutiera, sint in atentia procurorilor in acest dosar, o parte dintre ei, avind "o activitate intensa". "Sint citiva dintre ei care au bagat mina adinc, cum se spune. Una este cind opresti pe cineva care a comis o greseala in trafic si te suna nu stiu care sa il ierti ca e ruda cu el, alta este cind te obisnuiesti sa iti iei «dreptul» ca sa treci cu vederea o contraventie sau poate chiar o situatie de ridicare a permisului de conducere ori, mai grav, o infractiune", au detaliat surse apropiate anchetei.

Pe de alta parte, spun anchetatorii, in timpul supravegherilor au dat si peste agenti care au refuzat categoric "sa inchida ochii" pentru mici atentii sau sume de bani. "Sint dintre ei care sint corecti si le spuneau celor care voiau sa le dea bani «Ba! tu vrei sa imi pui catusele pe miini?» Si nu au pus mina. Statea teancul de bani pe bord si si-au facut meseria mai departe", au mai precizat sursele.

Filajele si interceptarile au scos la iveala putregaiul de la Rutiera

Politistii verificati in acest dosar au fost monitorizati aproximativ patru luni de zile, in perioada septembrie – decembrie 2008. Zeci de ofiteri si subofiteri de la Rutiera au fost filati, supravegheati si le-au fost interceptate convorbirile telefonice. Anchetatorii spun ca supravegherea si obtinerea probelor s-au facut extrem de dificil. Majoritatea dintre agentii avuti in vizor folosesc cartele de telefonie pre-pay, de pe care cu greu poate fi identificat utilizatorul in timpul interceptarilor.

In plus, sustin surse judiciare, cei care se stiau "patati" foloseau cartelele cel mult o luna, doua, dupa care le schimbau. O parte dintre cei interceptati si-au schimbat si telefoanele, chiar si pe cele fixe de acasa. Sint cazuri in care politistii au renuntat la abonamentul de la Romtelecom si si-au instalat telefonie fixa de la RDS.

Limbajul folosit in discutiile telefonice de o parte dintre cei supravegheati era de cele mai multe ori codificat, fie pentru ca restul colegilor sa nu isi dea seama despre ce este vorba, fie se temeau ca discutia sa nu fie interceptata.

Frunza este disponibil abia simbata

La actiunea de ieri dimineata din sediul SPR a fost prezent si seful IPJ, care are in subordine si Rutiera. Acesta sustine insa ca nu stie nimic despre ancheta.

"Ma jur cu mina pe Biblie si pe icoana ca nu stiu nimic. Stiu ca s-au ridicat mai multe documente care tin de activitatea Politiei Rutiere. Procurorul de caz mi-a confirmat ca in momentul de fata nu s-a luat nici o masura fata de vreun angajat al Politiei Rutiere", a spus comisarul sef Liviu Zanfirescu. Acesta a admis insa ca exista suspiciuni de coruptie in rindul angajatilor SPR. "Sesizari au mai fost de-a lungul timpului. Fie venite de la diversi cetateni, fie in urma verificarilor facute prin Compartimentul Inspectie Interna. Toate aceste date au fost transmise structurilor abilitate sa investigheze astfel de aspecte", a mai spus Zanfirescu.

Adjunctul IPJ care raspunde direct de Politia Rutiera s-a aratat mai transant. "Deocamdata sint doar verificari. Daca se va dovedi, vom lua masuri fara nici o retinere. Cine greseste, sa plateasca! Au mai fost cazuri in care politistii au gresit si au plecat din sistem. Tentatiile sint intr-adevar mari. Nu avem nevoie de astfel de oameni", a precizat comisarul sef Marin Moscalu, adjunct al Politiei.

In timp ce asupra subordonatilor sai planeaza grave suspiciuni de fapte de coruptie, seful Politiei Rutiere, comisarul Petru Frunza, a refuzat sa vorbeasca despre situatia acestora. In cursul diminetii el a transmis prin intermediul ofiterului de serviciu ca este intr-o sedinta de bilant pina spre dupa-amiaza. Ulterior, prin acelasi canal de comunicare, a transmis ca abia simbata va putea fi contactat.

Bilanturile Politiei Rutiere arata dimensiunile dezastrului

De fiecare data la analiza activitatii IPJ, seful Politiei s-a aratat nemultumit de cifrele prezentate de cei de la Rutiera. Pe linga numarul mare de amenzi si permise ridicate, numarul accidentelor, al mortilor si ranitilor a fost tot timpul unul ridicat. In primul semestru al anului trecut de exemplu, o statistica la nivel national privind accidentele rutiere plasa judetul nostru pe locul al III-lea, cu 21 de morti si peste 100 de raniti in 83 de accidente. Iasul fusese depasit in acest "negru" clasament doar de Prahova, unde au murit 33 de persoane in 86 de accidente, si de Bucuresti, unde au fost inregistrati 24 de morti in 279 de accidente. Seful SPR motiva atunci situatia prin factori care nu tin de Politia Rutiera – lipsa de personal, infrastructura proasta, numarul mare de autoturisme sau teribilismul unor soferi.  

In plus, pentru imbunatatirea activitatii, comanda Politiei a decis rotirea cadrelor. Anul trecut, tot din cauza suspiciunilor care planeaza asupra angajatilor de la Rutiera, 15 agenti de la SPR au fost schimbati cu altii adusi de la sectiile de politie. "S-au mai facut schimbari. Politia Rutiera este un domeniu vulnerabil si am incercat sa eliminam aceste vulnerabilitati", a spus seful IPJ.

Comentarii