Mosmondeala autoritatilor judetene ne-ar putea costa 15 milioane euro

marți, 09 noiembrie 2010, 11:36
4 MIN
 Mosmondeala autoritatilor judetene ne-ar putea costa 15 milioane euro

Consiliul Judetean se afla la un pas de rezilierea contractului pentru reabilitarea DJ 248 Iasi-Vaslui. Sefii CJ au organizat ieri o sedinta speciala cu privire la soarta proiectului. In cadrul acesteia, asocierea JAOP – Sociedade de Empreitadas SA Portugalia si SC Moldotrans Auto Iasi, cistigatoare a licitatiei de executie a lucrarilor, a fost principalul cal de bataie al sefului CJ, Constantin Simirad. Principalele acuze s-au indreptat impotriva firmei portugheze, liderul asocierii. „Cind aduceti utilajele din Portugalia? Nu putem schimba conditiile. Daca va dam 12 luni pentru executie, vine firma de pe locul doi si ne da in judecata. Va putem acorda inca un credit, dar e ultimul. Va mai dau doua-trei saptamini. Daca nu faceti treaba, ne luam la revedere. Ati pierdut doua luni extrem de bune pentru lucru", le-a reprosat Simirad constructorilor.

"Daca nu ii vad ca se misca, vom rezilia contractul"

Presedintele CJ spune ca cel mai probabil la mijlocul acestei luni lucrarile vor fi sistate din cauza vremii reci. „Pina acum cele doua firme ne-au scos peri albi. Ar fi trebuit ca in cinci zile de la data semnarii contractului sa aduca utilaje din Portugalia, dar nu au adus nimic. Daca nu ii vad ca se misca, vom rezilia contractul", a mai spus seful CJ. In replica, Carlos Pires, reprezentantul JAOP, sustine ca vina pentru intirzieri nu apartine doar firmei portugheze. „Proiectul a fost facut in 2008 si se bazeaza pe un studiu de fezabilitate din 2005-2006. Acum sintem in 2010, iar realitatea e diferita. In orice caz, vom lucra mai tare. Pe nimeni nu multumeste daca drumul nu va fi modernizat. Eu spun ca va fi predat in termen si de calitate. E si imaginea firmei noastre in joc. In trei saptamini veti vedea schimbari. Lucrurile se vor schimba radical", a afirmat Carlos Pires. Acesta a adaugat ca zilele urmatoare firma portugheza va incepe lucrarile mai intens in judet. „Ne pregatim pentru frezare. In Iasi lucram pe doua sectoare. Moldotrans lucreaza in zona Ciurea. Noi vom incepe pe sectorul II, intre Ciurea si Vaslui. S-a inceput lucrul si in judetul Vaslui", a precizat Pires.

"Acest proiect are un risc mare de implementare"

Prezent la discutii, Gheorghe Harja, directorul Directiei Organism Intermediar POR din cadrul Agentiei pentru Dezvoltare Regionala Nord-Est, spune ca nu ar fi primul proiect la care a fost reziliat contractul. In opinia sa, autoritatile iesene ar mai putea astepta pina in luna martie pentru a vedea cum evolueaza lucrarile. „Exista liste negre, pentru firmele care nu sint serioase. La Agapia a fost tot o firma din strainatate. Cei de acolo au gasit citeva firme locale, dar care nu au fost in stare sa realizeze proiectul. Le-au platit mai prost pentru a le ramine si lor ceva. Sper sa nu fie la fel si aici. Acest proiect are un risc mare de implementare. De asta sintem aici", a declarat Harja.

Acesta le-a dat si citeva sfaturi reprezentantilor CJ in legatura cu modul in care ar trebui sa se organizeze. „Propun organizarea unor sedinte de progres saptaminale, la care sa participe proiectantul, dirigintele de santier, constructorul si toti cei care CJ considera ca trebuie sa vina. Apoi bilunare sau lunare, sub nici o forma mai rare. Daca beneficiarul (CJ – n.r.) nu se intelege cu constructorul, are doua posibilitati. Fie cesiune de contract, din cauza ca s-a venit cu subcontractanti, fie rezilierea. Daca nu putem implementa acest proiect, atunci sa-l reziliem. Trebuie disciplina. Dirigintele de santier trebuie sa se implice foarte mult", a mai completat reprezentantul ADRNE.

"Nu vreau sa cobesc, dar sigur va fi un esec"

La sedinta de ieri nu au participat decit noua consilieri judeteni PDL si Simona Adonicioaie, consilier ales pe listele PSD, dar apropiata de UNPR. Grupurile PSD si PNL au boicotat sedinta, pe motiv ca a fost doar una informala. „Daca avea sa ne comunice ceva, domnul Simirad convoca o sedinta ordinara si extraordinara. Sint bani europeni, nu putem discuta intr-o sedinta informala. Refuzam sa intram in jocul domniei sale. Nu vrem sa fim scosi mai tirziu vinovati pentru neregulile de la acest proiect. Drumul trebuia sa fie gata in proportie de 50%, nu de 5%. Ar trebui reziliat contractul si organizata o noua licitatie. Nu vreau sa cobesc, dar sigur va fi un esec", a declarat vicepresedintele CJ Victor Chirila.

Contractul pentru reabilitarea DJ248 Iasi-Vaslui a fost semnat pe 30 iunie. Pe 29 iulie 2010 CJ a emis ordinul de incepere a lucrarilor si a predat amplasamentul. Dupa alte doua aminari, cauzate de neintelegerile cu privire la termenul de garantie, pe 13 septembrie CJ a dispus reluarea executiei lucrarilor. Conform contractului, firma trebuia sa finalizeze proiectul in opt luni, adica la inceputul lunii martie. „Vad ca graficul de lucrari este pina pe 22 august 2011. Asta inseamna 13 luni, desi ar fi trebuit 8 luni. Termenul de executie poate fi prelungit pina la maximum noua luni", a mai completat Gheorghe Harja. Valoarea totala a proiectului este de 70,1 milioane de lei, din care costurile totale eligibile reprezinta 59 milioane de lei. Finantarea a fost obtinuta prin POR, Axa Prioritara 2 – Imbunatatirea infrastructurii de transport regionale si locale.

Comentarii