Furt la comanda si Trafic cu masini de lux

marți, 01 noiembrie 2005, 00:00
2 MIN
 Furt la comanda si Trafic cu masini de lux

Masini de lux furate din Occident, fie la comanda, fie la intelegere cu
proprietarul, pentru incasarea politei de asigurare. Evident, Romania – piata
de desfacere. Aceasta problema, care pina nu demult punea in pericol
sansele aderarii la Uniunea Europeana, a devenit una din problemele pe
care autoritatile – vamale sau politienesti – se straduiesc sa le rezolve. Multe
din aceste cazuri au fost si sint depistate la Registrul Auto Roman (RAR),
avind in vedere ca cele mai multe masini aveau acte false sau modificat
numarul de identificare.
„Perioada de virf a traficului de masini a fost 1998-2002, cind 10% din
masinile intrate ilegal in tara erau furturi propriu-zise, iar 90% fiind furturi
facute la intelegere cu proprietarii, pentru incasarea primelor de asigurare.
Din punctul nostru de vedere, la momentul respectiv, de vina a fost
legislatia incompleta, pentru ca nici una din institutiile implicate – fie
autoritati vamale, fie Politia, fie noi -, nu avea atributii clare de verificare a
autenticitatii actelor”, a afirmat inginer Sorin Gherghel, directorul RAR,
filiala Neamt.
In acest context, zeci de masini, in special de lux, au ajuns ilegal in judetul
Neamt, fara ca autorii furturilor sa fie prinsi vreodata. Pe linga furturile
propriu-zise, potrivit inginerului Sorin Gherghel, in perioada amintita s-au
practicat si furturile la comanda, intrucit era vorba de masini de lux care de-
abia aparusera pe piata. De la BMW si pina la Mercedes, cele mai multe
dintre masinile traficate proveneau din Italia, insa masini furate s-au
descoperit si in Ungaria, Cehia sau Polonia. Dupa inasprirea legislatiei,
Romania a contat mai putin ca piata de desfacere, devenind o tara de
tranzit spre Rusia sau Republica Moldova. „Chiar daca masinile de lux au
constituit baza traficului ilegal, au fost si cazuri de motociclete sau utilaje
agricole care costau mult mai mult decit o masina de lux. In sprijinul stoparii
acestui fenomen, institutia noastra a fost dotata cu un laborator de
certificare a autenticitatii actelor. In momentul in care se descopera o
masina furata, se efectueaza o expertiza, dupa care este data in custodia
celui care o detine, daca acesta e un cumparator de buna credinta. Practic,
aceasta aparatura a constituit un soc psihologic pentru infractori, astfel ca
numarul masinilor traficate a scazut sub 10% fata de anii trecuti”, a mai
precizat directorul RAR Neamt. (Emilian PAL)

Comentarii