Rutiera: Rusinea Politiei

joi, 15 ianuarie 2009, 01:52
5 MIN
 Rutiera: Rusinea Politiei

Bilantul IPJ a fost tras in jos de activitatea dezastruoasa de la Rutiera . Pina si infractionalitatea stradala, un capitol fierbinte al Politiei, a scazut in cifre. Tilhariile si furturile sint si ele in scadere. Pe linga rezultatele slabe ale Rutierei, ancheta procurorilor pentru fapte de coruptie pune capac. 

Politia Rutiera a ajuns rusinea IPJ. Daca structurile de combatere a criminalitatii stradale, sector care pina acum dadea mari batai de cap sefului Politiei, au reusit sa isi imbunatateasca performantele, nu acelasi lucru s-a intimplat si la Politia Rutiera (SPR). Numarul accidentelor si al ranitilor este in continua crestere. Bilantul activitatii SPR scoate in evidenta dimensiunea dezastrului de aici: 63 de morti si aproape 350 de raniti in 270 de accidente grave, un numar record pentru ultimii patru ani.

Pe linga aceste cifre care trag bilantul IPJ in jos, asupra celor care nu-si fac treaba la Rutiera planeaza si grave acuzatii de coruptie. Practic, Rutiera a ajuns coada Politiei iesene. Seful Politiei devine tot mai explicit in declaratiile privitoare la masurile pe care le va lua la Politia Rutiera, ca urmare a anchetei desfasurata de procurorii Curtii de Apel si Directia Anticoruptie (DGA).

Pentru prima data de la declansarea scandalului de coruptie, comisarul sef Liviu Zanfirescu a facut referire la eventuale demiteri la virful serviciului. "Daca a existat toleranta din partea sefilor, acestia vor raspunde", a spus amenintator seful IPJ.

Hotii si tilharii sint mai usor de prins decit soferii care incalca legea in trafic. Cel putin asta reiese din bilantul pe 2008 al activitatii Inspectoratului de Politie (IPJ). Daca structurile de combatere a infractionalitatii stradale (furturi din auto, tilharii, furturi din locuinte etc), sector care pina acum dadea batai de cap conducerii IPJ, au reusit sa inregistreze rezultate pozitive, nu acelasi lucru se poate spune si despre agentii de la Rutiera. Chiar si politistii din mediul rural, unde in ultimii ani s-au inregistrat cresteri ale infractionalitatii, au reusit anul trecut sa reduca numarul acestora fata de 2007.

De asemenea, infractiunile comise cu mare violenta, cum sint vatamarile corporale grave sau lovituri cauzatoare de moarte, au fost "tinute in friu" de politistii din strada, numarul reclamatiilor de acest gen fiind mai mic. In schimb, la Serviciul Politie Rutiera (SPR) pare ca se mentine aceeasi tendinta de inrautatire a situatiei.

Bilantul Rutier pe anul trecut scoate in evidenta dimensiunea dezastrului de aici: 63 de morti si aproape 350 de raniti in 270 de accidente catalogate drept grave. Desi numarul de persoane decedate este in scadere fata de anul 2007, cind s-au inregistrat 75 de morti in tragediile de pe sosele, a crescut in schimb numarul evenimentelor cu urmari grave fiind inregistrate cu 43 mai multe accidente cu urmari grave fata de 2007. De asemenea, numarul persoanelor ranite a crescut cu aproape jumatate fata de anul precedent, fiind inregistrati 345 de raniti, fata de 238 in 2007. Numarul de accidente grave este cel mai mare inregistrat in ultimii patru ani.

Activitatea Rutierei a fost trecuta, ca si in anii precedenti, la punctele slabe ale Politiei iesene. "Concluzia finala este ca judetul nostru nu este pe o lista a judetelor problema. Dintre punctele tari, primul este reducerea criminalitatii, avem un trend descendent al infractionalitatii. Ca puncte slabe, situatia pe linie rutiera unde se inregistreaza la toti indicatorii cresteri. Ma refer la accidente grave", a mentionat comisarul sef Liviu Zanfirescu, seful IPJ.

Agentii de la Rutiera au fost instruiti si avertizati sa nu ia spaga

Seful Politiei a facut ieri si prima declaratie ferma in ce priveste ancheta Parchetului si a DGA-ului de la Rutiera. El a facut explicit referire la eventuale demiteri de la virful SPR, in urma anchetei desfasurata de procurori. "S-au desfasurat activitati de prevenire. In cadrul sedintelor Consiliului de Conducere al IPJ s-a semnalat existenta unor date privind astfel de fapte la Politia Rutiera, care se stie ca este un Serviciu vulnerabil si au fost avertizati. Daca au inteles sa foloseasca functia pe care o detin in interes personal, sa raspunda. De asemenea, daca se va dovedi ca a existat toleranta din partea sefilor, vor raspunde", a spus seful IPJ.

Acesta a tinut sa precizeze ca incercarile DGA de a-i prinde in flagrant pe politistii de la Rutiera nu au avut succes. "Au fost activitati de instruire facute direct de DGA si fiecare politist a semnat pentru aceste instruiri. In timp, au fost efectuate de structurile specializate activitati de testare si prindere in flagrant care nu s-au soldat cu confirmari", a mai spus seful Politiei.

Ancheta penala, declansata la Rutiera are in atentie peste 20 de cadre din cadrul SPR, suspectate de comiterea unor infractiuni de coruptie – luare de mita sau trafic de influenta. Procurorii spun ca pina la declansarea oficiala a cercetarilor, ancheta s-a intins pe parcursul a patru luni de zile, in perioada septembrie – decembrie 2008. In tot acest timp, zeci de angajati au fost monitorizati zilnic in activitatile pe care le desfasoara. Ca sa poata aduna probe, anchetatorii au recurs si la filaje, supravegheri operative si interceptari ale convorbirilor telefonice. Pina in prezent nu a fost formulata nici o acuzatie oficiala asupra vreunui angajat al SPR.

Surse apropiate anchetei spun insa ca este posibil ca, spre sfirsitul saptaminii viitoare, la finalizarea verificarii documentelor ridicate, in cazul a cel putin sase persoane sa se inceapa urmarirea penala. Inceperea urmaririi penale presupune ca Parchetul detine indicii si probe clare despre savirsirea unor fapte grave de coruptie, iar persoanele in cauza vor fi puse oficial sub acuzare. In cazul in care pina la finalul anchetei, se vor mai stringe probe impotriva subofiterilor, procurorii ar putea chiar sa dispuna trimiterea lor in judecata.

Seful Politiei Rutiere si-a inceput mandatul in forta si a continuat cu rezultate slabe

La sfirsitul anului 2003, comisarul Petru Frunza a preluat conducerea Politiei Rutiere dupa demisia lui Vasile Fetcu. Rezultatele au fost imbucuratoare. Dupa numai sase luni, Frunza a obtinut rezultatele asteptate de sefi si de ieseni: a redus numarul accidentelor rutiere, al ranitilor si al mortilor pe soselele judetului. Datele statistice ale urmatorilor ani arata insa ca Seful Politiei Rutiere nu a mai reusit sa mentina tendinta de scadere a evenimentelor.

Comentarii