Cum a ajuns TPS in pragul falimentului

miercuri, 12 mai 1999, 23:00
5 MIN
 Cum a ajuns TPS in pragul falimentului

Consilierii locali ai municipiului Suceava au aminat, pentru o sedinta extraordinara care se va desfasura luni, 24 mai a.c., proiectul de hotarire initiat de cei 7 consilieri locali care fac parte din Adunarea Generala a Actionarilor si Consiliul de Administratie al SC TPS SA, prin care se cere disponibilizarea in bloc a personalului SC TPS SA. In societate ar urma sa ramina, conform proiectului de hotarire, numai 25 de salariati care sa asigure paza, administrarea si conservarea utilajelor, pina la lichidare. Acest proiect de hotarire a venit pe fondul acumularii unor pierderi de aproape 400 de milioane de lei in contabilitatea intreprinderii de la inceputul acestui an, dar si a nemultumirilor tot mai acutizate din partea salariatilor care, de doi ani incoace, nu isi primesc salariile negociate in intregime, nemaivorbind de faptul ca in acesti doi ani nivelul salariilor nici nu a mai fost negociat. Pusi in fata unei alternative atit de dure, consilierii locali au dat din colt in colt, aruncind vina ba in ograda executivului, care nu a pus in aplicare hotaririle Consiliului Local privind intrarea in legalitate a activitatii de maxi-taxi, acordarea subventiilor aprobate catre TPS, precum si reabilitarea strazilor din municipiu, ba in sarcina maxi-taximetristilor care, prin diferite manevre, au reusit sa eludeze legea vreme de un an si jumatate, prosperind in acelasi timp, in detrimentul TPS.
Luarile de cuvint ale unor consilieri a scos in evidenta faptul ca preocuparea lor pentru soarta transportului public de calatori in municipiul Suceava este cvasiinexistenta, in conditiile in care, cu materialul informativ sub nas, unul dintre acestia vorbea despre cei 1.000 de angajati ai SC TPS SA, stiindu-se faptul ca, la aceasta societate, nu mai lucreaza decit 349 de salariati.
Lipsa fondurilor pentru investitii a dus reteaua de transport a TPS la sapa de lemn
Situatia transportului public asigurat de TPS in municipiul Suceava a devenit din ce in ce mai delicata in ultimii ani. Analizind cauzele care au condus la aceasta situatie, se poate constata foarte usor ca doua dintre ele sint relevante.
In primul rind, lipsa de interes a Consiliului Local pentru asigurarea fondurilor necesare, pentru investitii in sistemul transportului public urban de calatori. In felul acesta reteaua firelor de contact s-a deteriorat de la an la an, fiind de altfel depasita durata de folosinta cu ani intregi. Inlocuirea acesteia ar costa zeci de miliarde de lei care, daca nu au fost alocati la vreme, este cu atit mai greu de crezut ca vor fi alocati in perioada urmatoare, in conditiile austeritatii bugetare pe care o strabatem si a situatiei de societate cu pierderi pe care o are TPS in clipa de fata.
Din pura curiozitate, un reporter "Monitorul" a numarat in cite locuri a fost rupta reteaua de contact, pe un singur sens, intre Gara Burdujeni si statia din centrul orasului, gasind peste 300 de "noduri". Mai adaugam faptul ca s-a renuntat la troleibuzele care circulau catre zona industriala Scheia, reteaua de contact fiind de altfel in acest sector dezafectata. In ce priveste conditiile de calatorie cu mijloacele TPS, acestea sint sub orice critica. Pe de o parte, starea masinilor este deplorabila, murdaria este la loc de cinste, geamurile sparte sint inlocuite cu bucati de tabla sudate grosier, daca ploua afara, ploua si inauntru, colectorii sar de pe fir la fiecare curba si, ca sa puna capac la toate, bandele hotilor de buzunare prolifereaza nestingheriti prin autobuzele si troleibuzele TPS, astfel incit calatorii trebuie sa fie mereu cu ochii in patru.
Desigur, lipsa fondurilor nu a permis SC TPS SA sa investeasca in masini noi, confortabile si fiabile, iar nepasarea celor responsabili fata de fenomenul infractional din Suceava a oferit posibilitatea bandelor de suti sa transforme mijloacele de transport TPS intr-un teritoriu al lor.
De un an si jumatate, maxi-taximetristii "zburda" prin oras fara ca cineva sa-i ia la intrebari
In al doilea rind, pe acest fond, in urma cu un an si jumatate, a aparut, pe piata suceveana a transportului comun, alternativa privata. Cele citeva microbuze care si-au facut aparitia pe strazile Sucevei, practicind tarife de transport rezonabile si oferind in acelasi timp conditii de calatorie incomparabil mai confortabile, mai sigure si mai rapide decit batrinele troleibuze, au cistigat simpatia navetistilor. Din pacate, insa, nici unul dintre acesti pionieri ai initiativei private in domeniu nu isi desfasura activitatea in cadrul legii. Desi reprezentantii TPS au tras la acea vreme semnale de alarma, solicitind intrarea acestora in legalitate, Consiliul Local nu s-a sinchisit nici cit negru sub unghie. Nu s-au implicat de altfel nici organele de control, desi cadrul legal de functionare a transportului public urban de calatori exista deja inca din 1997, prin Ordonanta 44, devenita Legea Transportului.
In timp, maxi-taximetristii s-au inmultit, ajungind in momentul de fata la aproximativ 160 de operatori. La un moment dat, Consiliul Local a avut citeva iesiri timide, incercind sa stabileasca niste trasee, pe care operatorii de maxi-taxi ar trebui sa le liciteze, avansind si anumite tarife pentru obtinerea licentelor necesare conform legii pentru desfasurarea acestui gen de activitate. Cind au auzit ca este vorba de milioane de lei si ca este vorba de trasee prestabilite, impuse de primarie, maxi-taximetristii au sarit ca arsi, refuzind sa tina cont de hotaririle Consiliului Local, refuzind sa participe la licitatiile organizate si, in paralel, incercind sa-si organizeze pe cont propriu activitatea. Numarul lor fiind deja destul de mare, s-a pus problema vadurilor si a organizarii plecarilor din statii. In acest fel, in fata garii Suceava, pe strada "Mircea Damaschin" din cartierul Burdujeni, dar si in fata Alimentarei din cartierul Obcini s-au format deja siruri de microbuze care isi asteapta linistite rindul sa plece la drum, conform regulilor nescrise existente deja in lumea taximetristilor. Incet dar sigur, maxi-taximetria a prins cheag in municipiul Suceava, un procent important de calatori optind pentru aceasta alternativa de transport in comun. Asupra legalitatii activitatii practicate de operatorii maxi-taxi exista in momentul de fata la fel de multe semne de intrebare ca in prima zi.
Refuzind sa participe la doua licitatii consecutive, bine sfatuiti de avocatii pe care i-au angajat, operatorii de maxi-taxi vor preluarea traseelor prin negociere directa. Cit despre soarta TPS, cu miliardul de lei pentru investitii, promis dar nealocat de Consiliul Local, cu cele 700 de milioane de lei subventie care inseamna o picatura intr-un ocean si cu salariile platite pe jumatate la angajati, nu prea se mai intereseaza nimeni. (Neculai ROSCA)

Comentarii