Nici un maxi-taximetrist nu a platit inca redeventa pe aprilie

vineri, 18 mai 2001, 23:00
3 MIN
 Nici un maxi-taximetrist nu a platit inca redeventa pe aprilie

Toate semnalele ce vin din partea cetatenilor, dovedesc clar ca sefii din Primarie nu reusesc sa-i disciplineze pe soferii de maxi-taxi. Inspectorii Primariei au demarat de citeva zile controale ale microbuzelor si a operatorilor de maxi-taxi vizind obligativitatea respectarii traseului stabilit in urma licitatiei. Prinsi cu mita in sac soferii au invocat fel de fel de motive, care de care mai teatrale, de i-au lasat cu gura cascata pe reprezentantii municipalitatii. Nevinovati, ei incearca de fiecare data sa "fenteze" amenzile, de oriunde ar putea veni ele, spunind ca ba nu au avut clienti pe traseul respectiv, ba ca abia acum a intrat in tura si n-a ajuns pe traseul lui, sau invoca intelegerea pe care au incheiat-o soferii de a se ajuta unii pe altii in orele de virf, indiferent de traseul pe care-l practica.
Se pare ca pentru ei orele de virf sint mai toata ziua, pentru ca, pe aceeasi ruta ca si acum doi ani, un an sau o luna de zile, gasesti 70 de microbuze, fara sa le mai socotim si pe cele care fac maxi-taximetrie pe furis. Controalele de care pomeneam mai devreme sint "furtuni intr-un pahar cu apa" pentru ca, imediat ce inspectorii se retrag, "zbenguiala" se instaureaza din nou. Doamne fereste ca unui concetatean sa-i vina ideea de-a calatori spre "China Town"… Daca pina mai ieri soferii microbuzelor cu aceasta destinatie inscrisa citet pe placa de identificare, ii aruncau clar clientului intre ochi, ca nu au drum pina acolo, acum mai-mai c-ar porni-o intr-acolo daca doritorul mai scoate inca 5000 de lei.
De aceea, sucevenii au ajuns la concluzia ca nu mai face sa se oboseasca sa vada ce traseu are masina, pentru ca, oricum, din centru, toate au acelasi drum. ”Domnule, probabil ca uita ce au afisat deasupra si merg toti asa ca oile unul dupa altul”, a afirmat ieri un batrin care trebuia sa ajunga la spital. El s-a trezit insa pe marginea trotuarului la Catedrala, uitindu-se prostit la microbuzul cu traseul D pe a carei placa scria clar si "spital".
Pe linga indisciplina si aroganta de care dau dovada, proprietarii de microbuze dau rar sau deloc pe la Primarie sa-si plateasca redeventa datorata in urma licitatiei de la sfirsitul lunii martie. Termenul limita pentru plata redeventei pentru luna aprilie este 25 mai, iar pina astazi nici unul din maxi-taximetristi nu s-a apropiat de casierie.
Dupa ce s-au aruncat cu capul inainte licitind traseele cu sume de-a dreptul fabuloase, astazi ei se pling de redeventele mari pe care le au de platit. Ei motiveaza ca realitatea din teren este alta si ca nu reusesc sa stringa intr-o luna suma contractata.
Ne-am interesat la TPS Suceava, ce are pe traseu 10 microbuze, cit "produce" zilnic o masina. ”Incasarile unei singure masini, in conditiile in care noi dam obligatoriu bilet, sint de 1,9 – 2 milioane pe zi. Lucram doua schimburi de 8 ore, deci sintem pe traseu non-stop 16 ore, fara pauze, folosind masinile la maximum”, ne-a declarat directorul TPS Constantin Popescu. Printr-un calcul simplu pe care l-am aplicat si maxi-taximetrelor ce practica serviciul in concesiune, rezulta ca intr-o luna se incaseaza aproximativ 60 de milioane de lei de microbuz. Scazind cheltuielile (mai putin biletele pe care particularii nu prea le dau), ramin in jur de 18-20 de milioane pe luna, cistigul curat.
Cu acest calcul care are, ce-i drept, marja lui de eroare, reiese ca daca se tin de treaba si nu trag la dos devreme, aproximativ 75% din masini ar avea de unde sa-si plateasca redeventele. Pentru 55 din cele 70 de microbuze ce au cistigat dreptul de a face transport maxi-taxi, redeventa la care s-au angajat nu depaseste 15 milioane de lei. (Costel Rusu, Daniela BEALE)

Comentarii