„Faust”, de Aleksandr Sokurov, inchide Festivalul International de Film Experimental Bucuresti-BIEFF

miercuri, 09 noiembrie 2011, 13:34
3 MIN
 „Faust”, de Aleksandr Sokurov, inchide Festivalul International de Film Experimental Bucuresti-BIEFF

Ca urmare a succesului din 2010, BIEFF dedica din nou ceremonia de inchidere a editiei din 2011 celei mai recente creatii semnate de un maestru al cinema-ului contemporan – Aleksandr Sokurov, cu impresionantul sau "Faust", recompensat cu Leul de Aur la Venetia 2011 si prezentat in prestigioase festivaluri internationale, precum cele de la Toronto, Londra, Reykjavik, Busan, Sao Paulo si Mar del Plata.

Aclamat la scena deschisa dupa premiera de la Venetia, filmul "Faust" a devenit imediat principalul favorit al criticii de specialitate pentru Leul de Aur. "Sa-i uitam pe Marlowe, Goethe, Gounod si Murnau sau, mai bine zis, sa-i punem deoparte. Regizorul isi deapana idiosincraziile proprii in firul legendei clasice, iar raportarea la incarnarile anterioare ale personajului Faust n-ar face decat sa ne impiedice sa-l intelegem", spunea Jay Weissberg critic al publicatiei Variety. Potrivit cronicii facute de The Hollywood Reporter, "«Faust» ridica miza puterii la nivelul unei inclestari epice intre un om insetat de suprematie intelectuala si Diavolul in persoana".

Premiera romaneasca a filmului "Faust" va avea loc la Cinema Pro, pe 20 noiembrie, de la ora 21.00.

"Faust" al lui Sokurov nu este o adaptare a tragediei lui Goethe, ci o lectura a ceea ce ramane printre randuri. Dupa cum explica insusi Aleksandr Sokurov, "«Faust» este capitolul final al unei tetralogii filmice despre natura puterii. Protagonistii primelor trei filme sunt figuri istorice reale: Adolf Hitler («Moloch»,1999), Vladimir Lenin («Taurus», 2000) si Imparatul Hirohito («Soarele», 2005). Imaginea simbolica a lui Faust completeaza seria marilor jucatori care au pierdut pariul vietii lor. Aparent, Faust nu-si are locul in aceasta galerie de portrete, fiind un personaj literar aproape vetust. Ce are el in comun cu cele trei personaje reale, ajunse in culmea puterii? Pasiunea pentru cuvinte in care e usor sa crezi si o nefericire cotidiana patologica. Raul e reproductibil, iar Goethe i-a formulat esenta: «Oamenii nefericiti sunt periculosi»".

Nume de referinta in cinematografia contemporana de avangarda, Aleksandr Sokurov este unul dintre cei mai originali cineasti ai prezentului. In creatia sa, Sokurov se concentreaza mai putin pe intriga si mai degraba pe desavarsirea estetica si pe continutul filosofic. In filmele sale, el lucreaza mult cu actori amatori, ceea ce da nastere unor interpretari diverse si contradictorii. Sokurov este autorul primului film fara montaj, senzationalul "Arca ruseasca", constand intr-un cadru unic, lung de peste 90 de minute, si considerat o realizare istorica.

Andrei Tarkovski a fost primul care a sesizat talentul lui Sokurov si se spune ca i-a prezis o cariera stralucita, cu conditia ca el sa-si defineasca un stil propriu, caruia sa-i ramana credincios, ceea ce Sokurov avea sa faca pe intreg parcursul carierei sale. Unele dintre filmele sale au fost esecuri financiare, dovedindu-se prea dificile pentru spectatorul de rand, dar critica l-a apreciat intotdeauna, vazand in el un autor remarcabil, cu o viziune proprie. Sokurov a continuat sa faca filme marcate puternic de nota sa personala, castigand tot mai multi admiratori, mai intai in Rusia, iar apoi in intreaga lume. Filmele sale profund originale, printre care se numara "Mother and Son", "Father and Son", "The Sun", "Alexandra", "Moloch", au fost premiate in festivaluri prestigioase precum Berlinale, Venetia, Locarno, Toronto, Rotterdam. Sokurov s-a straduit mereu sa se distanteze de productiile "mainstream". Influenta sa este covarsitoare: Sokurov este motorul miscarii cinematografice de arta din Rusia si un idol pentru regizorii apartinand generatiilor tinere.

Cea de-a doua editie a Festivalului International de Film Experimental Bucuresti – BIEFF va avea loc in perioada 17 – 20 noiembrie, la Cinema Scala. (Mediafax)

Comentarii