In 1999 va incepe procesul de inviorare economica

duminică, 26 iulie 1998, 23:00
8 MIN
 In 1999 va incepe procesul de inviorare economica

Premierul Radu Vasile considera ca Romania nu se afla in pragul unei crize economice de proportii si ca, dimpotriva, exista premise ale relansarii, incepind chiar cu anul viitor. Primul ministru se declara insa nemultumit de activitatea mai multor ministere si promite o restructurare profunda a Guvernului, in aceasta toamna. El crede ca pentru a-si putea duce programul la bun sfirsit este absoluta nevoie de colaborarea sincera a tuturor fortelor politice din coalitie.
Romania nu se afla in criza
– Perceptia generala este ca Romania se afla in pragul unei crize economice. Care sint masurile pe termen scurt?
– Mai intii, doresc sa subliniez faptul ca aceasta inducere de situatie nu este reala. Cu alte cuvinte, nu se poate vorbi ca Romania se afla in pragul unei crize de proportii, si nu spun asta in calitate de prim-ministru care trebuie sa apere o situatie, ci de om care cunoaste situatia. Se poate considera ca ar exista un fenomen de criza de lichiditati la nivelul bugetului, in sensul ca sursele bugetare preconizate, pina la aceasta data, provenind din privatizare sau din colectarea impozitelor, nu s-au realizat la parametrii proiectati. Aceasta situatie nu este decit un element care, practic, nu va declansa un asemenea fenomen, cum se afirma in necunostiinta de cauza sau, pur si simplu, in mod deliberat. Unul din aspectele fundamentale ale unei asemenea crize economice, si anume inflatia, se afla sub control. Ca urmare, proiectia de 45% se poate realiza, fiind posibil sa se inregistreze chiar un procent sub cel prognozat. Eu cred ca inflatia este un indicator important, pentru ca inflatia a fost si ramine inca in Romania una din determinantele unei eventuale crize.
– Analistii sint de parere ca inflatia nu va putea fi mentinuta la acest nivel daca nu se restructureaza in profunzime economia. De ce nu se face privatizarea si de ce nu se incaseaza impozitele?
– Am avut o atitudine foarte ferma in sedinta de guvern (n.r. 23 iulie) in care am cerut ministrilor Sorin Dimitriu si Daniel Daianu nu doar explicatii, ci si evaluari concrete si precise. Dimitriu m-a informat ca, in prima parte a anului, s-a depasit planul in ceea ce priveste incasarile din privatizare. Chiar daca lucrurile stau asa, si nu contest ca ar putea sta asa, din pacate aceste surse, care sint doar o treime din ceea ce se preconizase pina acum, se dovedesc insuficiente. Si atunci apare problema principala a ineficientei institutiei FPS, unde se imbina atit factori obiectivi, cit si subiectivi. Factorul obiectiv se afla intr-o legislatie extrem de greoaie si uneori contradictorie care nu permite luarea unor decizii rapide. De exemplu, asa cum a mentionat Sorin Dimitriu, divizarea unor societati din turism dureaza 200 de zile, ceea ce este inadmisibil. Am cerut sa se treaca la reorganizarea FPS pentru a deveni o institutie mai elastica, cu un numar mai mic de functionari, deja are 1600, dupa parerea mea fiind mai multi. Este inadmisibil ca intr-o institutie cu peste 1600 de angajati procedurile de privatizare sa se desfasoare intr-un ritm foarte lent. Dimitriu a revazut proiectia asupra surselor provenite din privatizare care, in afara celor provenind din privatizarea celor doua banci si a ROMTELECOM, ar putea aduce peste 1000 de miliarde de lei. Conditia principala este ca FPS sa fie reorganizat in totalitate. Eu am propus, si a ramas ca specialistii sa se pronunte, ca privatizarea sa nu se realizeze sectorial, ci pe proceduri de privatizare prin piata de capital, prin licitatie deschisa sau prin negociere directa sau licitatie cu plic inchis. Am cerut insa sa diminueze licitatia cu plic inchis care, de fapt, este principala sursa de suspiciune si reprezinta si factorul subiectiv.
Despre Romania, din 8 observatii 6 erau false
– Semnalele din exterior arata ca, in prezent, comunitatea internationala nu mai are incredere in Romania.
– Fara sa neg dificultatile, aceste semnale au sursa in interiorul tarii, iar lucrul acesta este pentru mine foarte clar. Am sa va dau un exemplu. In cadrul sedintei Comitetului Interministerial pentru Integrare Europeana am avut la dispozitie raportul facut de Gunter Brughardt (n.r. directorul general pentru relatii externe cu tarile Europei si CSI din cadrul Comisiei Europene) in care din 8 observatii 6 erau false. De exemplu, se arata in acel raport ca se preconizeaza o reorganizare a Guvernului in septembrie in care numarul de ministere va fi redus de la 24 la 15, iar aceasta va crea o tensiune in clasa politica. O afirmatie falsa, lasind la o parte ca reducerea de la 24 la 15 este o prostie, deoarece legea in baza careia se va face reorganizarea este elaborata cu reprezentantii partidelor politice. Dupa aceea, rating-ul de tara s-a dat pe situatii de pina in aprilie, motivul principal fiind criza politica durabila. O vina o are si presa romana, dar si ministrii care se aventureaza in tot felul de declaratii. De altfel, le-am atras atentia ministrilor sa mai termine cu postura de primadona si cu aparitii pe post de analisti. Oamenii au nevoie de solutii, nu de analiza.
– Inchiderea interprinderilor a fost un lait-motiv al Guvernului Ciorbea. Mai exista liste, se mai monitorizeaza intreprinderile cu pierderi?
– Din pacate, tebuie sa se monitorizeze cu criterii extrem de transparente si cunoscute, deci facute publice si nu tinute la sertar. In ceea ce priveste practica de lichidare, noi o evitam. Aceasta s-ar putea transforma in realitate numai in conditiile in care pentru o intreprindere nu mai exista nici o sansa, nici macar o oferta de privatizare. Unele dintre ele pot fi viabile. De exemplu, prin interventia directa pe care am avut-o la Intreprinderea "Tractorul" Brasov, aceasta a inceput sa functioneze, are o cerere destul de buna pe plan extern. O injectie de sprijin poate sa produca refacerea, de aceeea va trebui sa fim foarte atenti. Toate acestea nu le va face Guvernul, ci proprietarul, respectiv FPS, dar pentru aceasta trebiue sa prezinte un mecanism. Aceasta este singura solicitare a FMI, care chiar au spus ca ar accepta o crestere a deficitului pentru a plati salarii de doi-trei ani de zile celor disponibilizati, cu conditia ca acestea sa fie platite lunar, si nu in suma totala, cum s-a intimplat cu cei disponiblizati in sectorul minier.
PNTCD trebuie sa devina un partid modern
– In ce masura sinteti sprijinit de PNTCD si cum vedeti viitorul acestui partid?
– Am fost desemnat de un for democratic al partidului, cu mare majoritate, iar presedintele Ion Diaconescu a declarat in nenumarate rinduri ca partidul sprijina actualul guvern, fiind singura sansa, pentru ca Romania nu isi mai poate permite in nici un fel o criza politica. Faptul ca exista anumite luari de pozitii le pun pe seama unor reactii emotional-pasionale. Eu am sarcina sa conduc acest guvern si sa incerc sa realizez ce mi-am propus, de aceea nu mai pot fi atent la acest tip de atitudine. In ce priveste partidul, sint convins ca nu se va produce nici o scindare. Acest partid, care are un trecut cunoscut, trebuie insa sa devina un partid care sa fie modern, adaptat la realitati si sa fie condus cu un spirit realist si pragmatic, pastrindu-si principiile care ii dau specificul.
– Se afirma ca aveti o relatie mai buna si colaborati mai bine cu ministrii PD. Cit adevar exista in aceste afirmatii?
– Colaborarea cu membrii cabinetului nu are legatura cu apartenenta la un partid sau altul, ci cu eficienta ministrilor. De exemplu, ministrul Finantelor nu este al PNTCD, ci al liberalilor si am fost la fel de critic si cu el. Ministrii PD, si ma refer la Traian Basescu si Radu Berceanu, sint cei care se afla in prima linie in ceea ce priveste restructurarea unor sectoare extrem de importante si de dificile. Sint singurii ministrii care se confrunta cu reactii sociale, ceea ce nu se intimpla cu ministrii de la Mediu, MLPAT sau Privatizare. Un lucru fundamental de managerizare a unei coalitii extrem de dificile este ca managerul sa evite tensiunile care pot aparea.
– Cit timp credeti ca va trece ca in Romania sa se inregistreze o crestere a nivelului de trai?
– Din punctul meu de vedere anul acesta se pot intimpla urmatoarele lucruri pozitive:controlul inflatiei si stoparea declinului. Reamintesc ca in 1997 inflatia a fost de 150% iar caderea PIB-ului a fost extrem de grava, nici in timpul unui razboi nu s-a inregistrat o asemenea scadere. Ceea ce ne putem propune realist este stoparea declinului ca in 1999 sa inceapa procesele propriu-zise de inviorare economica. Acest lucru sint convins ca se va realiza. S-au acumulat niste factori mentali, dar si instrumentali care ne vor permite un anume demaraj, nu foarte spectaculos, dar suficient pentru a da incredere pentru perioada imediat urmatoare. Primele semne pozitive la nivelul individului si al standardului de viata nu se pot realiza decit spre sfirsitul anului 1999 si inceputul anului 2000.
(A consemnat Mihnea Vasiliu si Adriana Saftoiu, Mediafax)
Separat:
In toamna Guvernului se va restructura
– Veti accepta o restructurare in aparatul public, inclusiv prin reducerea personalului?
– Va avea loc o diminuare a numarului de angajati in sectorul public si vom incepe cu Guvernul, desi impactul nu este aici. In toamna se va produce o reorganizare a Guvernului. Toate stirile si pariurile care se fac pe tema unei reamnieri dupa parera mea sint fara sens, pentru ca in toamna prin reorganizarea Guvernului von reduce numarul de ministere si a secretarilor de stat. De exemplu, silvicultura rebuie sa treaca la agricultura. Vom gindi aceasta reorganizare si redimensionare a aparatului guvernamental pentru a da o si mai mare coerenta activitatii Executivului. Legea respectiva este practic aproape definitivata, lucreaza la proiect cite un reprezentant al fiecarui partid din coalitie si urmeaza sa-mi prezinte proiectul la mijlocul lunii august pentru a fi promovata printr-o Ordonanta de Urgenta in septembrie.
– Faptul ca unii ministri au depasit termenele din programul de guvernare, ca probabil sinteti nemultumiti de activitatea unor ministri nu sint motive pentru o remaniere?
– Da, este un argument. Din punct de vedere al depasirii unor termene importante, ministerul Privatizarii si al Finantelor sint in cauza. La Ministerul Privatizarii situatia s-a rezolvat prin pomovarea Ordonantei pentru modificarea Legi Privatizarii, iar la Finante mai exista doua legi importatnte, Legea creditului ipotecar si Legea achizitiilor publice. Ambele insa sint la SGG, dar e clar ca este vorba de o depasire a termenelor. O mare problema devine activitatea paralmentara. Noi dorim in mod deosebit sa fie promovata Legea domeniului public si Legea licitatiilor. Din pacate s-au impotmolit la Parlament, si nu exista un ecou favorabil privind eventualitatea unei sesiuni extraordinare. As putea spune ca va exista si o remaniere pe criterii de ineficienta, dar mai mult decit atit nu pot sa va spun.
Legatura cu presedintele este extrem de trainica
– In ce masura sinteti supus unor presiuni exterioare Guvernului, din partea partidelor sau a institutiei prezidentiale?
– Nu am acest sentiment nici din partea partidelor, cu atit mai mult din partea presedintiei. Dupa parerea mea, legatura cu presedintele tarii este extrem de trainica si este un element fundamnetal al stabilitatii politice din Romania. Colaborarea dintre mine si Emil Constantinescu este nu doar sincera, ci bazata pe o intelegere reciproca a necesitatilor acestui moment si a necesitatii unei bune colaborari intre cei doi factori de putere din Romania.
– Sinteti constient ca un esec al Guvernului Radu Vasile ar insemna mai mult decit o criza politica, ci o criza de incedere totala in Romania?
– Starea de neincredere ca Romania poate duce la bun sfirsit ce si-a propus nu ar face altceva decit sa impinga tara intr-o situatie fara iesire. De aceea, nu este vorba de un destin personal, al meu sau al Guvernului, pe o perioada de timp care este greu de prevazut. Orice criza si orice elemnt de instabilitate politica ar impinge Romania la marginea proceselor de care sintem cu toti interesati sa le realizanm ca obiectiv fundamental in integrarea in structurile euroaltantice si europene. Nu mai este timpul jumatatilor de masura, nici timpul declaratiilor din virful buzelor. Este timpul responzabilizarii clasei politice.

Comentarii