Reforma lui Marga a absolvit primul an

joi, 03 decembrie 1998, 00:00
3 MIN
 Reforma lui Marga a absolvit primul an

Reforma invatamintului a inceput inca din ianuarie 1998, cind erau in toi concursurile pentru schimbarea inspectorilor generali scolari, a adjunctilor acestora, precum si a directorilor numiti interimar in functii. Dupa instalarea echipelor noi la conducerile institutiilor cheie, a venit rindul Ministerului Educatiei Nationale care a fost reorganizat dupa o noua organigrama. Pentru ocuparea posturilor din MEN au fost organizate 180 de concursuri prin care secretarii de stat, directorii generali, directorii simpli sau inspectorii au fost in mare parte inlocuiti. Pasul urmator a fost constituirea comisiilor care sa se ocupe de schimbarea planurilor de invatamint, punindu-se accentul pe rationament si mai putin pe capacitatea de memorare a elevului.
Scolile, liceele si universitatile au facut un parteneriat cu agentii economici, administatiile locale, dar si cu celelalte institutii economice, administrative si culturale, pentru stabilirea unor noi liste de meserii cerute de piata fortei de munca. Ministerul Educatiei, inspectoratele scolare, dar si multe unitati de invatamint au fost dotate cu calculatoare si conectate la retelele internationale informationale. Elevii claselor l-V au inceput anul scolar dupa programe si planuri noi. Pentru prima data, copii au putut alege studiul anumitor discipline.
Examenele au suferit si ele modificari. Bacalaureatul a devenit examen national, cu pondere la admiterea in invatamintul superior. Din 1999, examenul de capacitate, de la sfirsitul clasei a VIII-a, va consitui criteriu de selectie pentru admiterea in liceu. Pentru ca elevii sa nu mai fie atit de obositi – psihologii au atras atentia in repetate rinduri asupra faptului ca tinerii sint extenuati la finele clasei a Xll -a si nu mai au forta sa continue studiile – anul scolar a fost divizat in semestre, in loc de trimeste, iar dupa aproximativ o luna si jumatate de cursuri elevii iau cite o saptamina de vacanta.
Elevii din ciclul intii au scapat de "calvarul" notelor. Incepind din acest an, ei primesc calificative, ceea ce elimina sanctionarea prea drastica a elevilor din primii ani de studiu, mai ales ca ei sint tentati mai mult spre joaca. De asemenea, au disparut si serbarile de sfirsit de an in care jumatate de clasa obtinea premiul intii, aceste rezultate nefiind concludente in evaluarea ulterioara a copiilor.
In universitatile mari s-a trecut la aplicarea sistemului creditelor transferabile. Studentul poate urma in acelasi timp cursuri de la mai multe specializari, chiar din facultati diferite, cu conditia ca la sfirsitul anului sa intruneasca un anumit punctaj. Bursele in strainatate se acorda pe baza de concurs anuntat public, incercindu-se astfel sa se elimine acordarea preferentiala. Promovarea cadrelor didactice nu se mai face pe criterul vechimii, asa cu s-a obisnuit anii in sir, ci numai in functie de profesionalism, astfel ca un tinar de 30 de ani poate fi acum profesor universitar.
Problema majora cu care se confrunta invatamintul din Romania ramine subfinantarea. Lipsa banilor a fost motivul pentru care anul universitar 1998-1999 a inceput cu ample actiuni de protest, initial organizate de cadrele didactice nemultumite de salariile primite si de faptul ca Executivul a incalcat Legea Statutului personalului didactic si cea a salarizarii, care prevedeau reale majorari salariale. La fel de nemultimiti au fost si studentii, care au manifestat aproape o saptamina, in diverse centre universitare. (Elvira GHEORGHITA)

Comentarii