Belle Epine

joi, 01 septembrie 2011, 18:32
3 MIN
 Belle Epine

Film despre fete de 17 ani din perspectiva unor fete de 17 ani, scris si regizat de o absolventa de 30. Tradus in engleza Dear Prudence, (probabil in incercarea de a profita de pe urma sonoritatii create de Beatles), Frumosul spin e un film feminin. 

Prudence si Maryline sunt atrase de o comunitate de motociclisti, reprezentata in media tv frantuzeasca drept "loc de defulare al tinerilor, in care pericolul inseamna uneori moarte". Prudence e atrasa de orice o duce departe de casa si de scoala. Mama ei a murit de curind, tatal a plecat in Canada sa rezolve cu succesiunea. Ramasa izolata in apartament, adolescenta se apropie de Maryline – rebela liceului si singura legatura cu anturajul motociclistilor.  

Scenariul si perspectiva filmului sint orientate astfel incit importanta se acorda reactiilor adolescentei la evenimentele prin care trece. Starea ei initiala este, in parte, o consecinta a mortii mamei, motociclistii – o consecinta a feminitatii, rebeliunea – urmarea pierderii. Centrat pe fata, filmul trece cu privirea peste personajele cu care Prudence interactioneaza, acestea existind mai mult ca reflexie sau confirmare/infirmare a sinelui. Perspectiva e profund personala, Belle Épine fiind, in fapt, filmul lui Prudence. Inchipuindu-l, autoarea Rebecca Zlotowski ofera o cale de acces catre psihologia unica a omului Prudence, deschidere care, raportata la relatiile din viata, se apropie de intimitatea prieteniei. Regizoarea nu vrea sa "spuna ceva" despre lume, ci sa creeze apropiere, oferind un personaj atipic sau cel putin neluat in seama de fluxul informational. Cei/cele care nu sint acum frantuzoaice de 17 ani vor fi stimulati/te de Belle Épine,  pentru ca li se ofera ceva necunoscut.

Dincolo de teorie, Prudence e interpretata de o tinara stea a cinema-ului francez, Léa Seydoux, fotomodel si actrita, inrudita cu seful de la Gaumont si cu alti mari industriasi de film. La 26 de ani, filmografia ei cuprinde deja roluri in Inglorious Basterds, Robin Hood sau in ultimul Woody Allen, Midnight in Paris. Pe afisul de la Belle Épine, numele ei sare in evidenta mult inaintea autoarei Rebecca Zlotowski, exemplu perfect de debut sustinut prin sistemul starurilor.

 Frumoasa, tinara, blonda-nalta, Léa Seydoux o fi fantasma viitorului recent, insa in regia Rebeccai Zlotowski, aceste calitati sint supuse unui rol de compozitie perfect interpretat. Sint secvente in care intensitatea si candoarea Léei te tintuiesc de ce te sprijini. Motociclistii cam vin si pleaca, dar in fata ei, personajele "insuficient dezvoltate" importa prea putin. Si inca se mai poate critica – finalul iese dintr-un real care marcase pina atunci tot filmul, rezolvarea sentimentala atragind reprosuri de "scolarism" din partea unor critici francezi. E un fenomen care seamana si cu boala multor filme studentesti de la UNATC Bucuresti, care de multe ori ezita sa-si asume pina la capat realismul ales, preferind o rezolvare metaforic-"culturala", doar pentru ca asa "ar spune mai mult" decit pot ele sa transmita prin experienta autorilor. Cu neimplinirile lui, Belle Épine e un film tinar, emanind energia molipsitoare a adolescentei rebele, incercind si reusind sa spuna povestea unui punct de vedere singular: fata de 17 ani.

Comentarii