Trailer-ul – un nou gen cultural

Subtitlu

joi, 12 iulie 2007, 21:17
2 MIN
 Trailer-ul – un nou gen cultural

Daca, initial, trailer-urile erau montate la finalul filmelor ca un gen de rezumat vizual al actiunii, ulterior ele au ajuns sa anunte filmele, fiind vehiculate prin intermediul diferitor alte medii, de la televiziune si internet la player-ele media portabile, in special iPod-uri.

Prezentind un montaj dinamic de scene special selectate, mai ales cele cu efecte speciale sau cu umor, insa fara a deconspira firul narativ al filmului, si limitindu-se la maximum doua minute si jumatate, trailer-urile sint formate speciale de publicitate care folosesc pentru a atrage si impresiona insusi materialul de consum. Cu toate acestea, exista si cazuri de exceptie in care sint folosite scene de film si fragmente de muzica special concepute pentru a face publicitatea unei productii cinematografice, si care nu sint montate in filmul anuntat. Productia unui trailer intr-o agentie de publicitate utilizeaza alte tipuri de abordari si coordonate profesionale decit cele folosite in studiourile de productie.

Trailer-ele tind astfel sa devina productii autonome, lucrari de arta pe cont propriu, cum ar fi, de pilda, trailer-ele filmelor clasice care sint astazi comercializate pe DVD-uri.

Din analiza stilistica a trailer-urilor nu lipsesc anumite norme de compozitie, de la insistenta structurarii piesei pe trei nivele – oferirea unei schite a naratiunii prin intemediul unei voice-over, oferirea unui detaliu narativ prezentat sub forma unui punct culminant si montarea dinamica a unor secvente relevante asociate cu o secventa muzicala care ofera intensitate vizionarii – la folosirea unui sistem de editare non-liniar. Dincolo de aceste clisee, efectul emotional pe care il poate oferi vizionarea unui trailer contribuie la succesul de public a unor filme care se dovedesc in cele din urma a fi esecuri.

Din ce in ce mai multe case de productie prefera sa comande trailer-uri a caror format iese din canon, introducind, de pilda, tururi ghidate prin platourile de filmare, ori comentarii ale personajelor sau criticilor, ori slide-show-uri cu imagini reprezentative din film, ori ironizari ale vocilor narative sau ale asocierilor dintre imagini si coloana sonora.

Fiind complice cu dezvoltarea industriei marketing-ului produselor cinematografice, trailer-ul devine una din cele mai spectaculoase si manipulative forme de publicitate si persuadare a publicului de a consuma un eveniment. Acest lucru este sprijinit si de dezvoltarea noilor tehnologii digitale care permit realizarea si montarea in viteza a unor noi efecte surprinzatoare care eludeaza orice judecata critica pe moment.   

La ora actuala internetul (de la trailerloop.com la apple.com) ofera posibilitatea vizionarii a zeci de mii de trailer-uri, creind astfel o noua experienta culturala si de consum, precum si un alt gen de public. In loc sa vizionezi un film timp de 2 ore, poti naviga secvential ore intregi prin diferite fragmente de naratiuni si efecte intr-o lume excedata de informatie si expandata in mii de utilizatori de minute incluse.

Comentarii