Un nou brand

joi, 14 iulie 2011, 18:38
3 MIN
 Un nou brand

In primul rind, este cu totul remarcabil faptul ca avem de-a face cu cea mai mare investitie din estul tarii in ultimii peste 20 de ani. Este vorba despre o suma totala de 260 de milioane de euro, ceea ce reprezinta un efort urias la vreme de criza, cind mai toate constructiile au inghetat practic, suma constituind mai bine de jumatate din investitiile realizate pina acum de compania Iulius Group, cel mai mare dezvoltator si operator autohton de centre comerciale de tip mall. Se intelege ca astfel de investitii creeaza mii de locuri de munca si un efect multiplicator pozitiv in economie si in societate.

De data aceasta, insa, avem de-a face cu un proiect complex, ce presupune un ansamblu constituit din spatii comerciale, hoteluri, birouri, locuinte, spatii culturale si de agrement, gradina publica, parcare subterana, echipari edilitare, impreuna cu toate functiunile complementare. Mai precis, este vorba despre construirea a 20.000 mp de birouri clasa A, 156 de magazine, restaurante, cafenele, spatii de joaca etc, 2500 de locuri de parcare, 70 de apartamente, 2 hoteluri, un supermarket, un centru sportiv, zece sali moderne de cinema, 50.000 mp gradina publica, patinoar, teatru de vara si multe altele. Practic, este vorba despre realizarea unui mare pol urban de atractivitate intr-o zona ce beneficiaza de prezenta Palatului Culturii, a altor edificii, o zona cu multiple sensibilitati urbanistice, istorice, arheologice, geologice, de care trebuie avuta mare grija in continuare. De facto, harta Iasului se modifica astfel, intreg arealul centrului civic fiind modificat.

Compania Iulius Group si-a demonstrat deja capabilitatile prin realizarea centrelor comerciale din Iasi, Timisoara, Cluj, Suceava, care atrag anual peste 40 de milioane de vizitatori. Prin acest nou proiect, se realizeaza la Iasi primul ansamblu mixt de tip lifestyle center din Romania, cea mai mare parcare subterana din tara, prima strada comerciala de nivel occidental, cel mai mare food court, cel mai mare centru de business din Iasi si se atrag branduri internationale de mare prestigiu.

Realizarea proiectului a presupus relocari ale caminului de batrini, bazei nautice si de spatii de joaca, ce au necesitat investitii de peste 4 milioane de euro. De asemenea, insertia arhitecturala Palas a necesitat si consolidari de versanti (8 mil. euro), terenul fiind fixat cu peste 300 de piloti forati pina la 25 m, plus 20.000 de pereti mulati, sistem de drenuri care regleaza nivelul pinzei freatice, lucrari de infrastructura si utilitati (3,5 mil. Euro), amenajari de mediu s.a. santierul fiind monitorizat in permanenta de specialisti germani.

Proiectul Palas inseamna si crearea a 2500 de locuri de munca pe perioada lucrarilor si 4000 de locuri de munca dupa inaugurare, colaborarea cu alte peste 1200 de firme, pe probleme specifice: plati de impozite, redevente, atragere de investitori, turisti etc. De asemenea, obiectele de importanta arheologica descoperite cu ocazia sapaturilor au fost analizate de specialisti si vor fi conservate in situ sau expuse publicului intr-un ansamblu muzeal realizat in parcul ce va fi amenajat pe fostul amplasament al gradinii vechii Curti Domnesti.

Dincolo de datele tehnice, graitoare, desigur, este cu totul remarcabil spiritul antreprenorial manifestat aici. Numai antreprenorul stie cite riscuri si-a asumat, cum a gasit finantarile necesare si in cit timp se va amortiza investitia, care nu are totalmente destinatii private potential profitabile, ci contine – cum s-a observat – si importante functiuni publice. Mai ales ca perioada nu este foarte favorabila, iar concurenta, in retail mai ales, exista. Sigur, in 2005 altfel se vedeau lucrurile. Dar piata a involuat din cauza crizei, mai ales cea imobiliara, consumul a stagnat si este cu atit mai laudabil faptul ca proiectul a continuat si va fi finalizat in curind.

Cred ca mult mai usor puteam combate criza daca aveam mai multe astfel de investitii, publice si private, si in alte domenii. Eu am acordat intreaga incredere antreprenorilor, pentru ca de la ei, si nu de la politicieni, am auzit si vazut cele mai bune solutii anticriza. Era bine sa avem un pilotaj economic asigurat de tehnocrati, sau macar dupa principii antreprenoriale. Era bine sa avem o administratie antreprenoriala, un invatamint superior antreprenorial s.a.m.d.

Intorcindu-ne la Iulius Group si la proiectul Palas, sint inca o dovada ca omul sfinteste locul. Pentru ca avem de-a face cu un om de afaceri foarte serios, foarte constructiv, conditional, profesionist, are viziune, concepe si manageriaza proiecte mari, complexe si generoase, stie sa se inconjoare de specialisti si lasa in urma realizari frumoase. Am observat ca, in preajma sa, atit oamenii, cit si locurile se schimba. Devin mai frumoase.

Comentarii