Criminalii soselelor raman nepedepsiti

luni, 12 iulie 2010, 07:22
4 MIN
 Criminalii soselelor raman nepedepsiti

  In fiecare an, zeci de botosaneni isi pierd viata in „razboiul" de pe sosele, iar alte sute sunt raniti grav. Si asta din cauza unor soferi care sfideaza legea. Chiar daca au omorat doua sau trei persoane, soferii vinovati scapa, de cele mai multe ori, fara nicio zi de puscarie. Trimisi in judecata pentru ucidere din culpa (n.r. – fapta la care se incadreaza accidentele rutiere cu victime), cei mai multi sunt condamnati la pedepse cu suspendare. Si de parca nu ar fi de ajuns, rudele victimelor sunt nevoite sa astepte ani in sir anchetele politistilor sau procurorilor. In 2009, de exemplu, 34 de persoane si-au pierdut viata in accidente rutiere, iar in anul anterior 42. Din toate aceste cazuri, putine au ajuns sa fie solutionate.

In vara 2008, o eleva de la Grupul Scolar de Industrie Usoara era accidentata pe o trecere de pietoni de pe Strada Primaverii, iar dupa cateva saptamani a murit intr-un spital din Iasi. Ulterior, soferul implicat, Constantin S., a fost pus sub acuzatia de ucidere din culpa, dar ancheta Politiei a durat pana anul acesta pe 1 martie. Lasat in libertate, Constantin S. a fost implicat intr-un alt accident mortal pe drumul Suceava-Botosani. La finele lunii iunie, barbatul s-a sinucis, inainte ca dosarul sa fie solutionat. Intre timp, Valeriu Apetrei, tatal fetei ucise in primul accident rutier, fost angajat al Inspectoratului Judetean de Politie, a infiintat Asociatia pentru Protectia Victimelor Accidentelor Rutiere. „Daca politistii si-ar fi facut treaba, nu se ajungea aici", a spus atunci Valeriu Apetrei.

Anul trecut, in august, Petru M. de 31 de ani conducea un Ford Focus, iar intre Flamanzi si Frumusica a lovit in plin doua grupuri de adolescenti care se intorceau de la o discoteca. Trei tineri nevinovati au murit in urma impactului. Soferul care a provocat accidentul a parasit locul accidentului, fiind gasit de politisti dupa patru ore, avand o alcoolemie de 0,66 miligrame/litru alcool pur in aerul expirat. Desi a trecut aproape un an, dosarul nu a ajuns in instanta nici pana azi.

In iunie 2007, trei tineri din Vorona s-au rasturnat cu un Mercedes Vito in apropierea intersectiei de la Mesteacan, unul dintre ocupantii masinii pierzandu-si viata. Anul acesta procurorii au dispus neinceperea urmarii penale pe motiv ca vinovat de producerea accidentului ar fi chiar cel decedat, dar solutia a fost infirmata si dosarul s-a intors la Politie pentru reluarea cercetarilor.

  

Anchete tergiversate cu expertize

In toate aceste cazuri, spun politistii, anchetele au fost intarziate de faptul ca pentru solutionarea cauzelor a fost nevoie de realizarea unor expertize traseologice si criminalistice. „De vina sunt procedurile. De regula, cei implicati solicita efectuarea unei expertize mentionand motivele si obiectivele. Se primeste lista cu expertii, fiecare parte are dreptul la un expert asistent si sa ceara noi obiective. Se efectueaza expertiza, dupa care apar problemele – fie cel care a solicitat-o afla ca rezultatele nu ii sunt favorabile si refuza sa o plateasca, fie partea adversa, care se considera nedreptatita, solicita o alta expertiza", spune procurorul Aurel Simion, purtator de cuvant in cadrul Parchetului de pe langa Tribunalul Botosani.

In principiu, expertizele nejustificate ar putea fi respinse, dar in cazul accidentelor rutiere mortale acest lucru este aproape imposibil, intrucat cel care solicita poate invoca incalcarea drepturilor procesuale sau limitarea dreptului la justitie.

  Sentinta pronuntata dupa trei ani

  Conform Codului Penal, uciderea din culpa ca urmare a nerespectarii dispozitiilor legale se pedepseste cu inchisoare de la doi la sapte ani. Dar, pe langa anchetele intarziate si solutionarea dosarelor in instanta poate dura ani in sir. Mai mult, majoritatea pedepselor sunt cu suspendare. Pe 26 iunie 2006, Pamela A. conducea un BMW pe Strada Imparat Traian venind dinspre Gara. In dreptul fostului magazin Spicul, tanara a pierdut controlul masinii, care a ajuns pe trotuar si a spulberat doi oameni care stateau de vorba pe un gard. Unul dintre barbati a fost tarat mai multi metri de masina si a decedat la scurt timp. Ancheta in acest caz a fost ingreunata de expertizele efectuate, dar si de conflictele dintre parti. Astfel, inculpata a depus in timpul anchetei o plangere penala impotriva medicilor legisti care l-au examinat pe supravietuitorul accidentului. Sentinta finala, de trei ani inchisoare cu suspendare, pronuntata in mai, a venit dupa alti doi ani de procese.

Primii din UE la nesiguranta rutiera

In timp ce aproape toti „criminalii" soselelor primesc condamnari cu suspendare, Romania este pe ultimul loc in Uniunea Europeana la capitolul siguranta rutiera. Datele apar intr-un raport al Consiliului European de Siguranta a Transporturilor (ETSC). De asemenea, potrivit ETSC, Romania este tara in care numarul mortilor pe sosele a fost mai mare in 2009 (2.795 de decese), decat in 2001 (2.454). Deci, un plus de 341 de victime, echivalentul unei cresteri de 14%. In aceeasi situatie mai este doar Malta, care a inregistrat insa un plus de numai cinci decese anul trecut, fata de 2001.

sursa: Monitorul de Botosani

Comentarii