Istorie auto stransa intr-o colectie cu sute de machete

duminică, 05 iulie 2009, 21:58
3 MIN
 Istorie auto stransa intr-o colectie cu sute de machete

Desi are grija de mii de carti, barbatul de 31 de ani sustine ca pasiunea lui pentru masinute o depaseste cu mult pe cea pentru meseria din care isi castiga existenta, dovada fiind ca prima inghite o parte din salariul adus de cea de-a doua.

"Erau baieti in cartier ai caror parinti plecau peste hotare. De exemplu polonezii aveau inca de pe atunci magazine specializate cu masinute. Apoi erau rusii, care aveau machete, de la tancuri pana la masina elitei, limuzina Zil. Erau foarte atenti la detalii. Acum, de ziua mea sau la un eveniment, prietenii imi aduc machete", povesteste Sabin Parvan cum a inceput totul.

Daca la inceput parintii au crezut ca este o pasiune trecatoare, cu timpul acestia au recunoscut ca s-au inselat, colectia fiului lor crescand de la un an la altul. Tanarul sustine ca, in timp, a adunat peste 500 de machete. Pe unele dintre ele, mai ales pe cele mici, din metal, de pe vremea comunismului, le-a vandut. Asta doar pentru a cumpara altele mai sofisticate. In timp, valoarea colectiei a depasit 5.000 de euro. Cea mai scumpa piesa este o masinuta metalica, o macheta la scara 1:67, realizata inainte de Revolutie dupa un Chevrolet Corvette Sting Ray, fabricat in 1962. O macheta asemanatoare a gasit-o scoasa la vanzare in cadrul unei licitatii electronice, pretul de pornire depasind 400 de euro.

Acum, Sabin Parvan isi dedica ore intregi pasiunii sale, curatind machete sau cautand pe net noutati despre fiecare in parte. Pentru a putea depozita masinutele, tanarul a construit rafturi speciale, unul fiind dedicat marcii Ferrari, preferata sa. Majoritatea masinutelor pe care le detine acum sunt fabricate de Burago, unul din cei mai mari producatori de gen, insa colectionarul este decis sa se reorienteze, mai ales ca manufacturierul italian a preferat cantitatea in favoarea calitatii. "Acum nu mai fabrica machetele in Italia, ci in China si se simte asta. Plus ca au pierdut acum drepturile de a mai fabrica machete Ferrari", spune cu pasiune colectionarul.

Dar asta nu inseamna ca botosaneanul cauta machete doar in magazin. Tanarul sustine ca una din cele mai bune afaceri le-a facut-o pe Pietonalul Unirii, la un targ de jucarii. "Am cumparat un monopost Ferrari cu cinci lei. Peste cateva zile am inceput sa caut pe net modelul, sa aflu cand e produs. L-am gasit la o licitatie cu 100 de euro", a povestit Sabin Parvan. Barbatul are si machete facute de el insusi, pentru realizarea uneia chinuindu-se zile intregi.

Expozitie la Muzeul Judetean

Cel mai mult a avut de muncit inainte de Ziua Copilului, timp de doua zile pregatind masinile pentru a fi expuse la Muzeul Judetean. "Nu poti doar sa le stergi de praf cu o batista. Trebuie sa stergi fiecare rotita, bordul, scaunele, si asta dureaza. In general folosesc betigase pentru urechi", a continuat Sabin Parvan.

Dragostea pentru masinutele de metal l-a facut pe barbat sa devina un pasionat al istoriei automobilelor. "Ma deranjeaza cand cineva spune ca fac colectie de masinute. Nu e chiar asa. Fiecare are istoria ei si ma intereseaza si acest lucru. De ce au scos italienii in anii ’35 Fiat Topolino (soricel)? Pentru ca au fost loviti de criza financiara si au scos o masina ieftina si accesibila. De ce li se spune celor de la Mercedes «Sagetile Argintii»? Pentru ca intr-o cursa, au razuit toata vopseaua de pe masini si astfel au avut automobile mai usoare cu aproape 20 de kilograme si au si castigat. Toate lucrurile astea le inveti atunci cand esti pasionat de masini", a incheiat botosaneanul.

 

Sursa: Monitorul de Botosani

Comentarii