Politisti pusi sa amendeze soferi pentru o afacere privata

joi, 26 martie 2009, 22:05
3 MIN
 Politisti pusi sa amendeze soferi pentru o afacere privata

Astfel, in momentul semnarii parteneriatului national cu firma Codec, reprezentantii Politiei Romane au invocat faptul ca institutia nu poate monta astfel de radare intrucat investitiile de acest tip pot fi realizate doar de administratorii drumurilor sau de autoritatile locale. "In plus, Politia Romana nu are logistica si nici fondurile necesare pentru a putea achizitiona si monta atatea radare", spune comisarul sef Dumitru Zmau, seful Serviciului Politiei Rutiere.

In motivarea acestui punct de vedere politistii au invocat faptul ca inclusiv indicatoarele rutiere sunt amplasate de administratorii drumurilor, Politia Rutiera oferind doar un aviz de principiu. Totusi, politistii uita ca legea de functionare a Politiei si legea privind statutul politistilor le permit sa incheie acelasi tip de parteneriat cu primariile si administratorii de drum, acestia din urma avand posibilitatea sa achizitioneze aparatura necesara. Ori, daca nici acestia nu ar fi dorit sa se implice, se putea apela la achizitii in leasing, asa cum s-a facut in cazul bicicletelor sau autospecialelor de politie. In acest fel, banii rezultati in urma aplicarii de sanctiuni ar fi ajuns in totalitate la primarii, nu in vistieria unei firme private. Acest fapt este cu atat mai curios pentru ca, analizand la rece protocolul semnat cu firma Codec, politistii vor ajunge sa lucreze pentru aceasta societate privata care va incasa 65% din cuantumul amenzilor.

Practic, dintre cei trei parteneri, cele mai castigate par sa fie primariile care pun la dispozitie terenul – cate o jumatate de metru patrat pentru fiecare camera – dar si firma clujeana, care aduce echipamentul tehnic. Astfel, dupa realizarea  sistemului, cei doi parteneri nu mai au altceva decat sa astepte banii, in timp ce agentii rutieri cheltuiesc o sumedenie de bani din bugetul public pentru a-i identifica si sanctiona pe contravenientii care incalca regimul legal de viteza.

Potrivit informatiilor oficiale, un radar mobil de ultima generatie, TSS Audiovision, utilizat la supravegherea traficului rutier si dotat cu GPS si ANPR cu functie de recunoastere automata a placutelor cu numere de inmatriculare, costa peste 17.000 de euro. E drept, pretul pare cam piperat, insa un radar simplu, de tipul celor folosite de firma Codec, ar putea costa undeva la 5.000 de euro. Insa, la numarul mare de depasiri ale regimului legal de viteza, costul investitiei ar fi fost amortizat intr-un singur an.

Parteneriatul pentru radare a fost incheiat la nivel national

Parteneriatul dintre firma Codec SRL din Cluj si primariile din intreaga tara se face in baza Programului National Speed Limit aflat sub supravegherea Politiei. In judetul Botosani, primele sisteme de monitorizare video dotate cu radare vor fi montate in comuna Vladeni si vor monitoriza traficul spre si dinspre Suceava. Camerele vor fi inregistra doar masinile care circula cu peste 50 de kilometri pe ora, insa sanctiunile Politiei Rutiere ii vor viza doar pe soferii care vor rula cu peste 60 de kilometri la ora. 

In statele Uniunii Europene, exploatarea radarelor este lasata adesea in grija firmelor private insa, spre deosebire de Romania, sumele provenite din amenzi ajung in bugetul de stat. Procesul verbal este inaintat contravenientului tot prin posta si poate fi contestat in instanta.

Procesele verbale de sanctionare pot fi contestate

Avocatii botosaneni spun ca procesele verbale de sanctiune pe care cetatenii le primesc acasa in urma savarsirii unei contraventii care este constatata cu ajutorul radarelor fixe pot fi contestate. Avocatii spun ca soferii trebuie informati corect asupra modalitatilor de plata si nu pusi la plata unor comisioane sau taxe postale pentru achitarea amenzii. „Procesul verbal trebuie sa contina anumite elemente obligatorii. Daca cetatenii au dubii cu privire la legalitatea acestuia pot contesta acest lucru in instanta. Nu este normal ca amenzile sa fie platite doar la o primarie", a declarat Simona Bosovici, avocat in cadrul Baroului Botosani.

La randul lor reprezentantii Curtii de Conturi urmeaza sa verifice modul cum sunt administrate sumele obtinute din amenzi si in ce scopuri sunt folosite de primariile locale.

 

Sursa: Monitorul de Botosani

Comentarii