Medie de elev: zece violente pe zi

miercuri, 27 aprilie 2011, 20:28
3 MIN
 Medie de elev: zece violente pe zi

In fiecare zi de scoala, in unitatile scolare din judetul Neamt se inregistreaza in medie zece cazuri de violenta, raportate catre Inspectoratul Scolar Judetean. Elevii se lovesc, se imping, se bruscheaza si se ameninta, fac schimb de cuvinte urite, intirzie la ore sau parasesc sala de clasa, au atitudini sfidatoare sau provocatoare la adresa cadrelor didactice sau, si mai rau, comit fapte care cad sub incidenta legii, furturi, tilharii, vagabondaje sau agresiuni. Conform situatiei lunare inregistrate de inspectoratul scolar, in scolile nemtene au fost inregistrate in luna martie 264 de cazuri de violente, comise de 158 de elevi. Ca de obicei, cele mai multe s-au inscris in sfera violentelor de limbaj (112 cazuri), urmeaza apoi violentele fizice si situatiile in care s-a manifestat un comportament deviant in relatie cu scoala (cite 62 de cazuri), ofense aduse statutului si autoritatii cadrelor didactice (19 cazuri) si noua situatii in care s-au semnalat comportamente care au intrat sub incidenta legii (furturi, tilharii, vagabondaj), in care s-a solicitat si colaborarea serviciului politiei de proximitate. "In comparatie cu luna februarie se inregistreaza o usoara crestere a numarului de cazuri, situatia de ansamblu inscriindu-se in media lunara a acestor cazuri", a spus inspectorul scolar responsabil cu activitatea educativa, Eugen Dinu Vasiliu.

Psihologii considera ca ceea ce se intimpla in scoli nu este decit o reproducere, la scara mai mica, a ceea ce se intimpla in societate. "Copiii sint inconjurati de astfel de fapte de violenta acasa, pe strada, la televizor. Copiii care traiesc intr-un mediu violent sint predispusi la violenta. Parintii, grupul de prieteni, anturajul, modelele pe care le promoveaza mass-media au foarte mare influenta asupra comportamentului copiilor", a spus psihologul scolar Gabriela Pricopie.

Toate cazurile de violenta si de comportament care ies din sfera relatiilor normale dintre elevi sint monitorizate de profesori si diriginti, iar inspectoratul scolar organizeaza simpozioane si dezbateri pe tema violentei. Din pacate, prea putin dintre cele discutate ajunge la elevii-problema, la care schimbarea ar trebui sa inceapa cu o vizita la psiholog. "Daca este sa facem o comparatie cu ceea ce se intimpla in urma cu 5-6 ani, numarul celor care se adreseaza psihologului scolar pentru ca au identificat o problema sau, pur si simplu, pentru o discutie, este in continua crestere. Cei care au nevoie de consiliere ajung, insa, la noi abia dupa repetate discutii cu dirigintele sau cu directorul unitatii de invatamint. Vin la o sedinta sau doua, dar, din pacate, parintii considera ca si-au facut datoria cu asta si nu urmaresc indeaproape evolutia copilului in continuare", a spus psihologul Gabriela Pricopie.

Nota mica la purtare, alternativa de moment

In tentativa de a-i potoli pe zurbagii, scoala are putine metode la indemina. De obicei, prima data se apeleaza la scaderea notei la purtare, iar in cazul abaterilor grave aceasta este insotita si de activitati in folosul comunitatii sau exmatriculare. Scaderea notei la purtare nu mai sperie, insa, aproape pe nimeni si nici nu rezolva problemele decit pe termen foarte scurt. "Scaderea notei la purtare poate fi o forma de constringere in conditiile in care mediile de la scoala sint luate in considerare la admiterea la liceu si la facultate, dar nu ofera decit o rezolvare de moment a situatiei. Important este sa constientizam copilul ca acest comportament, care nu este in regula, il va transforma intr-un adult care nu va face fata cum trebuie provocarilor care il asteapta", a spus psihologul.

Una dintre solutiile recomandate de catre specialisti este implicarea tinerilor in stabilirea regulamentelor si regulilor de comportament acceptate in scoala, dar si in programele dedicate tinerilor-problema. "Noi derulam un astfel de program, «Tinerii impotriva violentei», si am lucrat alaturi de elevi cu rezultate foarte frumoase. Am reusit sa avem niste ore de consiliere productive, cu discutii care si-au atins scopul, niste ore de consiliere altfel decit cele formale, obligatorii, incluse in program", a spus psihologul Gabriela Cantoreanu.

 

Sursa: Ziarul de Roman

Comentarii