Bani fu**ti (I)

marți, 26 mai 2009, 18:02
8 MIN
 Bani fu**ti (I)

17 drumuri construite prin fonduri SAPARD au insemnat imbogatirea celor care detin firme de constructii – o gama variata de figuri politice marcante in judet, dar si de nume importante si clienti abonati la contracte in functie de culorile politice. In cazul a 14 drumuri, constructorii si-au batut joc si au furat cum au putut: fie din latime, fie raportand lucrari fictive, fie din compozitia materialelor, fie pur si simplu folosind alte tehnologii decat cele prevazute in proiecte. Pentru niste drumuri care au inceput sa se strice inainte de a fi date in folosinta, baietii destepti din constructii au incasat peste 13 milioane de euro. In urma lor, a ramas o pacoste pentru cei care trebuie sa intretina traseele si un motiv de furie pentru comunitatile locale. Ziarul Obiectiv va descrie, in serial, miza invariabila a proiectelor SAPARD care au vizat constructia de drumuri in judet: banii furati.

Furturile din cele 17 contracte SAPARD pentru constructia de drumuri in judetul Vaslui se vad cu ochiul liber. Nu trebuie sa fii specialist in constructii pentru a observa ca ceva este in neregula atunci cand un drum care trebuia sa aiba cel putin 5,5 metri in latime are de fapt doar trei, patru sau cinci metri, cum nu trebuie sa fii specialist in domeniu ca sa observi calitatea foarte proasta a lucrarilor, acolo unde drumurile au o stare dezastruoasa si presupun gropi intrerupte din loc in loc de suprafete netede. 13 milioane de euro au intrat in buzunarele constructorilor pentru lucrari executate in bataie de joc.

Ziarul Obiectiv a solicitat Agentiei de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit (APDRP) o lista cu toate drumurile construite in judetul Vaslui si a caror finantare a constat in fonduri SAPARD. Timp de doua zile, am luat la puricat fiecare drum: in ce stare se afla, cum s-au respectat proiectele initiale, anii darii in folosinta, duratele de exploatare, perioadele de garantie, firmele care au casigat licitatiile, respectiv firmele care au executat de fapt lucrarile. Nu in ultimul rand, lucrul cel mai important poate – persoanele care se afla in spatele firmelor care s-au jucat cu banii primiti de la Uniunea Europeana pentru o reala dezvoltare rurala.

Descoperirile noastre ar tine de domeniul fantasticului intr-o tara normala. Nu si in Romania, si cu atat mai putin in judetul Vaslui, unde drumuri a caror constructie nici nu se finalizase incepusera sa se strice. Mai grav – exista suspiciuni serioase de furturi masive, de mita si tot tacamul unui ospat din bani europeni: drumuri de trei metri latime, lucrari fictive, neexecutate, acostamente lipsa. Uneori, lipsesc podete intregi, care erau prevazute in contracte. Astfel ca, luand in calcul apetitul deosebit al rechinilor din constructii pentru banii europeni, nu este de mirare ca lucrarile s-au facut de mantuiala. Salvarea constructorilor este de cele mai multe ori durata de exploatare prevazuta in contracte – un halucinant cel mult cinci ani (!) sau durata perioadei de garantie, tot conform contractelor, de maximum doi ani, egala cu a unui televizor. Constructorii nu au scapat insa de fiecare data basma curata. Un singur primar, ambitios, a dat in judecata firma care a construit un drum in bataie de joc si a si castigat procesul intentat. Totusi, de cele mai multe ori, cu toate ca la inaugurare s-au prezentat fete si minti luminate ale judetului, nimeni nu mai vorbeste despre drumurile SAPARD, ca si cum ce-i furat e bun furat.

Suspiciunile de jaf sunt pe deplin justificate caci: in mod obisnuit, Uniunea Europeana nu finanteaza proiecte de drumuri in mediul rural care nu respecta caracteristicile necesare pentru un drum comunal cu doua benzi de circulatie (latimea partii carosabile de cel putin 5,50 metri, latimea acostamentelor de cel putin 2 x 0,75 metri, de unde rezulta o latime totala a platformei de cel putin 7,00 m); din comisiile de receptie a lucrarilor trebuie sa faca parte, in mod obligatoriu, un reprezentant SAPARD, care sa nu intre nicicum in legatura cu firma constructoare si un reprezentant al Inspectroratului de Stat in Constructii, respectiv dirigintele de santier. De cele mai multe ori, specificatiile tehnice nu au fost respectate, firmele constructoare au mentinut legaturi cu inspectorii SAPARD dincolo de santier, Inspectoratul de Stat in Constructii si-a dat avizul pe lucrari execrabile, iar dirigintii de santier nu au sustinut cauza beneficiarilor, trecand baricada de partea firmelor de constructii. In mod absurd, la inaugurari au fost prezente figuri importante care au transformat nerealizarile pe bani europeni in capital electoral, dovedindu-se astfel orbi in privinta jafului facut de colegi sau apropiati de partid.

Drumurile noastre proaste

Cu lista in mana, am purces la drum. De departe, cea mai mare bataie de joc a avut loc la Bogdanita si poarta semnatura Hidrotehnica SA, firma condusa de fostul deputat PSD Vasile Butnaru, ajuns pe cai mari dupa ce a fost numit in aceasta functie de superiorii sai din partid. Anterior insa, firma sa a beneficiat de cateva contracte grase in judet. Unul dintre ele a avut ca obiectiv realizarea unui drum de 4,6 km, din Coroiesti in Cartibasi (comuna Bogdanita). A fost unul dintre primele drumuri finantate SAPARD la noi in judet, astfel ca evenimentul de inaugurare nu putea fi ratat de Vasile Mihalachi, atunci vicepresedinte al Consiliului Judetean Vaslui si de Ioan Tibulca, fost si actual prefect, cu toate ca implicarea acestora a fost zero. Bucurosi nevoie mare ca un coleg de-al lor s-a imbogatit dupa ce a obtinut un contract in valoare de 830.000 de euro, Vasile Mihalachi si Ioan Tibulca au taiat atunci panglica unui drum prost din capul locului: bitumul putea fi cojit cu mana; lucrarile nu erau finalizate; gropi existau deja; latimea drumului (6 metri in proiect) era mult redusa. In prezent, drumul arata si mai prost si se vede clar cum compozitia suprafetei de uzura, acolo unde nu lipseste, se modifica de la metru la metru. Lucrarile neexecutate includ pietruirea drumurilor adiacente pe o distanta de 50 de metri, rigole de scurgere de la poduri si podete, nivelarea si inierbarea zonei de protectie a drumului. In plus, podete intregi lipsesc de la fata locului, desi erau incluse in proiect. Banii s-au platit insa conform proiectului, totul pentru bunul mers al unei afaceri de partid in care fostul deputat Vasile Butnaru este asociat cu sotia sa. Doar ca exemplu, se merita sa amintim ca un drum de 4,1 kilometri, construit in comuna Padureni prin fonduri SAPARD, a costat 412.013 euro.

Tam-tam-ul ridicol si absurd de la acea vreme l-au scarbit pe primarul Florin Bleoju, cel care a descris in amanunt ce si cum s-a furat: "Nu am fost multumit de la inceput de acest drum. Este cea mai mare lovitura pe care un constructor a putut sa o dea vreodata Primariei Bogdanita. La sfintire au venit toate oficialitatile, si Mihalachi, si Tibulca, iar acum ni se spune sa fim multumiti ca s-a facut si atat, ca si cum ar fi fost proiectul lor. Totul este facut rau – terasamentul este subdimensionat in mod voit, grosimea stratului de uzura – la fel, iar tehnologia de lucru nu a fost respectata. Au lasat lucrari neexecutate, insa eu cred ca au fost mana in mana cu cei de la Inspectoratul de Stat in Constructii, cu inspectorul de la SAPARD, despre care constructorul stia si ce mananca si unde doarme, dar si cu dirigintele de santier, Ciprian Pelin. Dupa asa-zisa finalizare a drumului, constructorul nu a mai vrut sa tina legatura cu noi, asta dupa ce au dat posibilitatea tuturor sa fure din acest drum. Noi (primaria – n.r.) am facut imprumut la BCR pentru plata constructorului, care, cand a vazut ca i s-a achitat tot, a facut tot posibilul sa nu putem recupera banii de la SAPARD, nedorind semnarea dosarului de plata. Intarzierea aceasta de trei luni ne-a costat 600 de milioane de lei (bani publici – n.r.) in dobanda datorata bancii, asta dupa ce constructorul se ruga de mine sa semnez receptia pentru a primi ultima transa de bani. O receptie finala nu este intocmita nici acum. Exista doar o receptie provizorie, potrivit careia constructorul s-a angajat sa revina si sa finalizeze lucrarile, lucru care nu s-a intamplat. Insa la prima transa, imediat ce a incasat noua miliarde de lei vechi, familia Butnaru s-a largit cu doua masini luxoase. Eu am sesizat Consiliul Judetean referitor la ce s-a intamplat aici, insa mi s-a raspuns sa fiu multumit ca s-a facut si atat. Cred insa ca 40% din valoarea proiectului inseamna bani furati ca popa, iar cei de la SAPARD tac".

Aceluiasi constructor, desi reusise performanta de a construi un drum gata stricat, i s-a netezit drumul in licitatii catre alte doua contracte. Mai intai la Gagesti, unde a dat cu tehnica de pamant, iar mai apoi la Pogana, unde asociat in lucrare cu firma Corevas SA, a facut treaba ceva mai buna, dar nicidecum lipsita de hibe. La Gagesti insa, mai ca s-a intrecut pe sine. Pentru un drum la fel de prost, lung de 3,6 kilometri, a incasat 486.601 euro. La fel, doar taierea panglicii s-a facut ca la carte. Primarul de acolo insa – Tiberiu Lorin Coatu – nu s-a lasat cu una, cu doua, si a actionat Hidrotehnica SA in instanta pentru plata garantiei, de circa 1,7 miliarde lei vechi. Pentru aceeasi suma a intrat pe filiera si Directia de Lupta Antifrauda, a carei ancheta nu s-a solutionat nici pana astazi.

Procesul din instanta a continuat insa si s-a incheiat de curand, Hidrotehnica SA fiind obligata la renuntarea sumei depuse drept garantie. Drumul insa arata cum nu se poate de prost, iar primarul din Gagesti spune nervos ca vinovatii sunt mai multi: "Trebuie spus ca proiectul a fost unul tampit. Nici nu stiu cum de s-au dat bani pentru asa proiect si asa lucrare. Doar ca sa circule niste bani? Noi am reusit totusi sa castigam procesul atat la Vaslui, cat si la Iasi, la Curtea de Apel. Dar si SAPARD-ul (APDRP – n.r.) e vinovat pentru ca a inchis ochii la toate neregulile! Iar pentru acea garantie ne-am frecat si tot o sa ne mai frecam daca e nevoie!".

La Pogana, primarul Ioan Vezeteu acuza starea proasta a drumurilor facute cu fonduri SAPARD. Unul porneste din drumul judetean catre Mascurei si este construit de Corevas SA, firma controlata de Romeo Popescu Costan, iar celalalt porneste din acelasi drum judetean inspre Tomesti si este construit de Hidrotehnica SA. In cazul ambelor, exista aceleasi probleme: gropi, rigole lipsa, latime aproximata de constructori prin lipsa.

Primarul Ioan Vezeteu adopta insa o atitudine umila si nu indrazneste sa spuna prea mult: "Noi ne multumim cu acest drum. Intr-adevar, au aparut gropi, lucrarile nu au fost de durata si asta nu prea e bine. In plus, nici latimea nu a fost respectata. Dar fata de cum era… e bine si asa!"

Lista drumurilor proaste si a neregulilor o puteti studia alaturat pana maine, cand vom reveni cu amanunte picante de la Stanilesti, Dimitrie Cantemir, Hoceni, Pungesti, Albesti, Pochidia si asa mai departe.

 

Sursa: Obiectiv de Vaslui

Comentarii