FOTO: Cum s-a născut Vama Veche în Iași. Bucureștenii au fost malițioși

vineri, 08 ianuarie 2016, 12:23
2 MIN

Cunoscută şi drept Vama Veche, clădirea din cărămidă de peste drum de Gara Mare este situată într-o zonă emblematica a orasului .

Odata cu constructia caii ferate spre Basarabia, a fost nevoie si de o cladire a vamii in apropiere pentru a se facilita comertul cu Moscova. In acea perioada In 1874 a fost inaugurata calea ferata de ecartament larg de la Iasi la Nicolina – Ungheni – Chisinau. de 1524 mm, pentru a se realiza legatura cu Rusia.

Alegerea ecartamentului larg, la constructia acestei linii, a starnit unele comentarii malitioase in ziarele din Bucuresti ("filorusii de la Iasi au construit o linie cu ecartament rusesc"), dar alegerea acestei solutii tehnice se va dovedi inspirata, trenurile rusesti putand fi incarcate direct din Iasi, nemaifiind necesara transbordarea marfii in statia Ungheni.

Pe atunci, liniile de ecartament normal (care ieseau din gara Iasi) si cele de ecartament larg (care plecau spre Ungheni) se intalneau in cladirea "Antrepozitelor" Iasi, actuala "Vama Veche". Constructia acestei linii a fost justificata de faptul ca, inca de pe atunci, Romania exporta canditati destul de mari de marfuri in Rusia (produse alimentare si lemn in special). In 1877, peste aceasta linie larga se suprapune ("se incaleca") si o linie cu ecartament normal.

Răsărită parcă din coloratura pestriţă de flori şi din glas de precupeţe, impozanta construcţie si-a inceput istoria ca imobil in 1873, cind regele Carol I, aflat in vizita la Iasi,si a asezat piatra de temelie la "Casa de vama" din gara Iasi, constructor al edificiului fiind Grigore Eliad, (n.d.1833 – 1901)( care între 1872-1874 a realizat și tronsonul de cale ferată cu ecortament larg între Iaşi Ungheni, pe o lungime de 21,4 km.) dar arhitect este Henry Susskind.

 

Comentarii