De Business

Punem punctul pe știi

Iaşul – pe locul 17 în ţară la exporturi. Situaţia „din teren”, diferită de datele statistice

joi, 07 iulie 2016, 02:02
5 MIN
 Iaşul – pe locul 17 în ţară la exporturi. Situaţia „din teren”, diferită de datele statistice

Vânzările firmelor din judeţ în afara ţării reprezintă doar 1,4% din totalul exporturilor de la nivel naţional. Principalul motor al comerţului internaţional este compania Delphi Diesel Systems România. Totuşi, trebuie menţionat că statisticile nu includ exporturile de la Lear Corporation şi Continental Automotive deoarece aceste firme au doar puncte de lucru în judeţ, iar datele sunt raportate la Argeş, respectiv Timiş.

 

Iaşul este pe primul loc în topul judeţelor regiunii de Nord – Est după valoarea exporturilor la nivel naţional, dar se află în umbra altor 16 judeţe din ţară. Potrivit unei analize realizate de Ziarul Financiar în baza datelor oferite de Institutul Naţional de Statistică, exporturile firmelor din judeţul Iaşi reprezintă 1,4% din totalul exporturilor româneşti, „locomotiva” ieşeană fiind compania Delphi Diesel Systems România, cu sediul în satul Brătuleni, Miroslava. Totuşi, situaţia „din teren” ar putea fi puţin diferită faţă de datele statistice dacă luăm în calcul că, cel puţin două din companiile importante din Iaşi la capitolul exporturi, Lear Corporation şi Continental Automotive România, au doar puncte de lucru în Iaşi şi nu raportează datele Direcţiei de Statistică Iaşi.

 
Cum stăm în zona Moldovei
 
La nivelul regiunii de nord – est, Iaşul exportă de aproape cinci ori mai mult decât Vasluiul, de aproape trei ori mai mult ca Botoşani, de două ori mai mult ca Neamţ şi cu circa 40% mai mult ca Suceava şi Neamţ. Spre deosebire de judeţele cu firme în topul exportatorilor, unde sunt fabrici auto şi din sectorul electric, în judeţele Moldovei  se pune accentul pe textile, prelucrarea lemnului sau siderurgie. Astfel, cel mai important exportator din Bacău (0,9%) este Holzindustrie Schweighofer, în Suceava (0,8%) EGGER, în Neamţ (0,7%) Arcelor Mittal Tubular Products şi compania Rulmenţi în Vaslui (0,3%). Cel mai probabil, neputinţa firmelor ieşene în ceea ce priveşte valoarea exporturilor comparativ cu unele judeţe, chiar mult mai mici ca suprafaţă şi populaţie, este dată de lipsa unei infrastructuri rutiere, care „alungă” de obicei investitorii. Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi, omul de afaceri Paul Butnariu, caracterizează regiunea de nord – est ca fiind „o insulă” care, fie din cauze geografice, fie politice, are şanse foarte slabe de a depăşi acest dezavantaj al infrastructurii rutiere.
 
Cât 19 judeţe la un loc
 
Analiza ZF arată că, după Bucureşti, care dă 17,4% din exporturi la nivel naţional, există judeţe care exportă cât alte 18-19 judeţe la un loc. Pe locul secund se află Argeş, cu 9,7% din exporturi, unde funcţionează Automobile Dacia, iar pe poziţia a treia a podiumului se clasează Timiş cu 9,5%, cel mai important exportator din judeţul bănăţean fiind tot din industria auto, compania Flextronics Manufacturing. Tot companii din industria auto şi a echipamentelor electrice şi electronice au ales să investească în judeţele din vestul României datorită infrastructurii rutiere accesibile. Cu excepţia Sălajului (0,9%) unde funcţionează Silcotub Zalău, a Bistriţei Năsăud (1,3%) cu Leoni Wiring Systems Ro din domeniul  auto şi Hunedoara la egalitate de 1,4% cu Sews, Iaşul este depăşit de toate judeţele din zona de centru – vest a ţării. Astfel, industria auto a propulsat judeţe ca Satu Mare (1,6%) cu Contitech Fluid Automotive, Sibiu (4,2%) cu Continental Automotive România, Braşov (5,1%) cu Autoliv,  Arad (5,7%) cu Takata – Petri sau Timiş (9,5%) cu Flextronics Manufacturing. Iaşul mai este depăşit din zona de nord – vest de Maramureş (2%) cu principalul exportator Eaton Electro Producţie din sectorul echipamentelor electrice, Cluj (2,2%) cu De’Longhi România din sectorul electrocasnicelor, Bihor (3,5%) cu Samsung România, Mureş (1,7%) cu Azomureş din sectorul chimic şi Alba (1,9%) cu Holzindustrie Schweighofer din industria de prelucrare a lemnului. Iaşul mai este depăşit şi de Galaţi (1,6%) care are ca principal exportator Arcelor Mittal din domeniul siderurgic, Constanţa (3,7%) cu Rompetrol Rafinare şi Prahova (3,5%) cu Petrotel Lukoil din sectorul petrolier, Olt (2,3%) cu ALRO din sectorul metalurgiei neferoase şi Dolj (2%) cu Ford România.
 
„Suntem o insulă”
 

Preşedintele Camerei de Comerţ spune că exporturile companiilor din regiunea de nord – est nu stagnează, ci sunt în creştere, dar atât timp cât nu se investeşte în infrastructură nu sunt şanse de a depăşi judeţele mai performante. „Suntem o insulă, asta e realitatea, dar să nu fim ipocriţi, exporturile din zonă progresează, dar nici ceilalţi nu stau pe loc, astfel că diferenţa creşte. O soluţie miraculoasă nu prea există, practic ar trebui să diversificăm pieţele pentru a putea să ne fructificăm poziţia măcar pentru estul Europei, dar din păcate conflictul Rusia – Ucraina nu poate aduce ceva bun pentru exporturile din această zonă. În regiune sunt sub 3% investiţii străine directe din totalul celor ce intră în România, ceea ce face şi mai greu ca resursele locale să genereze export de valoare. Şi, problema cea mai mare, legată de transport, dar asta deja este o axiomă. Aşa ne-a năpăstuit Dumnezeu să fim în zona asta în care nimeni nu vrea să gândească o formulă de rezolvare”, a explicat Paul Butnariu. Şeful Camerei de Comerţ a declarat că lipsa autostrăzii îngreunează atât dezvoltarea economică a regiunii de nord est, cât şi competitivitatea cu judeţele din vest, iar soluţii pe termen scurt sau mediu nu există. „Toţi miniştrii, toţi conducătorii, au venit aici cu promisiuni şi le-au lăsat aici, nu au făcut nimic cu ele mai departe. Avem un coridor foarte important şi în această zonă, dar nimeni nu vrea să aducă autostradă aici. Citeam recent de la un oficial că niciun român nu ar trebui să fie la mai mult de două ore de autostradă, noi vom fi şi de acum pentru mulţi ani înainte la cinci ore de autostradă. Asta îngreunează atât dezvoltarea economică, dar şi competitivitatea cu celelalte judeţe. Societatea Aurora de la Târgu Frumos exportă papuci cu 5% mai mici decât preţul celor de la Oradea, dar este aleasă firma din Bihor datorită facilităţii de transport. Nu putem trece munţii, ok, dar vă spun, nici spre Portul Constanţa nu avem acces chiar aşa de uşor”, a completat Paul Butnariu.  

 

 

Comentarii