De Sănătate

Punem punctul pe știi

Infecțiile nosocomiale vor fi raportate diferit, într-un registru electronic

vineri, 11 noiembrie 2016, 02:50
3 MIN
 Infecțiile nosocomiale vor fi raportate diferit, într-un registru electronic

Începând din această lună, infecţiile nosocomiale din spitale se vor raporta diferit, acestea considerându-se „infecţii asociate asistenţei medicale“, conform ordinului de ministru nr. 1101/30.09.2016, care a intrat în vigoare de curând. 

Principala schimbare este că acestea se vor trece săptămânal într-un registru electronic unic de monitorizare pentru fiecare secţie, iar toţi angajaţii din spital, de la asistenţi, medici şi până la personalul din conducere vor fi responsabili de cum se va face monitorizarea, şi nu doar medicul epidemiolog, aşa cum era până acum. „Prin acest ordin sunt stabilite atribuţii clare pentru fiecare categorie de personal, începând de la medicul curant, la asistent medical şef, director medical sau manager. Se doreşte o raportare cât mai exactă a infecţiilor, pentru depistarea precoce a acestora, fără să mai fie probleme de subraportare, cum au fost până acum“, a precizat dr. Liviu Stafie, directorul Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Iaşi.

Astfel, în fiecare zi de luni, toate secţiile unui spital vor înregistra cazurile de infecţii nosocomiale, inclusiv cele de suspiciune pentru săptămâna precedentă. „Acest registru este înfiinţat la nivelul fiecărei secţii, iar confirmarea sau infirmarea cazurilor o dă epidemiologul, de exemplu, eu raportez că există suspiciunea, se face anchetă şi se stabileşte de unde provine infecţia“, a precizat dr. Florentina Popa, medic epidemiolog şi director de îngrijiri al Spitalului de Recuperare. Aceasta a mai explicat că raportările săptămânale sunt transmise mai departe către Compartimentul de Supraveghere şi Control al Infecţiilor Nosocomiale şi către managerul unităţii, urmând ca, la final de lună, raportarea integrală să se facă la DSP. „Prin această schimbare, responsabilizarea e mai mare, de toate se ocupa până acum epidemiologul, iar munca era una uriaşă, era dificil să gestionezi atâtea cazuri. Astfel, tot personalul este obligat să se implice în limitarea infecţiilor. De asemenea, pentru că raportările vor fi publice şi pe site, pacientul va şti care este situaţia în spital, va fi o transparenţă mai mare“, a precizat ec. Carmen Cumpăt, managerul Spitalului de Recuperare.

Orice spital va avea un medic infecţionist

O altă noutate este că fiecare spital va fi obligat să aibă un medic infecţionist, fie să îl angajeze, fie prin contract de prestări servicii, acest lucru nefiind până în momentul de faţă obligatoriu. Principala lui atribuţie va fi să se ocupe de limitarea consumului de antibiotice, infecţiile cu clostridium difficile fiind cauzate şi de astfel de abuzuri. 
 
Problema este însă că momentan reprezentanţii spitalelor încă nu ştiu cum se vor face aceste angajări. „Toţi cei care vor să administreze un antibiotic se vor consulta şi vor lua decizii împreună cu acest medic. Momentan, se face un abuz de antibiotice în rândul pacienţilor, şi acest lucru ar trebui limitat, de aceea infecţionistul se va ocupa de tot ce înseamnă politica de utilizare a acestora. Acesta va trebui să fie angajat al nostru sau să fie un clinician care să facă anumite cursuri de perfecţionare în domeniu, însă ne-am interesat şi nu ştie nimeni unde se fac şi cum se fac aceste cursuri“, a completat dr. Florentina Popa. 

Comentarii