Interviu

Classix Festival – Susanna Wolff: Cred că muzica și toate artele sunt despre transformarea durerii în frumusețe

joi, 02 martie 2023, 10:39
5 MIN

Printre momentele de neratat ale ediției Classix Festival din 2023 se numără  Elven Songs, lucrare realizată de compozitorul în rezidență anul acesta Martin Romberg și reprezintă premiera mondială a unui ciclu de cântece în „elvish” după noua serie din Stăpânul Inelelor.

Concertul Mystic Tales se va vedea într-un spațiu pe măsură: Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Mihai Eminescu” Iași iar mai jos am povestit cu soprana Susanna Wolff despre cântecele care vor putea fi ascultate, opere clasice perimate și cât e important e să acorzi timp unei lucrări.

Spune-ne mai multe despre Mystic Tales, concertul în care te vom vedea la Festivalul Classix.

Va fi ceva foarte special! Martin Romberg a scris șase cântece frumoase. Primul este în engleză; restul sunt în limba elfică pe care a creat-o Tolkien. A fost o mare provocare pentru mine să învăț limba respectivă de la zero. Din fericire am avut un profesor de limbă care să mă ajute; Thorin Berge a tradus câteva texte în elfică și m-a ajutat și cu pronunția. Cântecele sunt frumoase în simplitatea lor și sper și cred că publicul le va adora!

Care este filosofia ta legată de muzică și cum se împletește cu pasiunea de a cânta?

Cred că muzica și toate artele sunt despre transformarea durerii în frumusețe. De aceea poate să fie atât de terapeutic să faci muzică (și să o asculți). Arta este ceea ce face viața să fie suportabilă. Iubesc ceea ce fac și mă simt binecuvântată în fiecare clipă din viața mea pe care o pot dedica muzicii. Cred că arta dăruiește sens vieții și o umple cu frumusețe.

Unde simți, gândești sau prevezi că se îndreaptă viitorul muzicii clasice?

Capodoperele clasice au supraviețuit și nu vor dispărea. Au fost documentate pe îndelete, atât în partituri cât și în înregistrări. Lucrul la care trebuie să ne gândim acum este cum să ne asigurăm că ele continuă să fie percepute ca relevante și atrăgătoare pentru public. Și cred că deja, din nefericire, nu mai sunt percepute așa. Pentru noi, interpreții vocali, cred că soluția este foarte clar găsirea unei căi de a cânta mai natural și mai simplu, așa cum făceau interpreții vocali de la începutul secolului nouăsprezece, atunci când opera încă mai era populară. O tehnică sănătoasă care permite fiecărui sunet de vocală să fie distins în mod limpede. Idealurile interpretării vocale din ziua de azi sunt, după părerea mea, parțial nesănătoase și trebuie schimbate. Publicul merită să simtă că le vorbim. 

De asemenea, cred în compunerea unor noi opere, cu teme curente. Să fim sinceri, Don Pasquale nu mai este atât de amuzantă cum era atunci când a avut premiera; exotizarea și sexualizarea țigăncii Carmen este perimată. Avem nevoie de noi opere, pe lângă cele clasice!

Care a fost cel mai mare punct de cotitură din cariera ta? Cum ți-a modelat viitorul, până acum?

În 2018, într-o vreme în care nu aveam de lucru și aveam puțină experiență profesională, am câștigat un concurs de interpretare vocală în Italia, care a dus la opt producții diferite și la debuturi în roluri în Italia, printre care se numără și debutul meu la teatrul San Carlo din Napoli. Viața mea s-a schimbat după acel concurs.

Care consideri că este cea mai riscantă manevră în cariera unui interpret de muzică clasică? Sau cea mai mare gafă, pe care oricine ar trebuit să o evite cu orice preț?

Să fii prost pregătit pentru un angajament. Probabil că nu vei mai fi invitat încă o dată. De asemenea, dacă accepți o ofertă pentru un angajament și sarcina este prea dificilă pentru tine și ajungi să faci o treabă proastă. Cel mai bun sfat ar fi să păstrezi mereu un nivel ridicat de profesionalism, astfel încât oamenii să-și dorească să lucreze cu tine din nou. 

Care crezi că este cea mai mare amenințare la adresa muzicii clasice în ziua de azi?

Timpul. Mi-e teamă că oamenii din ziua de azi sunt atât de obișnuiți să scrolleze pe telefon și să privească video-uri de 10 secunde încât nu mai sunt capabili să se așeze și să asculte cu atenție o piesă muzicală care are nevoie de timp pentru a se dezvolta. De asemenea, muzica pop de azi este creată să îți prindă atenția imediat și este simplă în mod premeditat, nu e făcută să provoace ascultătorul. Este omenesc să alegi cea mai simplă cale. Eu cred în evoluția în timp a melodiilor și a progresiilor armonice, dar trebuie să oferim din timpul nostru pentru a putea savura aceste lucruri.

Cum ai defini relația cu ceilalți muzicieni de pe scenă?

Este foarte interesant, fiindcă e altfel de fiecare dată și cu fiecare coleg. Fiecare oferă și primește; unele lucruri sunt planificate, pe când altele sunt spontane. Există mai multă libertate în muzica de cameră decât în operă. În operă, comunicarea dintre interpreții vocali și orchestră trece prin intermediul unui dirijor. Să înfăptuiești idei spontane este complicat. În muzica de cameră, așa cum sunt Cântecele Elfice, totul este posibil! Interpretarea vocală a muzicii se întâlnește cu cea a pianistului, iar din această împreunare se naște o nouă interpretare – și este puțin diferită în fiecare zi. Aceasta e magie!

Care piesă de muzică clasică reprezintă cea mai mare inspirație pentru tine și de ce?

Vier letzte Lieder, de Richard Strauss. Nu pot să explic de ce, dar din prima clipă în care am auzit-o, a mișcat ceva în mine. Să o interpretez alături de o orchestră este un mare vis!

Biletele și abonamentele la festival pot fi achiziționate online iar concertele vor fi difuzate live pe paginile de Facebook a Classix Festival și ale partenerilor. 

Eveniment promovat de Ziarul de Iași

Comentarii