Investiţie la “Kilometrul 0” al Iaşului

Două noi pasaje subterane la Iaşi. Unde vor fi amplasate! Vineri, primul vot?

luni, 22 noiembrie 2021, 03:03
3 MIN
 Două noi pasaje subterane la Iaşi. Unde vor fi amplasate! Vineri, primul vot?

Pe fondul derulării poveştii fără sfârşit a pasajelor menite să fluidizeze traficul în complicata intersecţie Podu Roş, Primăria Iaşi a iniţiat încă două proiecte. În următoarea şedinţă a Consiliului Local, aleşii se vor pronunţa asupra construirii pasajelor de la Rond Copou/Agronomie şi din faţa Palatului Culturii, ultimul inclusiv pentru tramvaie. Dacă cele două pasaje care ar urma să supratraverseze intersecţia Podu Roş de-a lungul Bahluiului s-au blocat de peste un an la licitaţia pentru proiectare, pasajele subterane din Copou şi de la Kilometrul 0 al Iaşului sunt în faza aprobării Studiului de fezabilitate, a indicatorilor tehnico-economici, a devizului general şi a valorii totale.

Pasajul subteran rutier care ar urma să asigure legătura directă între aleea Sadoveanu şi bulevardul Carol în zona Universităţii agronomice va avea o lungime de 100 de metri, la fel ca şi rampele de acces. Strada va fi afectată însă pe o lungime de 425 de metri, se arată în proiectul de hotărâre. Investiţia a fost evaluată la 23,4 milioane de lei (cu TVA), iar construirea propriu-zisă va dura 13 luni.

Pe lângă fluidizarea circulaţiei auto, pasajul va optimiza traseul de transport public cu tramvaiul în zona de nord a oraşului, iar nivelul de siguranţă şi confort în deplasare va creşte, menţionează raportul de specialitate al propunerii.

Celălalt pasaj, al cărui proiect va intra în atenţia consilierilor locali în şedinţa de vineri, va asigura continuitatea traficului între străzile Anastasie Panu şi Palat, acum întrerupt de semafoare. Totodată, pasajul va crea „un aliniament continuu de promenadă dinspre bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt către Piaţa Palatului Culturii”, după cum se precizează chiar în titlul proiectului.

Totodată, „se propune şi anularea căii duble de rulare tramvaie pe direcţia strada Anastasie Panu – strada Palat, între obiectivele de interes istoric şi turistic Casa Dosoftei şi Biserica Sf. Nicolae Domnesc şi plasarea acesteia în subteran pe acelaşi aliniament cu benzile dedicate traficului auto, în cadrul aceluiaşi pasaj subteran”, precizează proiectul de hotărâre.

Practic, liniile vor urma axul drumului, fiind încadrate de câte o bandă de circulaţie, aşa cum este acum strada Palat. Singura adăugire în pasajul lat de 15 metri va fi un spaţiu de siguranţă de 0,5 m pe fiecare parte.

Propunerea menţionează că strada Achim Stoia, dintre Casa Pătrată şi Moldova Center, va avea două benzi pe toată lungimea ei. Se va putea vira dreapta de pe strada Anastasie Panu, ca şi acum, încă cu preţul îngustării trotuarului cu 2 metri înainte de viraj. În acelaşi timp, ieşirea din str. Achim Stoia pe strada A. Panu va fi doar în sensul obligatoriu dreapta, prin pasaj.

Realizarea pasajului va fi mai scumpă decât a celui de la Agronomie, 28,44 milioane de lei, deşi este mai scurt, doar 70 de metri. Însă pasajul va urma curba arterei (cu o rază de 140 de metri).

Mai mult, din cauza diferenţei de nivel, rampa dinspre A. Panu va fi lungă de 120 m, iar cea dinspre strada Palat, 150 de metri. Întreaga construcţie va trebui consolidată în solul argilos şi impermeabilizată deoarece „în urma realizării forajelor geotehnice s-a interceptat apă”.

Fără să prevadă un orizont de timp, şi acest proiect menţionează o durată de construire de 13 luni, însă nu ia în considerare descărcarea arheologică. În timp, şantierele din lungul străzii Anastasie Panu au scos la iveală ziduri vechi de genul celor din Pasajul pietonal „Sf. Vineri” (Hala Centrală) sau galerii, dintre care una are capătul pe colţul străzii Palat de lângă Piaţa Palatului. O descărcare arheologică este deja în curs pentru un alt proiect, lângă Şcoala nr. 1 „Gh. Asachi”.

VEDEȚI ȘI:

Patru oferte pentru pasajele subterane de la Palat şi de la Agronomie – AICI

Planuri pentru alte pasaje subterane în Iaşi: Bucium – Podu Roş şi Târgu Cucu – Sărărie – AICI

Comentarii