Este posibil ca transportul public de călători să fie gratuit în Iaşi?

sâmbătă, 08 februarie 2020, 02:49
2 MIN
 Este posibil ca transportul public de călători să fie gratuit în Iaşi?

Marius Bodea şi-a asumat „din iunie“ realizarea acestui proiect.

Peste zece milioane de euro au plătit ieşenii pentru un proiect al Primăriei, care a condus la creşterea poluării în oraş, creează în continuare haos în trafic şi face ca numărul accidentelor rutiere în municipiu să crească.

Aşa a descris, succint, deputatul Marius Bodea Sistemul de Management al Traficului – iniţiat cu mai bine de zece ani în urmă, dar rămas nefinalizat până azi.

Proiectul a fost estimat la 71 de milioane lei, însă, „după cum bine ştiţi, cei din Primărie au băgat mâna în buget şi în proiect – s-a dovedit asta şi prin rechizitorii (aluziile la urmărirea penală împotriva fostului primar, n.r.) – şi atunci am primit o corecţie de 46 de milioane de lei, bani pe care i-au plătit ieşenii“.

Liderul liberal a prezentat bilanţul depăşirilor indicatorilor de poluare şi al evenimentelor rutiere din municipiu şi a conchis că, în raport cu ceea ce s-a urmărit (scăderea gradului de poluare, creşterea siguranţei şi fluidizarea traficului), „avem fix contrariul“. El l-a indicat „(i)responsabil“ pentru toate acestea pe actualul primar.

Marius Bodea a mai spus că singura soluţie găsită de Primărie pentru reducerea aglomeraţiei din trafic a fost scumpirea biletelor de la 2 la 2,50 lei. Bodea a prezentat ieri propria soluţie: transport public gratuit în Iaşi, după modelul celui aplicat de câţiva ani în capitala Estoniei, Tallinn.

Liberalul a comparat Iaşul – 400.000 de locuitori, transport public plătit, cheltuieli totale ale CTP de 32 milioane de euro/an din care 20 de milioane reprezintă subvenţia administraţiei locale – cu Tallinn, 430.000 de locuitori, transport public gratuit pentru rezidenţi, cheltuieli totale ale operatorului local de transport de 12 milioane de euro/an, iar numărul de pasageri este dublu în comparaţie cu cel de la Iaşi.

„Introducerea acestui sistem de transport public în capitala Estoniei a dus la creşterea atractivităţii oraşului: mai mulţi locuitori înseamnă mai mulţi bani la bugetul local“, a menţionat Bodea un alt avantaj al gratuităţii, pe lângă cheltuielile de operare mai mici.

Dar cum s-ar putea institui la Iaşi un asemenea proiect? În ordine, prin achiziţionarea de autovehicule nepoluante (electrice sau troleibuze) pentru înlocuirea „cazanelor poluante“, dublarea efectivului parcului auto „pentru că ideea e să ne extindem şi în zona metropolitană“, totul pe fondul reducerii efortului de mentenanţă pentru că este vorba de maşini noi.

Bodea a menţionat şi alte regiuni europene care vor renunţa în acest an la plata biletelor, adăugând pe listă Iaşul. „Din iunie, este proiectul meu, mi-l asum întru totul“, a încheiat el.

Comentarii