Întâlniri internaţionale Enescu (II)

miercuri, 20 octombrie 2021, 01:50
1 MIN
 Întâlniri internaţionale Enescu (II)

Tinerii participanţi la Concursul de cânt vocal organizat la Paris în paralel cu festivalul Rencontres Internationales Georges Enesco au avut de demonstrat pregătirea în trei domenii muzicale: aria de operă clasică sau romantică, aria sau liedul modern şi liedul compus de George Enescu. Sunt experienţe muzicale ce le-au deschis deja, unora, calea spre scenele de spectacol, de recital, având în vedere cerinţele teatrelor lirice şi oportunităţile înregistrării pe disc a unor programe inedite. 

O primă impresie plăcută am avut ascultând la Conservatorul „Serghei Rahmaninov” cei 14 concurenţi din gala finală dinaintea jurizării, unii fiind încă de pe acum demni să susţină recitaluri. Au venit tineri din Franţa, din Rusia, din România şi din Canada, ceea ce dovedeşte renumele pe care începe să-l câştige în tot mai multe ţări Concursul organizat la Paris.

Preşedinta juriului, mezzo-soprana Viorica Cortez şi Henry Nafilyan, compozitor, preşedintele Societăţii editorilor şi autorilor din Franţa (SEAM), au rolul important de a menţine echilibrul între repertoriul clasic (să-l numesc aşa cu un termen general) şi cel contemporan, incluzând opus-uri foarte recente, care pun în valoare calităţile şcolilor de cânt şi tehnică vocală acreditate în lume. Regulamentul a cerut concurenţilor prezentarea unei creaţii de George Enescu. Am preţuit grija fiecăruia de a înţelege semnificaţia textelor, de a exprima aleanul, poezia de esenţă românească sau franceză a muzicii sale pentru voce şi pian. La Concursul de la Paris au fost puţine voci masculine – este o realitate evidentă peste tot în lume, dar cele pe care le-am ascultat vor pătrunde, cu siguranţă, pe marile scene de operă. Mă refer la basul Ştefan Ioan Mut (România) şi la baritonul Andrei Maksimov. Premiile ediţiei a VIII-a sunt următoarele:

Premiul I Grand Opéra: soprana Rose Naggar-Tremblay (Canada);

Premiul al II-lea Grand Opéra şi premiul special acordat de Asociaţia internaţională „Jules Massenet”: soprana Aurélie Jarjay (Franţa);

Premiul al III-lea Grand Opéra şi premiul publicului: baritonul Andrei Maksimov (Rusia).

Marele premiu „Enesco” acordat de Institutul Cultural Român din Paris a revenit sopranei Mariia Alkhovik (Rusia) pentru interpretarea primului lied, „Languir me fais” din ciclul de „Şapte cântece pe versuri de Clément Marot” şi a melodiei „Silence” pe versuri de Albert Samain.  

Marele premiu pentru interpretarea unei lucrări contemporane: soprana Héloïse Poulet (Franţa).

Premiul special acordat de Viorica Cortez, preşedinta juriului, şi premiul special oferit de Opera Naţională Română din Cluj-Napoca: basului Ştefan Ioan Mut (România).  

Toţi membrii juriului au ales pe merit concurenţii cărora li s-au acordat premii. Trebuie încă odată subliniat că dublul eveniment muzical iniţiat şi organizat de doamna Alina Pavalache la Paris cu sprijinul instituţiilor menţionate este încă o contribuţie importantă la promovarea muzicii lui George Enescu în Franţa, în lume. Aşa cum în anii trecuţi cvartetul de coarde „Enesco”, dirijorul Cristian Mandeal, mai recent violonista Clara Cernat, pianistul Thierry Huillet, dirijorul Gabriel Bebeşelea au reuşit să ofere publicului discuri ce cuprind creaţii camerale şi simfonice ale compozitorilor români, este de aşteptat ca tinerii premiaţi acum să păstreze legătura cu muzica lui Enescu. Momentul este propice, nu trebuie pierdut: mai ales în Europa, mari orchestre simfonice au înregistrat simfoniile sale, capodopera „Oedip” este tot mai cunoscută datorită recentelor montări la importante teatre lirice europene, postul de televiziune „Mezzo” va transmite înregistrarea celui mai recent spectacol, prezentat la Opera Naţională din Paris.

Alex Vasiliu este jurnalist, muzicolog şi profesor

Comentarii