Mai e un pas până la adoptarea legii pentru construcţia autostrăzii A8

miercuri, 24 octombrie 2018, 01:50
4 MIN
 Mai e un pas până la adoptarea legii pentru construcţia autostrăzii A8

Comisia pentru transporturi din Parlament a votat favorabil proiectul de lege. „Din păcate a trecut şi un amedament al deputatului PSD Cătălin Rădulescu prin care finanţarea se poate face şi prin parteneriat public-privat”, arată deputatul de Timiş Cătălin Drulă.

Tema autostrăzii Iaşi – Tg. Mureş continuă să se impună pe agenda publică. Comisia pentru transporturi din Parlament a adoptat, ieri, un raport favorabil aprobării unui proiect de lege care prevede construirea autostrăzii. Iniţiativa, susţinută de peste 70 de parlamentari din toate partidele, a fost adoptată de Senat în noiembrie 2017, iar votul final îl vor avea deputaţii în perioada următoare. Adoptarea proiectului de lege va avea un prim efect important: construirea sectorului Ungheni – Iaşi – Tg. Neamţ nu va mai fi gestionată de Comisia Naţională de Prognoză, aşa cum a decis recent (inexplicabil) guvernul, ci întregul proiect va trece la Ministerul Transporturilor (MT).

Proiectul de lege a fost iniţiat în 2017 şi, tot atunci, a primit un raport nefavorabil din partea guvernului PSD-ALDE. Culmea, în punctul de vedere al guvernului se susţinea că proiectul va rămâne fără obiect întrucât, în iunie 2017, urma să fie lansată licitaţia pentru proiectare şi execuţie. Nici până astăzi nu a fost organizată procedura, iar noi promisiuni (licitaţie pentru proiectarea lucrărilor) vizează perioada noiembrie – decembrie 2018. În ciuda faptului că guvernul nu a sprijinit iniţiativa, proiectul a fost adoptat de Senat, dar forul decizional va fi Camera Deputaţilor. „Am ales această soluţie pentru că este singurul mod în care noi, parlamentarii, putem efectiv decide pe acest proiect atât de important pentru noi şi am convingerea şi rugămintea ca toţi cei care au semnat vor vota”, a comentat deputatul ieşean Petru Movilă (PMP), parlamentar care a propus proiectul ce ulterior a primit sprijinul a peste 70 de senatori şi deputaţi.

Legea a fost îmbunătăţită de un deputat din Timiş

Forma iniţială a legii a fost îmbunătăţită de deputatul de Timiş Cătălin Drulă (USR). Comisia pentru transporturi şi-a însuşit mai multe amendamente propuse de acesta: conexiunea cu Republica Moldova (autostrada începe de la Prut), finanţare predictibilă (fonduri europene nerambursabile şi obligaţia guvernului de a cofinanţa anual proiectul) şi un termen clar pentru demararea procedurilor legate de proiect (30 de zile de la intrarea în vigoare a legii). Drulă a subliniat că, din păcate, alte două amendamente nu au trecut de Comisie, fiind respinse la un singur vot diferenţă: eliminarea birocraţiei de aprobare (derogare de la necesitatea adoptării prin hotărâre de guvern a cheltuielilor legate de proiect) şi crearea unei unităţi speciale de proiect în MT. „Tot din păcate a trecut şi un amedament al deputatului PSD Cătălin Rădulescu prin care finanţarea se poate face şi prin parteneriat public-privat (variantă vehiculată de guvernul PSD-ALDE, n.r.). În varianta mea, proiectul era clar pe fonduri europene. A rămas prevederea din legea iniţială privind desemnarea MT drept coordonator al proiectului, ceea ce omoară ideea fantasmagorică că se ocupă Comisia de Prognoză”, a mai spus deputatul USR de Timiş. În paralel cu traseul legislativ din Parlament, societatea civilă s-a mobilizat în încercarea de a pune presiune pe guvernul PSD-ALDE să demareze efectiv proiectul.

Astfel, în mai multe judeţe din ţară se desfăşoară o campanie de strângere de semnături iniţiată de asociaţiile care militează pentru construirea autostrăzii („Moldova vrea autostradă” şi „Împreună pentru A8”). Nu în ultimul rând, în luna octombrie 2018 s-a înregistrat un val de solicitări ale parlamentarilor la adresa guvernului, interpelări ce, în mod normal, ar trebui să primească răspuns în luna noiembrie. Important de precizat este că nu doar parlamentari ieşeni au adresat întrebări guvernului, ci şi colegi de-ai lor din alte judeţe, în special din Vaslui şi Neamţ. Proiectul autostrăzii a stârnit numeroase reacţii în spaţiul public, în ultimele luni, mai ales după ce comisarul european Corina Creţu a explicat că există fonduri europene atât pentru proiectare, cât şi execuţia lucrărilor. În schimb, guvernul PSD-ALDE condus de Viorica Dăncilă a decis, recent, că soluţia optimă este un parteneriat public-privat, fără a fi oferite explicaţii clare în acest sens.

 

 

Comentarii