Oglinda cifrelor germane

luni, 20 ianuarie 2020, 02:50
1 MIN
 Oglinda cifrelor germane

La sfârşit şi de an vechi şi început de an nou, îndeobşte presa vine mai abitir decât în restul anului cu tot felul de cifre statistice. Evident, presa germană nu face excepţie. Am adunat ce-am prins în cele peste două săptămâni petrecute peste an în Germania şi ţin să ofer o selecţie, cred, numai bună să ofere o oglindă măcar parţială a realităţilor din cea mai mare ţară UE (ca populaţie). Cifrele selectate provin din două ziare, cotidianul naţional Bild (B) şi cel local Gäubote (G, Herrenberg), şi Bild am Sonntag (BamS). Comentariile-mi aparţin.

Nemţii şi banii

Conform Băncii Federale a Germaniei, suma de cash aflată la populaţie a crescut considerabil de la 109,9 miliarde de euro în 2009 la 234,8 mrd în 2019. Una din explicaţii? Aşa numita "dobândă punitivă" ori "negativă": economisirea clasică prin depozite bancare a fost constant descurajată de dobânzile ridicole (sub cota inflaţiei, dar, cum ziceam, adesea chiar negative), băncile punându-i pe clienţi la plată pentru a le păstra banii. Ca atare, nu e deloc de mirare că a crescut în paralel şi interesul pentru casete bancare de valori, în care, se presupune, mulţi nemţi îşi ţin şi bani cash. (G)

Averea privată a germanilor a crescut în 2019 cu 441 miliarde de euro la 6,6 bilioane – un record. (B)

Nemţii şi spumantele

În 2019 s-au vândut în Germania 324 milioane de sticle de vin spumant, prosecco şi şampanie, cheltuind pentru ele 1,25 mrd de euro. O fi puţin, o fi mult? Cam 15 euro pe cap de locuitor. Dar preţul mediu plătit pe o sticlă de vin spumant e de doar 3,86 euro, acesta crescând în perioada sărbătorilor de iarnă cu doar câţiva cenţi, la 4,03 euro/sticlă. Evident, şampania face notă aparte, devreme ce preţul minim al unei sticle nu coboară sub 12 euro nici la discounteri precum Aldi ori Lidl. Ca fapt divers, pe primul loc se află variantele seci ale spumantelor.

Nemţii şi Dusterul

În ultima ediţia a BamS (Bild-ul de duminică), câteva pagini au fost cu top-ten-uri din anii 2010: 10 filme, 10 nunţi, 10 ştiri, 10 evenimente sportive etc. Printre acestea, şi top zece automobile. Şi ce să vezi, prima maşină prezentată este Dacia Duster (2010), urmată de Range Rover Evoque (2011) şi tot aşa, pe fiecare an altă marcă, Tesla Model 3 (2019) încheind lista.

Nemţii şi berea

Numărul mărcilor germane de bere se apropie de 7000. De-ai bea în fiecare zi o altă marcă de bere, ţi-ar trebui 19 ani să guşti toate berile nemţeşti! (G)

Nemţii şi…

23% dintre nemţi fumează. Jumătate dintre ei vor să se lase de fumat.

Fiecare al doilea german e prea gras, dar doar 36% vor să slăbească. Cei care vor s-o facă, pot obţine o "adeverinţă de necesitate" de la medicul de familie, beneficiind astfel de acoperirea a 80% dintre costurile aferente curii controlate medical de slăbire (de către un nutriţionist profesionist) de către casele de asigurare a sănătăţii.

64% dintre nemţi şi-au propus pentru 2020 reducerea stresului şi acelaşi procent dintre ei vrea să facă ceva pentru climă. (B)

Nemţii şi loteria lor

În Germania, extragerile loto au loc miercurea şi sâmbăta. În prima sâmbătă pe 2020, loteria germană a împărţit un jackpot de 32 milioane de euro. Schema? Poftim: dacă timp de 12 săptămâni nimeni nu "sparge" jackpot-ul ghicind cele şase numere bune plus supernumărul, regulamentul loteriei germane prevede o distribuire obligatorie a sumei adunate. Câştigă, adică, cine are cele mai multe numere corecte. Prin absurd ne putem imagina că cineva poate câştiga ditamai purcoiul de bani şi cu doar 5 numere ghicite! De, loterie cu iz de economie socială. (B)

Nemţii şi energia

În 2019, cota de energie regerabilă a atins în Germania 46% (de la 40,6 în 2018), ceea ce înseamnă că pentru prima dată în istorie, curentul produs din surse regerabile l-a depăşit pe cel produs pe bază de petrol, gaz şi cărbune. Diferenţa până la 100% e dată de cele 14% reprezentând energia nucleară. (B)

Nemţii şi încălţările online

În 2019, nemţii au cumpărat online încălţări în valoare de 843 de milioane de euro, un plus de 4,1% faţă de 2018. Dar… Dar fiecare a doua pereche a fost returnată! (G)

Sincer să fiu, eu unul n-aş cumpăra neam online nişte pantofi ori ghete. Dar sora mea a oferit o metodă simplă de verificare în prealabil a încălţămintei de interes: dacă ştii exact ce vrei (dintr-o ofertă online imbatabilă ca preţ), cauţi într-un magazin pantoful vizat, îl probezi, iar dacă-i bun, te-ntorci acasă şi-l comanzi online…

Michael Astner este poet, traducător şi publicist

Comentarii