De Business

Punem punctul pe știi

Prețurile la cafeaua arabica sunt la cel mai ridicat nivel din utimul deceniu

vineri, 19 noiembrie 2021, 10:25
2 MIN
 Prețurile la cafeaua arabica sunt la cel mai ridicat nivel din utimul deceniu

Cotațiile la cafeaua arabica au crescut, apropiindu-se de cel mai ridicat nivel din ultimul deceniu, pe fondul înmulțirii semnalelor privind recoltele slabe ai principalilor producători, Brazilia și Columbia.

Miercuri, la Bursa de la New York, prețurile pentru contractele cu livrare în luna martie au crescut cu 4,6%, până la 2,3475 dolari pentru o livră (0,45 kilograme), cel mai ridicat preț înregistrat după luna ianuarie 2012. Este vorba de un preț aproape dublu față de cel înregistrat în urmă cu un an. În plus, scumpirea cafelei arabica, folosită de marile lanțuri de cafenele precum Starbucks Corp., stimulează presiunile inflaționiste de-a lungul multor sectoare ale economiei.

"Tensiunile de-a lungul lanțului de aprovizionare sunt la un nivel fără precedent. Nu ne-am confruntat niciodată cu atât de mulți factori negativi simultan. Situația se transformă rapid într-o criză", spune Judy Ganes, președintele firmei J. Ganes Consulting.

Potrivit acestuia, zonele cultivate cu cafea din Brazilia, care în acest an au fost lovite de secetă și îngheț, vor avea randamente sub medie și în 2022 iar Brazilia nu are suficiente stocuri pentru a acoperi diferența. În aceste condiții, prețurile ar putea ajunge în curând la 2,70 și chiar 2,80 dolari pentru o livră de cafea arabica.

Prețurile locale în Brazilia și Columbia au ajuns deja la un nivel record. În ambele țări există îngrijorări că vor apărea și mai multe cazuri în care fermieri se declară în "default" (-incapacitate de a-și îndeplini obligațiile contractuale-nr.) după ce au încheiat contracte de livrare forward la prețuri mult mai mici decât cele înregistrate în prezent.

Companiile încep deja să resimtă efectele acestei crize. Grupul israelian Strauss Group Ltd., proprietarul Doncafe și Amigo, a anunțat recent că majorarea costurilor cu materiile prime, în special cafea și lapte, îi erodează marjele. În consecință, compania a decis să majoreze prețurile în Brazilia, dar și în Ucraina, România, Serbia și Polonia.

Aflați amănunte de pe profit.ro.

Comentarii