Populaţia şcolară a scăzut la Iaşi cu 10% în ultimii 7 ani

Şcoală privată vs şcoală de stat. Creştere de 60% doar în ultimii ani

sâmbătă, 28 decembrie 2019, 02:50
8 MIN
 Şcoală privată vs şcoală de stat. Creştere de 60% doar în ultimii ani

Încet, dar constant şi sigur, învăţământul privat se consolidează la Iaşi. O analiză a „Ziarului de Iaşi” pe cifrele oficiale ale ISJ din ultimii 7 ani arată un fenomen surprinzător: în condiţiile unei scăderi generale a numărului elevilor ieşeni cu 10%, în aceeaşi perioadă de timp, populaţia şcolară din privat a crescut cu 60%. Asta deşi la nivelul judeţului acum sunt cu doar cu patru instituţii de învăţământ particular mai multe decât acum 7 ani. Numărul de elevi ale acestora, dacă excludem cei de la postliceale, a crescut de la 2.603 la 4.147. Populaţia şcolară totală este în scădere, de la 134.444 în anul şcolar 2012-2013 la 122.596 acum. Dacă, la nivelul învăţămîntului de stat, scăderea este relativ constantă pe niveluri de studiu, la privat, diferenţele sunt uriaşe. Astfel, la nivelul de jos, – grădiniţe şi şcoli primare -, creşterea este foarte mare, în timp ce la nivel liceal, unde investiţiile financiare, logistice şi de resurse umane sunt mai laborioase, vorbim mai curând de stagnări.

Chiar dacă numărul elevilor este în continuă scădere în ultimii ani, din anul 2012-2013, şcoala ieşeană pierzând peste 12.000 de elevi, numărul părinţilor care aleg să îşi dea copiii la o alternativă educaţională a crescut comparativ cu acum şapte ani. De asemenea, se poate observa că s-a schimbat şi dinamica celor care aleg o astfel de alternativă. Dacă în 2012 majoritatea celor din învăţământul privat susţineau studii postliceale, existând şapte astfel de instituţii comparativ cu cinci azi, în prezent, numărul cel mai mare de copii sunt înregistraţi la învăţământul preşcolar, numărul grădiniţelor private ajungând la 21. Din unităţile de învăţământ privat nou deschise în ultimii 7 ani, doar una este în mediul rural, în acest moment fiind cinci grădiniţe private în zona rurală, comparativ cu 4 în 2012. Totodată, pe lângă învăţământul privat, la nivelul judeţului Iaşi există în acest moment trei alternative educaţionale – Waldorf, Step by step şi Montessori – aici fiind înscrişi 1.365 de copii.

Învăţământul preşcolar privat

În anul şcolar 2012-2013, la nivelul judeţului Iaşi existau 20 de grădiniţe private, dintre care 16 în mediul urban, iar patru în mediul rural. Astfel, în total, în urmă cu şapte ani, învăţau la astfel de grădiniţe 1.591 de preşcolari: 1.404 în mediul urban şi 187 în mediul rural. În prezent, numărul total de preşcolari din instituţii private a crescut cu aproape 600, la 2.172. În ceea ce priveşte dinamica creşterii numărului de preşcolari, putem observa că doar un an mai târziu cifra preşcolarilor a rămas aproape neschimbată, ajungând la 1.595 de copii în anul şcolar 2013-2014, cu patru mai mult, crescând treptat în următorii ani, astfel încât, în anul 2016-2017, erau înscrişi în învăţământul preşcolar privat un număr de 1.809 copii, chiar dacă numărul grădiniţelor scăzuse de la 20 la 19. În 2017-2018, numărul de grădiniţe a rămas neschimbat, însă numărul de copii a continuat să crească, ajungând la 1.862 de copii. Astfel, în prezent, procentul celor care aleg învăţământul preşcolar privat reprezintă peste 10% din totalul de preşcolari din judeţ, în învăţământul de masă fiind înscrişi în anul şcolar 2018-2019 un număr de 19.768 de copii. În 2012-2013 existau 23.196 de preşcolari în învăţământul de stat şi doar 1.591 de preşcolari în cel privat, adică mai puţin de 7%.

Învăţământul primar privat

În anul şcolar 2012-2013, la nivelul judeţului existau un număr total de opt şcoli primare private, toate în mediul urban. Cu privire la acest aspect, numărul de instituţii nu s-a modificat cu mult, în prezent existând la nivelul judeţului nouă instituţii de acest fel, de asemenea toate în mediul urban. În ceea ce priveşte numărul elevilor, cifra s-a dublat comparativ cu acum şapte ani. Mai exact, la cele opt instituţii existente în 2012-2013 învăţau 584 de elevi, în prezent fiind înscrişi 1.249, 292 dintre aceştia fiind în clasa pregătitoare. În ceea ce priveşte dinamica creşterii, putem vedea că în doar un an a crescut numărul celor din învăţământul primar cu peste 100, ajungând la 692 de elevi, cu menţiunea însă că 210 dintre aceştia erau înscrişi în clasa 0 sau pregătitoare. De asemenea, în 2013-2014 existau nouă unităţi şcolare pentru clasele primare, şi, chiar dacă până în prezent numărul instituţiilor nu a crescut, cifra de şcolari din învăţământul primar privat a crescut în anul 2016-2017 la 1.102 elevi, dintre care 271 în clasa pregătitoare, iar un an mai târziu a ajuns la 1.155 de elevi, dintre care 257 în clasa pregătitoare. În ceea ce priveşte procentul de elevi din învăţământul privat comparativ cu cel de stat, acesta este de 3%, în condiţiile în care în prezent învaţă la şcolile de masă 40.249 de elevi din clasele 0-IV. Comparativ, în 2012-2013 existau 41.780 de elevi în învăţământul de stat şi 584 în cel privat, adică mai puţin de 1,4%.

Învăţământul gimnazial privat

În ceea ce priveşte numărul de instituţii care oferă o alternativă privată pentru învăţământul gimnazial, comparativ cu anul şcolar 2012-2013, numărul acestora a crescut consi­derabil. Astfel, de la o singură astfel de instituţie acum şapte ani, în prezent sunt cinci astfel de şcoli. În ceea ce priveşte numărul de elevi, în anul 2012-2013 erau înscrişi la singura şcoală privată care oferea alternative pentru învăţământul gimnazial 98 de copii, iar în prezent, la cele cinci instituţii care îşi desfăşoară activitatea fiind înscrişi 352 de elevi. Adică, în şapte ani, numărul elevilor din învăţământul privat crescând de mai mult de trei ori. Comparativ cu învăţământul de masă, procentual, în prezent 1,1% dintre copiii din clasele V-VIII învaţă în sistemul de învăţământ privat, la nivelul judeţului fiind 31.873 de elevi în învăţământul de stat. Comparativ, în anul 2012-2013, în învăţământul de stat învăţau 36.250 de elevi din clasele V-VIII, şi doar 98 de elevi în cel privat, adică 0,27%.

În ceea ce priveşte dinamica creşterii, numărul de elevi de gimnaziu din învăţământul privat a crescut odată cu deschiderea a noi instituţii. Astfel, în 2013-2014, când era tot doar o singură şcoală care oferea această alternaivă, erau înscrişi 106 elevi, iar în 2016-2017, când numărul de instituţii a ajuns la 4, numărul de elevi din clasele V-VIII din învăţământul privat crescuse la 241 de elevi, iar un an mai târziu, când erau tot 4 instituţii private, numărul de elevi de V-VIII a ajuns la 304 elevi.

Învăţământul liceal privat

Numărul de licee şi colegii private din Iaşi a rămas neschimbat comparativ cu acum şapte ani, şi atunci şi în prezent fiind două astfel de instituţii. Cu toate acestea, comparativ cu acum doi ani, constatăm că numărul de elevi de liceu din învăţământul liceal privat a scăzut, fără a pune însă învăţământul profesional. Mai exact, în anul 2012-2013 erau înscrişi la licee şi colegii private un număr de 330 de elevi. În prezent, numărul acestora este de doar 272. Cu toate acestea, la învăţământul profesional privat se adaugă în prezent încă 102 elevi, cifra ajungând la 374 de elevi. În decursul celor şapte ani monitorizaţi, numărul de elevi din învăţământul liceal privat a fluctuat foarte puţin, cu creşteri sau descreşteri uşoare. Procentual însă, comparativ cu numărul de elevi din învăţământul de masă, în urmă cu şapte ani, elevii de la liceele şi colegiile private reprezentau 1,13%, în condiţiile în care în învăţământul de masă erau înscrişi 29.105 elevi. În prezent, procentul celor din învăţământul liceal privat este dublu: 2,23%, în condiţiile în care, acum, în clasele IX-XII sunt înscrişi, în învăţământul de masă, 22.345 de elevi.

Învăţământul postliceal privat

Dacă învăţământul preşcolar privat a crescut vertiginos în ultimii şapte ani, în cazul învăţământului postliceal privat se poate constata o scădere vertiginoasă. Mai exact, în anul şcolar 2012-2013 existau şapte astfel de instituţii, în anul şcolar 2018-2019 numărul acestora scăzând la cinci. În ceea ce priveşte numărul de elevi, în urmă cu şapte ani erau înscrişi 2.173 de tineri la astfel de instituţii, în anul 2018-2019 numărul acestora fiind de doar 1.550, dintre aceştia 1.327 fiind elevi în învăţământul sanitar. Comparativ cu învăţământul de masă, în anul şcolar 2012-2013 erau înscrişi la învăţământul postliceal 1.612 elevi la buget şi 1.302 la taxă, adică în total 1.914 elevi, iar în anul şcolar 2018-2019 erau înscrişi 843 de elevi la buget şi 1.305 la taxă, adică în total 2.148 de elevi. Procentual, în 2012-2013 elevii din învăţământul privat postliceal reprezentau mai bine de jumătate din totalul de elevi de la acest nivel, adică peste 53%, în prezent procentul fiind de doar 41,9% din total.

Alternative educaţionale de stat

La nivelul judeţului Iaşi, îşi desfăşoară activitatea trei instituţii de stat care oferă o alternativă la învăţământul de masă. În ceea ce priveşte numărul de elevi înscrişi la aceste instituţii, în anul şcolar 2018-2019 erau înscrişi, în total, 1.365 de elevi, dintre care 576 de elevi la alternativa Waldorf, în cadrul Liceului Teoretic Waldorf Iaşi, la alternativa Step by step erau înscrişi, la Grădiniţa nr. 3, Şcoala Gimnazială „Carmen Sylva“, Şcoala Gimnazială „Titu Maiorescu“ şi Liceul Tehnologic Economic „Nicolae Iorga“ Paşcani, un număr de 714 copii. La alternativa Montessori, care există la Iaşi abia din 2017, erau înscrişi în anul şcolar trecut 75 de copii, toţi de vârstă preşcolară. 

 

 

Comentarii