Se caută şoferi : 25 de autobuze şi 18 tramvaie sunt programate să vină în parcul companiei de transport public

miercuri, 13 martie 2024, 02:50
4 MIN
 Se caută şoferi : 25 de autobuze şi 18 tramvaie sunt programate să vină în parcul companiei de transport public

Primarul Iașului admite că există riscul migrării șoferilor profesioniști către marile șantiere care se vor deschide la Iași: Spitalul Regional și autoistrăzile A7 și A8

Până în vara anului viitor, încă 25 de autobuze electrice vor intra în flota Companiei de Transport Public. Noile autovehicule vin pe un contract cu finanțare PNRR în valoare de 14,3 milioane de euro/ 70,6 milioane de lei (cu TVA), câștigat de firma Anadolu Automobil Rom SRL și parafat ieri la Primăria Iași. Autobuzele sunt din clasa celor de lungime medie, 10 metri, și au o capacitate de 88 de pasageri, din care 32 pe scaune. Sunt dotate cu facilități pentru persoanele cu dizabilități și vin la pachet cu 25 de stații de încărcare lentă (în garaj) și cu 8 stații de încărcare rapidă (pe traseu).

 

Cum au ajuns să fie șoferii sunt la mare căutare

 

Primarul Mihai Chirica a spus că va trebui modificată organigrama CTP în așa fel încât să fie mai multe posturi de șofer. Extinderea organigramei va fi făcută în următoarea ședință a Consiliului Local. La rândul lui, directorul CTP, Cristian Stoica, a dat asigurări că nu vor fi probleme în privința conducătorilor auto, mai ales că, pe măsură ce autobuzele noi vor sosi la Iași, cele vechi vor ieși rând pe rând de pe trasee.

Primarul nu a exclus însă o sincopă în asigurarea resursei umane, invocând apropiata deschidere a șantierelor Spitalului Regional de Urgență și autostrăzilor A7 și A8. Va fi nevoie de transportarea a milioane de tone de pământ și materiale, a estimat el, iar pentru asta va fi nevoie de mulți șoferi profesioniști. De altfel, CTP derulează de mai bine de un an o campanie susținută de recrutări, de pregătire sau de recalificare a personalului propriu din serviciul de mentenanță. Primarul Iașului a admis că este „o meserie foarte căutată, care presupune foarte multă atenție”. E și „foarte stresant”, a mai spus el – „uitați-vă dimineața în special ce stres este pe capul șoferilor de autobuz și al vatmanilor pentru a putea ajunge la timp în stațiile de transport public, dar nu este imposibil”. O soluție pentru completarea necesarului de șoferi de autobuz ar fi aducerea de forță de muncă din Republica Moldova, inclusiv din rândul celor care nu au cetățenie românească, dar sunt șoferi profesioniști.

Autobuzele noi vor circula pe traseele municipale, dar primarul a amintit că au fost cumpărate și mijloace de transport pentru Zona Metropolitană, inclusiv minibuze pentru străzile înguste din Valea Lupului. În Miroslava, autobuzele ajung până în Vorovești, iar în Aroneanu sunt două puncte de îmbarcare. Urmează Bârnova, a adăugat edilul.

 

După autobuze vin și tramvaie

 

Și în depoul CTP va intra un lot de 18 tramvaie noi, achiziționate tot cu bani din Planul Național de Redresare și Reziliență. Prețul achiziției este de 210 milioane de lei, iar contractul cu firma turcă Bozankaya va fi semnat în săptămânile următoare. Tramvaiele vor avea lungimea de circa 22 de metri, minim 135 locuri, din care minim 30 pe scaune, minim 5 locuri accesibile pentru persoane cu dizabilități și toate dotările moderne (aer condiționat, instalație de încălzire, sistem de supraveghere și audio-video, sistem GPS, sistem de avertizare la coliziune etc.).

Cu tot cu aceste tramvaie, numărul autovehiculelor electrice noi din dotarea CTP va fi de 119 mijloace de transport, 50 de tramvaie și 69 de autobuze. Pe de altă parte, au fost casate la sfârșitul anului trecut 26 de tramvaie și se caută un prestator pentru servicii similare pentru aproape 40 de autobuze vechi.

 

Bani pentru proiectul trenului metropolitan: 269 milioane de euro

 

Primarul Chirica a menționat și trenul metropolitan în lista investițiilor. Astfel, a fost depusă o aplicație în vederea obținerii unei finanțări de aproximativ 269 de milioane de euro în cadrul unui program gestionat de Ministerul Transporturilor și de Ministerul Dezvoltării. Lungimea liniilor – despre care Ziarul de Iași a scris că vor trebui construite – va fi de aproximativ 60 km. În pachetul de finanțare, Primăria Iași speră să primească și 10 garnituri capabile să transporte 270-280 de călători. Primul pas trebuie făcut tot în Consiliul Local, cu soluția propusă de proiectanți, apoi proiectul va merge la București, la Ministerul Transporturilor.

FOTO: Autobuzele electrice turcești care vor circula pe străzile Iașului

Comentarii