De Business

Punem punctul pe știi

Sistemul judeţean de transport de persoane intră în modernizare

marți, 25 mai 2021, 01:50
2 MIN
 Sistemul judeţean de transport de persoane intră în modernizare

Consiliul Judeţean se angajează să adopte de la modelul unitar de staţii până la un program corelat cu alte curse interjudeţene, precum şi cu transportul public urban.

 

Modalitatea de atribuire a serviciului public de transport judeţean de persoane prin curse regulate este unul dintre subiectele incluse pe ordinea de zi a următoarei şedinţe de plen a consilierilor judeţeni. Ei se vor pronunţa asupra studiului de oportunitate pe care se va baza modalitatea de atribuire a traseelor, respectiv prin gestiune delegată, pentru că CJ nu are în subordine nici operatori, nici sistemul de organizare necesar (parc auto, parcare, atelier de reparaţii şi întreţinere etc.).  

Documentul precizează că „serviciul public de transport judeţean se efectuează de către operatorii de transport rutier cu mijloace de transport în comun, respectiv cu autobuze, deţinute în proprietate sau în baza unui contract de leasing, înmatriculate în judeţul laşi”. Consiliul Judeţean este cel care evaluează fluxurile de transport de persoane şi stabileşte grupele de trasee (principale şi secundare) şi programele de transport prin curse regulate. Totodată, CJ coordonează „proiectarea şi executarea lucrărilor de investiţii în infrastructura tehnico-edilitară aferentă sistemelor de transport public judeţean într-o concepţie unitară, corelată cu programele de dezvoltare economico-socială a localităţilor, cu planurile de urbanism şi de amenajare a teritoriului, de protecţie a mediului”. Practic, staţiile vor arăta la fel în tot judeţul şi, mai mult decât atât, programul de transport judeţean va fi corelat cu cel interjudeţean şi local ca să nu existe suprapuneri de curse, iar timpii de aşteptare între legături să fie cât mai reduşi.

Serviciul de transport public judeţean de persoane se desfăşoară în prezent prin curse regulate pe 133 de trasee care însumează 4367 km/sens. Studiul menţionează 1086 de curse zilnice dus-întors efectuate de 33 de operatori privaţi cu 202 autobuze de diferite capacităţi de transport (locuri pe scaune).

Ce nu menţionează studiul citat este multitudinea staţiilor de îmbarcare din municipiul Iaşi, din afara celor trei autogări principale, Codreanu, Vest şi Eurovoyage (Baza 3). Astfel, autobuzele care merg în judeţ pleacă din municipiul Iaşi din diverse locuri, cum ar fi strada Silvestru (aproape de Pasajul Alexandru cel Bun) sau parcările marilor magazine, ceea ce face ca legăturile cu alte curse sau cu mijloacele de transport în comun urbane să nu fie la îndemână pentru călători. 

Comentarii