Şoferi la 16 ani. Povestea unui elev minor care are permis să meargă la şcoală cu maşina. Cum se poate obţine acest drept

vineri, 29 septembrie 2023, 01:50
6 MIN

De la volanul unui autoturism în miniatură, Florin, elev la Colegiul Economic Virgil Madgearu din Iași, își proclamă independența. “Înainte îmi petrecem tot timpul în casă, în fața calculatorului. 

Iar dacă trebuia să merg undeva, depindeam de părinți. De când mi-am luat permisul și am mașina asta, pot să mă duc singur, oriunde”, spune tânărul de 17 ani din Tomești, care conduce pe străzile gemând de trafic un Aixam, o cutiuță de mașină care se strecoară duduind prin traficul greu al orașului.

Viteza maximă a maşinii trebuie să nu depăşească 50 km/h

“Am un Aixam City Sport din 2008, cu motor 04, 5 cai, viteza ei maximă este de 60km/h. O mașină de asta se poate conduce de la 16 ani, școala de șoferi se poate începe de la 15 ani și nouă luni și sunt aceleași examene ca la o mașină normală, ca la B mare”, a explicat Florin.

Din categoria B1, pentru care se poate obține permis de conducere de la 16 ani, fac parte autovehiculele cu trei sau patru roți, având masa proprie de peste 400 kg dar nu mai mare de 550 kg, echipate cu motor cu ardere internă cu capacitate cilindrică mai mare de 45 cmc sau cu orice alt motor cu o putere echivalentă ori cu viteza prin construcție mai mică de 50 km/h.

Pe Florin l-am întâlnit în fața unui centru pentru studierea limbilor străine, unde se oprise ca să-și ia niște materiale de studiu. Scaunul pasagerului era ocupat de un rucsac de școală și de o servietă pentru laptop, iar în spate, un minuscul portbagaj era încărcat cu două roți de rezervă.

“Cum am ajuns să-mi doresc o astfel de mașină? Am văzut mai multe prin oraș și m-am interesat să văd la câți ani se poate da examenul. Apoi m-am interesat pe internet despre mașini. Tata a acceptat imediat ideea, dar mama nu a fost încântată deloc la început”. Cu două voturi pentru și o abținere, Florin și-a luat permisul în martie și e proprietarul unui mini-autovehicul care nu trece neobservat în trafic. Din experiența sa de șofer adolescent, ne mărturisește: “ Într-adevăr, orașul e cam aglomerat, dar e OK. Când conduc, oamenii întâi întorc capul după mașina asta din cauză că motorul e gălăgios. Apoi o văd și se uită după ea pentru că e o mașină atât de mică. Mulți sunt imediat tentați să mă depășească, dar nu mă claxonează”.

Ca și Florin, în județul Iași mai sunt câțiva astfel de adolescenți posesori de permis categoria B1. În evidenţele Primăriei Municipiului Iaşi sunt înregistrate un număr de 78 de mijloace de transport cu capacitatea cilindrică mai mică de 50 cmc. La Tomești, Florin spune că nu a mai văzut alte mini-autoturisme, dar prin oraș mai pot fi văzute alte câteva care au fost înregistrate în Valea Lupului.

Se conturează o tendinţă, dar nu putem vorbi de un fenomen

Se conturează o tendință, dar nu se poate vorbi încă despre un fenomen, spune Iani Spiratos, agent de vânzări la Trado Motors, companie care este la Iași distribuitor de automobile Aixam, destinate adolescenților: “Copiii din ziua de azi sunt foarte informaţi. Ei aleg mașina, uneori știu specificațiile chiar mai bine decât mine. Părinţii vin doar ca să plătească. Aceste maşini sunt pentru o nișă din piață, preţul e relativ restrictiv, așa că nu se poate vorbi încă de un fenomen al șoferilor adolescenți. Mașinile pe care le avem noi au prețuri între 21.000 – 26.000 euro, iar prin programul Rabla se pot achiziționa cu prețuri între 10.300 – 13.200 euro”.

La mâna a doua, aceste mașini se pot cumpăra cu prețuri pornind de la 2.500 – 3.000 de euro. Un Aixam Miniauto Acces, de exemplu, fabricat în 2021, e oferit pe una dintre platformele online cu un preț de vânzare de 9.300 euro. Are transmisie automată, motor diesel 479 cm3 / 8 CP, atinge o viteză maxima 45 km/h, are rezervor de 19 litri și o autonomie de 500 km și consumă 2,9 litri de combustibil la 100 km. Greutatea mașinii este de 350 kg. Aixam are două unități de producție în Franța la Aix-les-Bains (Savoie) și Chanas (Isere). Compania are 130 de distribuitori în Franța și 600 în Europa.

Alte branduri de mașini care se pot conduce cu permis B1 sunt Microcar (marcă franceză, înființată în urmă cu 39 de ani și care în 2008 a fuzionat cu Ligier Automobile), Ligier, Chatenet, Grecav (marcă italiană) și Bellier.

“Noi suntem distribuitori Aixam din aprilie și am vândut până acum vreo 4-5 bucăți în Iași, Suceava, Rădăuți. Una dintre cliente, o fată, are trei cai. Dar nu te poți duce cu calul la școală. Iar în momentul de față avem comenzi de la școli auto”.

 Nu toate școlile auto sunt pregătite să ofere cursuri de conducere pentru adolescenți. Ca să o facă, ar trebui să dețină la rândul lor mașini “pitice” de școală. Marius Năstase, fondator al școlii auto care îi poată numele, spune că firma sa a achiziționat în 2018 cele două mașini de școală pentru categoria B1. Sunt electrice, cu cutie automată. Chiar dacă nu dau năvală, clienți pentru cursuri au fost din prima lună după sosirea mașinilor la școala auto.

Şcoala de şoferi costă 2500 lei

“Școala pentru categoria B1 costă 2.500 de lei și durează 4-5 săptămâni. Apoi elevii se înscriu la examen, la fel ca cei care dau examenul pentru categoria B, așteaptă la fel de mult ca și ceilalți până la vine rândul, iar când fac 18 ani trebuie să facă din nou școala de șoferi și să dea un nou examen, dacă vor să obțină și permisul pentru categoria B”, spune Marius Năstase.

La prima vedere, pare un dezavantaj, pentru că puțini ar fi tentați să plătească de două ori școala de șoferi și să cumpere o mașină pentru 2 – 3 ani. “De fapt, să știți nu vin numai copii foarte bogați să facă școala pentru categoria B1. Sunt cam 4-5 clienți adolescenți pe lună, cei mai mulți din comunele limitrofe Iașului, dar am avut și din centrul orașului. Iar experiența pe care o acumulează în cei doi ani de șofat e importantă. Sunt doi ani în care conduc mașini cu viteza limitată – unele sunt limitate la 80 km/h, altele la 45 km/h, învață să conducă prudent și nu se compară cu teribiliștii de 18 ani care abia își iau permisul și urcă apoi la volanul BMW-ului”, argumentează Marius Năstase în favoarea obținerii permisului înainte de majorat.

În mașina elevului de la Colegiul Economic Virgil Madgearu, genunchii lui Florin, aflat pe locul șoferului, ajung până la volan. Nu-i, totuși, o mare problemă. Peste un an va putea să facă din nou școala de șoferi și să susțină un nou examen de conducere, pentru categoria B. Atunci, Aixam-ul lui ar putea ajunge pe piața mașinilor second-hand, și, pentru o scurtă durată, va deveni proprietatea unui alt adolescent cu permis de conducere. 

Comentarii