Structuri diafane

joi, 20 august 2020, 01:52
1 MIN
 Structuri diafane

„Comentaţi, vă rog! Se poate demonstra astfel, hocus-pocus, că structura respectivă ar avea viaţă proprie?” „Nu ştiu!” a replicat, cu onestitate, domnul Răsare. „Ei, dom’ profesor, vedeţi, de aia n-are ursul coadă! Vă prezentaţi lamentabil la examen şi acum sunteţi gata să aruncaţi vina asupra mea. Că aş fi intolerant, grăbit, obtuz, lipsit de empatie….”

Profesorul de Estetică Mario Răsare şi-a început examenul oral cu studentul Carpat Torente – de la masteratul de Teoria Literaturii – în trombă. „Prezentaţi-mi, vă rog, pe scurt, estetica structuralistă!” „Să mă refer, mai întâi, la partea lingvistică, saussuriană, ori să trec direct la etapa formalistă?” „Cum doriţi. Problematica ideologică este aceeaşi.” „Nu chiar!” a observat ferm tânărul studios. „De ce credeţi asta?” a întrebat, uşor surprins, esteticianul. „Păi, din două motive. Unul biografic-istoric şi altul pur teoretic. Primul: Saussure habar nu avea că devine părinte fondator pentru o poetică de mare impact cultural ulterior. Era un biet alcoolic introvertit care nu a catadicsit nici măcar să-şi aştearnă ideile pe hârtie. De unde să bănuiască faptul că dădea naştere structuralismului? A murit tânăr, trist şi izolat, fără nici o perspectivă. Noroc cu studenţii ăia ai lui care i-au publicat cursul de lingvistică generală din notiţele lor! Al doilea: pare absurd să tot legăm principiul limbii ca structură autonomă de cel ulterior, al literaturii ca formă autonomă. Ne referim la registre separate, cu reguli diferite, registre care – ce mai tura-vura? – nu se pupă, dom’ profesor…” „Interesant”, a comentat examinatorul, mult mai nesigur decât la debutul dialogului. „Nu v-am spus despre astfel de lucruri la curs…” „Ştiu că nu ne-aţi zis!” a comentat, categoric, Torente. „De aceea vă spun eu acum şi ar fi bine să vă notaţi, măcar pentru generaţiile viitoare de studenţi!” Mario Răsare, teleghidat parcă, s-a apucat să scrie pe hârtiile din faţa lui. „Prin urmare”, a continuat cu un ton gnomic junele Carpat, „a-l tot invoca pe Saussure în povestea complicată a structuralismului rămâne – iertaţi-mi micul joc tautologic, intenţionat desigur! – o eroare structurală. O inadecvare, mai precis. Nici măcar formaliştii nu mă conving extrem de tare că ar avea ce căuta aici…” „De ce?” a întrebat profesorul Răsare, sincer deconcertat şi cu pixul în aer, plutind diafan peste hârtii ca o pană de gâscă de pe vremuri. Pe faţa sa, stupoarea şi fericirea se amestecau într-un antagonism patetic.

Carpat şi-a dat capul pe spate, încruntându-se vag, aidoma savanţilor prinşi în clocotul gândirii. „Ei, pe acest palier, trebuie să recunosc, apar părerile mele personale, nefundamentate – încă! – ştiinţific.” „Nu-i nimic. Ziceţi, ziceţi, vă rog!” a replicat Mario impacientat, pregătit să-şi reia şirul notiţelor. „Domnule, formaliştii sunt nişte idealişti. Ei visează la o istorie a fomelor literare şi nu la una propriu-zis a literaturii, pe modelul bătrânilor impresionişti, aşa cum ne asigură liderul lor, Boris Eikhenbaum. Vor să dea viaţă materiei – mă refer, se înţelege, la materia textuală -, să pună carevasăzică suflet în maşinăria produsului literar brut, supralicint-ndu-i, chipurile obiectiv, îmbrăcămintea stilistică. |sta nu e structuralism!” „Dar ce este?” a rostit, cu glas tremurat, esteticianul. „Ca să fiu blând, spun că e chiar ceea ce afirmă ei că ar fi – formalism. Adică o hârjoneală simpatică şi inofensivă cu formele literarităţii, iar nu cu esenţele sale. Dacă aş fi ceva mai brutal, aş ţipa că, la mijloc, nu ar fi decât o mică farsă teoretică, o vrăjeală intelectuală, o utopie critică…” „Bine, şi atunci când se naşte de facto structuralismul?” „Ha-ha”, a râs, superior, studentul Torente. „Întrebare legitimă, dom’ profesor! Mă tem că răspunsul vă va paraliza intelectual…” „Şi totuşi, ziceţi-mi! Vă rog!” „Bine, atunci notaţi cu litere mari acolo: NICIODAT|!” „Niciodată?!? Cum se poate? Păi, umanitatea îl studiază şi îl predă de măcar jumătate de secol…” „Studiază şi predă o himeră!” a intervenit, tăios, Carpat. „O părere!” „Şi cu Roland Barthes ce facem? Cu Claude Lévi-Strauss?” „Ce să facem? Îi includem în aceeaşi linie a marilor visători. Amândoi îi trag cu homologia, autoinventata ştiinţă a similitudinilor. Cică segmentezi o structură în fragmente unitare (Strauss, referindu-se la mit, le numeşte miteme, cele mai mici entitaţi mitologice, cum ar veni, echivalentele lexemelor din lexicologie şi a fonemelor din fonetică) şi apoi, pe baza asemănărilor dintre ele, le recompui feroce (le articulezi, după Barthes) într-o nouă formă semnificantă…”

Torente s-a oprit interogativ. A adăugat flegmatic: „Comentaţi, vă rog! Se poate demonstra astfel, hocus-pocus, că structura respectivă ar avea viaţă proprie?” „Nu ştiu!” a replicat, cu onestitate, domnul Răsare. „Ei, dom’ profesor, vedeţi, de aia n-are ursul coadă! Vă prezentaţi lamentabil la examen şi acum sunteţi gata să aruncaţi vina asupra mea. Că aş fi intolerant, grăbit, obtuz, lipsit de empatie….” „Nu, nu!” a încercat Mario să se disculpe. „Nu vreau să aud scuze!” i-a retezat elanul, scurt, tânărul Torente. „Vă place să diluaţi ideea responsabilităţii academice. Pentru astăzi nu aveţi notă de trecere!” Profesorul căpătase o expresie disperată. A întrebat îngrozit: „Când aş putea să vin la reexaminare?”

Codrin Liviu Cuţitaru este profesor universitar doctor la Facultatea de Litere din cadrul Universităţii "Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi

Comentarii