Vin banii pentru primul proiect important al Aeroportului din ultimii patru ani

marți, 04 februarie 2020, 02:49
2 MIN

Extinderea platformei de staţionare a avioanelor şi construirea a două căi de rulare spre pista de zbor este finanţată în proporţie de 36,5 la sută din fonduri europene.

Capacitatea de operare a pistei aerogării ieşene va creşte în acest an. Cătălin Bulgariu, directorul general al Aeroportului, a amintit că proiectul a fost iniţiat în octombrie 2016, odată cu lansarea licitaţiei pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru extinderea platformei de parcare a avioanelor.

Un an şi jumătate mai târziu, contractul a fost anulat, licitaţia s-a reluat, astfel iar SF-ul a fost gata în octombrie 2018. Imediat după adoptarea bugetului pe 2019 (abia în aprilie), a fost depusă aplicaţia pentru finanţare, aprobată în decembrie şi parafată anul acesta, pe 30 ianuarie.

Practic, proiectul de extindere a platformei de staţionare a avioanelor şi de construire a două căi de rulare care să o lege de pistă a primit finanţare europeană de aproximativ 36,5 la sută, adică 21,5 milioane de lei.

La această sumă se adaugă 3,3 milioane de la bugetul de stat, regia având de completat cca. 35 de milioane. Directorul Aeroportului a spus că există aceşti bani, care provin din aşa-numita taxă de dezvoltare şi care este de 4 euro pe pasager. Orice companie aeronautică, a explicat Cătălin Bulgariu, plăteşte această taxă (inclusă în preţul biletului).

Dacă înregistrează peste 100.000 de pasageri într-un an şi nu are datorii mai vechi de 60 de zile, operatorul respectiv primeşte înapoi până la 40 la sută din suma strânsă astfel. Cu alte cuvinte, cei 650.000 de pasageri ai WizzAir care au tranzitat aerogara ieşeană anul trecut au adus regiei 1,56 de milioane de euro.

Cu cei peste 400.000 de pasageri ai săi, Blue Air nu se califică pentru obţinerea discountului, pentru că are datorii, a lăsat să se înţeleagă directorul general al Aeroportului. O decizie va fi luată azi de Consiliul de Administraţie.

Celelalte două companii care operează pe Aeroportul Iaşi, Tarom şi Austrian Airlines, nu au atins pragul minim de pasageri. Aeroportul nu poate obţine mai mult de 50 la sută finanţare europeană pentru un proiect, iar suma pe care o va aloca acum, 35 de milioane de lei, este consecinţa lipsei de investiţii din ultimii patru ani.

Pe lângă apariţia mai multor locuri de staţionare a avioanelor, cele două căi de rulare cresc operativitatea aeroportuară prin scăderea intervalului de timp dintre două decolări de la 8 la 5 minute.

Licitaţia de atribuire a lucrărilor a fost lansată în iunie 2019. Anunţarea câştigătorului a fost amânată până acum în lipsa finanţării.

Comentarii